Hopp til hovedinnhold

Spør en ornitolog

Her kan du stille spørsmål om ville fugler og få svar fra en ornitolog. Om du laster opp et bilde av en fugl som du vil ha hjelp til å artsbestemme, så er det viktig å skrive hvor og når bildet ble tatt. Husk også å søke etter gamle svar, da vi ikke nødvendigvis gir nye svar til allerede stilte spørsmål.

Still et nytt spørsmål

Besvarte spørsmål

Fant 523 treff på «fuglemat».

Viser 502 til 523 av totalt 523 spørsmål


#Fugleforing

Fuglemat

Har fått en isboks med pinnekjøtt - kraft iblandet lettkokte havregryn . Kan jeg gi det til småfuglene ? Det var kraft fra godt utvannet , saltet pinnekjøtt .

T.B. (06.01.2024)

Tror det bør kunne gå.

Roar Solheim (06.01.2024)


#Fugleforing

Hjemmelaget fuglemat med bruk av vanlig smør

Hei. Kan jeg bruke vanlig smør (som inneholder salt) til å lage boller med kornbog tørket frukt? Fettet blir jo mer som bindemiddel.

N.N (05.01.2024)

Nei, vanlig smør skal du ikke bruke.

Roar Solheim (05.01.2024)


#Sykdom og skader

Kald og slapp fugl

Bilde vedlagt spørsmålet

Denne fuglen ligger i en busk på verandaen og klarer ikke å fly. Den har spist av fuglemat som henger ute. Skal vi ta den inn?

B. (05.01.2024)

Ja, den kan være slapp fordi den har kollidert med et vindu og kan ha hjernerystelse. Ta den inn for natta og se om den kommer seg.

Roar Solheim (05.01.2024)


#Fugleforing

Fuglemat

Jeg lager fettboller med flott matfett. Inn blander jeg paranøtter,peanøtter,solsikkefrø uten skall,sesamfrø,melorm,gresskarfrø.

Er det noe mer jeg burde ha i til de? Kan jeg bruke tørket frukt?

Vil finker spise hvis jeg henger lavt slik at de når opp?

Bare tenker på kulden som kommer inn nå.

M. (03.01.2024)

Du kan godt bruke tørket frukt, men det ser ut til at du allerede lager høykvalitets meiseboller slik du beskriver dem!

Roar Solheim (04.01.2024)


#Fugleforing

Fuglemating

Hei,
Jeg la ut fuglemat i går kveld, det var minusgrader. i dag er det også minusgrader. Jeg lurte på om fuglene (hagefugler) greier å spise /hakke til seg maten nå når den er frosset?

K.M.A.T. (23.12.2023)

Ja, det klarer de helt fint.

Roar Solheim (23.12.2023)


#Fugleforing

fugler og tuja.

jeg har plassert fuglemater for solsikkefrø, brødsmuler og meiseboller tett ved tujahekk og opplever at de er lite villige til å besøke forplassen. Kan det skyldes duft fra tuja?

O.K.P. (18.12.2023)

Nei, det reagerer de nok ikke på. Det kan være andre årsaker, som at de ikke har god nok oversikt over omgivelsene fra foringsplassen, og føler seg utrygge mht angrep fra spurvehauk, katter osv.

Roar Solheim (18.12.2023)


#Diverse

Kattebæsj fuglemat?

Fant to kattebæsjer oppå snøen i hagen. Dagen etter var de bort. Spiser fugler bæsj?

M.K.G. (17.12.2023)

Nei, ikke katteskit i alle fall.

Roar Solheim (17.12.2023)


#Økologi og atferd

Fuglemat

Jeg hang opp to ulike typer fuglemat rett ved siden av hverandre for en tid siden, den ene hovedsakelig med fett og jordnøtter - altså fett, som fuglene trenger mye av vinterstid, den andre med fett og tørkede melormer - altså proteiner, som kanskje ikke er så viktig denne årstiden. Jeg la merke til at de spiste varianten med jordnøtter først, før de gikk løs på melormene. Kan det være at fuglene har en bevissthet om- eller "vet" rent instinktivt, at det denne årstiden er smartest å først og fremst få i seg fett - eller tilhører dette spørsmålet kategorien umulig å svare på?

N.N (15.12.2023)

De merker på det de spiser om det er av høy nærings/energiverdi eller ikke, det går helt automatisk.

Roar Solheim (15.12.2023)


#Fugleforing

Fuglemat

Kan man mate fugler med ost ?

N.N (09.12.2023)

Ja. I alle fall kråkefugler vil nok spise det.

Roar Solheim (09.12.2023)


#Fugleforing

Puffet quinoa

Kan jeg gi puffet quinoa - urkorn granola fra Berit Nordstrand til fuglemat?
På forhånd takk for svar!

K.E. (02.12.2023)

Trolig uproblematisk dersom fuglene vil ha det.

Roar Solheim (02.12.2023)


#Diverse

Dompapflokker

Hei!

Jeg opplever ofte at det er besøk av enten jenter eller gutter i grupper på besøk hos meg.
Det kan være 5-8 hannfugler eller motsatt.
Ofte er det én eller to av motsatt kjønn der samtidig. Men overvekt på ett av kjønnene.
I tillegg kommer det grupper med både hanner og hunner, men da ofte i høyere antall individer.
Er det en tilfeldig observasjon? Det er mitt første sikkelige fuglemater-år.
Hvis det ikke er tilfeldig, grupperer andre småfugler seg også etter kjønn?
Hilsen nyinteressert fuglevenn

K.L. (27.11.2023)

En interessant observasjon, men jeg mistenker at dette heller skyldes tilfeldigheter enn noen biologisk logisk forklaring.

Roar Solheim (27.11.2023)


#Fugleforing

Tomt ved fuglemateren

Helt siden vi hengte ut fuglemat ( meiseboller, kokosnøtt, frø) tidlig i oktober, har det vært fullt av fugler hele tiden, opptil 10 om gangen, og de har sittet i kø i syrinbusken ved siden av, det har forsvunnet 6 meiseboller hver dag . Denne uken var det plutselig stopp. Det kommer en enslig fugl nå og da, men veldig få. Er det vanlig? Er det fordi det ble kaldere?( skjønt i dag er d ikke kuldegrader...) eller har d noe å gjøre m lyset/mangel på sol? Barnebarnet og jeg undrer oss....

E.H. (22.11.2023)

Det er dessverre tilnærmet umulig å forklare slike plutselige endringer i fuglenes forekomst på en fórplass.

Roar Solheim (22.11.2023)


#Fugleforing

Ekstrem fuglemating

Hei,

Jeg er dyrenes venn og er bekymret for situasjonen i nabolaget. Det er to personer som mater fugler både på egen tomt og i gatene, omfanget er ekstremt. Det er store mengder fuglemat som legges ut, fuglefrø og brødrester. De raider butikker i nabolaget for loff og brødrester i brødmaskinene. Ulempen ved dette er at dette tiltrekker seg alle mulige slags fugler: duer, skjærer, småfugler og kråker. Skjærene bråker i kjent stil. Etter dette påbegynte har vi sett flere ulemper i nabolaget:
- Store mengder fugleskitt på biler, utemøbler, bebyggelse, tomt og hage.
- Ødelegger beplantning
- Skadedyr har økt, flere har hatt rotter og mus hos seg.
- En nabo har også observert en ørn (men usikker på om dette kan knyttes til dette? Dette har jeg aldri hørt om i nabolaget før).
- Veldig mange av naboene har fått montert falske fugler for å skremme bort.

Jeg er ingen fugleekspert, men min tolkning er at det kan da ikke være bra for fuglene å bli overmatet på denne måten? Flere har prøvd å snakke med de uten at de vil gjøre noe. Bymiljø etaten er også involvert. Mitt håp er at jeg kan få noen gode svar/tips herfra slik at de skjønner at de må regulere matingen. Tusen takk på forhånd!

T. (17.11.2023)

Nei, dette høres svært overdrevent ut, og er helt unødvendig. Fugleforing er noe man kan gjøre for egne opplevelser av nærkontakt med fuglene rundt huset, og da er det ikke noe poeng i å legge ut overdrevne matmengder over store områder. Når det dessuten skaper konflikt i et nabolag, bør slikt opphøre. En enkelt meisebolle- og nøtteautomat i egen hage bør være tilstrekkelig.

Roar Solheim (19.11.2023)


#Fugleforing

Fuglemat

Kan matolje (solsikkeolje olivenolje) brukes til å lage fuglemat, i stedet for delfiafett?

I.K. (17.11.2023)

Tror ikke det er farlig for fuglene, men vil det bolde seg stivt slik delfia- og matfett gjør?

Roar Solheim (19.11.2023)


#Diverse

Kamera til fuglemater

Hei
Har dere erfaring med kameraer til fuglenes matstasjon? Det må ha wifi-overføring, gjerne en app.

A.G. (16.11.2023)

Kontakt Natur og Fritid og spør.

Roar Solheim (17.11.2023)


#Diverse

Kommer det småfugler til sjøkanten ?

Bilde vedlagt spørsmålet

Hei. Jeg har nylig gått til innkjøp av en gjennomsiktig fuglemater som man kunne feste på vinduet. Stuevinduet mitt er helt med sjøen og har enda ikke fått besøk av noen småfugler. Skal jeg ha litt mer is i magen eller kommer de ikke til å komme her pga måker skremmer de kanskje ?

C. (08.11.2023)

Det er mer et spørsmål om hvor langt det er til nærmeste trær og busker hvor fugler kan sitte i skjul og spise frø.

Roar Solheim (08.11.2023)


#Fugleforing

Mugg på skrelte peanøtter

Bilde vedlagt spørsmålet

Hei. Har en del skrelte peanøtter som er beregnet til fuglemat, men det er kommet mugg/grønt belegg på en god del av de. Lukter litt mugg i boksen. Er 4kg boks. Kan jeg alikavel gi det til fuglene ute eller er muggen skadelig?

T. (08.11.2023)

Tror det er best å kaste dette/la det gå i komposten.

Roar Solheim (08.11.2023)


#Fugleforing

Dyrtid smalhans for småfugl?

Hei.

Jeg har en teori — eller hypotese — om at småfuglene begynner å slite skikkelig akkurat nå.

Jeg er blant dem som har sluttet helt å legge ut fuglemat i vinterhalvåret, men likevel har jeg hatt enorme mengder småfugl på besøk i heggen. Det er litt av en vegg av hegg nederst i hagen, med perfekt utsikt fra kjøkkenruta. Det virker som om de slår seg ned der for å være i fred for spisepress i resten av nabolaget.
Nå er løv og bær borte, men det er mindre småfugl å se — på alle måter. Det er mest av de aller minste meisene, men de er tydeligvis travelt opptatt til sammenligning med tidligere år.

Teorien min har vokst fram i min klappjakt på avfallsposer til restavfall hos Europris, som tydeligvis er blitt førstevalget til Kari Søple og Ola Dunk, etter at de nye prisene på plastikkposene i butikkene kom til. Betjeningen på dusinvis av Europris-utsalg har gitt meg masse anekdotisk data om desperate kunder som med all tydelighet viser at de bare er plent nødt til å gå over sjøpattedyr-lik for å slippe å bruke gjenbruksnett på sine handleturer.

I kjølvannet av dette, har jeg observert overfylte hyller med fuglemat, mens kunder haster forbi, og de som stopper står og vender og snur på mat til sine katter og hunder med sine smarttelefoners kalkulatorapper i full sving. Fuglematen står urørt. Det er dyrtid, og det er ikke bra for dyr, og kanskje verst for småfugl.

Har dere registrert meldinger, data, klare tegn på at småfuglen allerede sulter?
Er i det hele tatt fare for uteblitt fuglemating et tema dere har merket dere?

Jeg er redd ingen finner ut hva de har ikke gjort, før de spør seg og hverandre hvorfor livløshet dominerer julenek og andre jule-fuglemateting når de har spart ihjæl fuglene med enighet om at "det holder å vente til jul nå som alt er så mye dyrere", og heller ikke da kommer de til å være i stand til å legge to og to sammen, og regne seg frem til annet enn at småfuglene er blitt preget av moderne tider og kommentarfelt, så de bare er ute etter å krenke "meg"-ene der ute.

Jeg har ikke lyst til å trå til for å dekke over nabolagets manglende evne til å la småfugl lære seg å finne maten sin sjæl nå som de har funnet det for godt å spare dyra for serveringen de er tilvendt oppigjennom åra (altså generasjonene, det kommer jo mer an på mengden overlevende tilbakevendende enn renskåren hukommelse). Det ville faktisk være brutalt, for jeg har ikke lenge igjen å leve. Naboene, derimot...
...tt forgår ikke så lett.

Beklager den makabre kåseri-tonen, men skriving er mitt fag.
Håper det finnes mer beroligelse enn forklaringer der ute.

Beste hilsener

J.A. (07.11.2023)

Fuglene klarer seg trolig bra selv om de ikke finner mat på fóringsplassene. Da finner de enten mat andre steder, eller de trekker mer enn de kanskje ellers ville ha gjort (de artene hvor mange ellers trekker sydover om høsten).

Roar Solheim (07.11.2023)


#Fugleforing

Hvor små hull skal det være i fuglemater med beskyttelse?

Bilde vedlagt spørsmålet

Vi kjøpte ifjor en fuglemater for nøtter med beskyttelse,se vedlegg. Har ikke tatt den i bruk ennå,da synes hullene ser veldig små ut. Vil jo ikke at fuglene skal sette seg fast. Hullene er 3x3,5 cm i åpningen, og ser at dere et annet sted her anbefaler 5x5 cm. Så lurer på om den vi har ,har for liten åpning? Vi har besøk av dompap,spettmeis,kjøttmeis,fink etc.Kjøpt hos Europris

E. (21.10.2023)

Fugl setter seg ikke fast i slike som dette, og du kan trygt bruke denne.

Roar Solheim (21.10.2023)


#Diverse

Hva vokser opp her

Bilde vedlagt spørsmålet

Vi har fuglemater hvor meiser og finker spiser ivrig av renset fuglefrø. Men selv om det er renset er det mye de renser vekk og som samles på bakken. Nå vokser det opp noen rare svarte greier av avfallet. Hva er det?

S.A.Ø. (20.10.2023)

Det vet jeg dessverre ikke.

Roar Solheim (20.10.2023)


#Fugleforing

Hakking på vegg

Hei!
Hvorfor hakker småfuglene i veggen når det er tomt for fuglemat? Har aldri skjedd før, men nå går de sammen og hakker som gale til jeg får fylt opp med solsikkefrø igjen.

M. (20.10.2023)

Det KAN hende at de prøver å gi beskjed om at det er tomt.

Roar Solheim (20.10.2023)


#Økologi og atferd

Luktesans

Har akkurat hengt opp en fuglemater med solsikkefrø og meiseboller. Har ikke sett så mye fugl før, men plutselig kommer både blåmeis, kjøttmeis og spurv. Kan de lukte slik mat på avstand eller er det synet som fører til tilstrømningen?

G.G. (13.10.2023)

Det vet vi ikke. Men fugl har trolig mer luktesans enn tidligere antatt. I tillegg har de svært godt syn.

Roar Solheim (14.10.2023)


#Fugleforing

Hestkastanje

Kan Hestekastanjer brukes som fuglemat om man deler dem opp?
Det vokser jo store melder med Hestekastanjer, om dem kan brukes som fuglemat utover seinhøsten/vinter kan man jo eventuelt samle sammen om dem kan brukes...

P.V.G. (07.10.2023)

Vet dessverre ikke om fuglene vil spise dette, men du kan jo prøve. Del opp innholdet i noen hestekastanjenøtter og se om fuglene rører det eller ikke.

Roar Solheim (08.10.2023)


#Fugleforing

Gammel ris

Kom over en pose med ris i skapet mitt som gikk ut i 19. Er den for gammel, eller kan jeg gi det til fuglene?

N. (05.10.2023)

Det kan du trygt bruke som fuglemat.

Roar Solheim (05.10.2023)


#Fugleforing

Hvilken/hvilket fugl/dyr kan ha gjort dette?

Bilde vedlagt spørsmålet

Pleier å fylle fuglematere når vi drar fra hytta, og når vi kommer tilbake er den tom og fylles opp. Men da jeg ankom hytta på Tjøme torsdag 7.9. så fuglematere slik ut(se bilder) og jeg prøver å forstå hvem som har klart dette?! Vi har rådyr, grevling, rev, ekorn, spurvehauk, flaggspett, kråke og skjære i tillegg til småfuglene, men kan ikke forstå hvem av dem som klarer å gjøre slikt med en metall fuglemater. Kan dere hjelpe?(ligger ofte noen nøtter igjen midt i nederst som noen ville ha tak i?)

C.F. (10.09.2023)

Dessverre vanskelig å vite sikkert. Kanskje hjortedyr? Du er i alle fall i et område hvor det er lite sannsynlig at brunbjørn besøker foringsplassen.

Roar Solheim (10.09.2023)


#Diverse

Fuglekvitter

Er så stille.på småfuglene nå? Har fuglemater med frø.de er der nok for maten blir borte..men hører ingen kvitter lenger? Bor i østfold

I.O. (02.08.2023)

Dette er vanligvis den stilleste tiden i sommerhalvåret.

Roar Solheim (02.08.2023)


#Fugleforing

Insektpate til ung spurv

Bilde vedlagt spørsmålet

¿Spørsmål: hva kan jeg gi lille spurven til å spise?

Vi har fått flere ganger nå besøk fra spurv som ser liten og ung ut. Hvis jeg ikke tar feil, så virker det som en ung gråspurv

Kommer inn i leiligheten, åpner nebbet flere ganger og utrykker en svak lyd. Den trenger hjelp - se bilde som eksempel. Jeg har ikke klart å ta et onklig bilde

kan fly litt. Spise selv, men ser at det ikke er lett å spise frø.

Har lest at sånne små fugler blir matet med insekter, som er proteinrike og bidrar til rask vekst. Er dette greit å gi til han ? ?https://www.hcpet.no/produkt/beaphar-insektspate-100gram/ ?

S. (30.07.2023)

Insekter er nok beste tilskudd å gi fuglen. Fuglemat som inneholder insekter bør gå bra. Ellers er melormer fra dyrebutikk ok. Kjenner ikke produktet du refererer til i spørsmålet, men det ser ut til å kunne være OK mat.

Roar Solheim (30.07.2023)


#Fugleforing

Hvordan redusere forbruk av fuglemat

Hei! Jeg har for tiden sju fuglebrett som er fordelt på tre forskjellige områder rundt huset mitt. Jeg har lagt merke til at jeg må fylle dem opp flere ganger om dagen for å hindre at de går tomme. Selv når jeg lar dem stå tomme for en stund hver dag, går det fortsatt gjennom mange kilo fuglemat. Fuglematen jeg bruker består hovedsakelig av 80% solsikkekjerner og 20% fuglefrøblanding. Jeg bruker for tiden rundt 3-4 tusen kroner i måneden på fuglemat. Jeg vil helst holde meg til rundt 2k, når og hvordan bør jeg gå frem. Vil jo helst unngå noe unødvendig stress for dem. Området rundt huset mitt er omgitt av stor gammel skog og et stort ferskvannsområde.

B. (15.07.2023)

Du kan redusere matmengde til det som er overkommelig. Når fuglene har spist tomt, flyr de og leter etter mat andre steder. De er IKKE avhengige av å finne all maten hos deg!

Roar Solheim (16.07.2023)


#Fugleforing

Fuglemat på bakken II

Takk for svar med gode tips! Det er særlig fra beholderne med solsikkekjerner det faller ned mye. Her er det for det meste grønnfink og grønnsisik som forsyner seg, og de søler ikke mye. (Virker som DE ikke er så interessert i meiseboller og jordnøtter.) Men så kommer spettmeis og flaggspett (med unge), og de roter og søler fælt! Kan kanskje prøve å lage et bur der hvertfall flaggspetten ikke kommer inn.
Kan forresten nevne at jeg setter ut oppbløtte melorm i en skål i et eget bur. Det er visst delikatesse for kjøttmeisen! Har observert at de flyr av gårde med nebbet fullt :)

E.G. (05.07.2023)

Melormer er supermat for mange!

Roar Solheim (05.07.2023)


#Fugleforing

Fuglemat på bakken

Takk igjen for en flott side!
Vi fortsetter å mate fuglene. -Hvertfall til de er ferdige med å mate årets unger - og vel så det. Vi bruker hengende matere, med knuste peanøtter, meiseboller og solsikkekjerner. Noen roter fryktelig i matfatet, og det faller masse mat ned på bakken, der de plukker og spiser. Jeg frykter at dette ikke er særlig bra med tanke på smitte av salmonella etc. Jeg laget en karm med netting på, slik at de ikke kom til maten på bakken, men da går det store mengder til spille. Et dilemma. Hva tror du?

E.G. (05.07.2023)

Dette er neppe noe stort problem. Dersom det faller ned mye mat, kan det lønne seg bare å henge ut meiseboller i metallnett, og kanskje jordnøtter i metallnett som fuglene må hakke løs biter fra. Da blir det ikke så mye nedfall.

Roar Solheim (05.07.2023)


#Fugleforing

Mater jeg for mye?

Jeg har nylig begynt å mate fuglene i hagen min. Jeg satt først opp en fuglemater og den ble tømt fort. Det ble rimelig populært. Jeg satt så opp en til som var litt større i tillegg. De tømmer den største på under 24t. Jeg ser at noen av de er rimelig runde og store. Det har dukket opp ekstremt mange av de. Jeg lurer vel egentlig på om småfuglene kan spise for mye? Eller regulere de det fint selv? Redd jeg gir de så mye mat at de spiser til de sprekker.

Legger til en video hvor man kan se hvor store enkelte av de er.

I. (04.07.2023)

Fuglene spiser seg ikke overvektige slik vi mennesker dessverre lett gjør. Derfor kan du legge ut spå mye mat til dem som du selv ønsker.

Roar Solheim (05.07.2023)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Uidentifisert fugl

Bilde vedlagt spørsmålet

Hei. Jeg har en fuglemater i hagen med solsikkefrø, og der har jeg observert to fugler jeg ikke kjenner igjen. Det er en nokså liten fugl, omtrent på størrelse omtrent med en gråsisik. Den har en litt diffus farge, en blanding mellom brun, gul/oransje og grønn. Det er et tydelig lyst tverrbånd over vingen, og den har helt svart stjert. Nebbet er ganske kraftig, og den ser ikke ut til å ha noen problemer med å åpne solsikkefrøene. De har så langt alltid opptrådt i par (jeg har sett de 4-5 ganger), og selv om jeg gjetter på at det er en av hvert kjønn, kan jeg ikke se noen spesielle forskjeller mellom dem. De virker veldig skye. Jeg er en ivrig fuglefotograf, og vanligvis har jeg ikke noe problem med å identifisere fugler, men denne gangen må jeg melde pass - jeg har aldri sett denne arten før. Jeg har sikkert 5-6 fugleguide-bøker, men finner egentlig ingenting som ligner. Vedlagt følger et bilde, og jeg håper at dere kan hjelpe meg med denne nøtten. Bildet er tatt i hagen min i Fauske, Nordland. Om ønskelig har jeg flere bilder i ulike vinkler.

B.K. (22.06.2023)

Dette er en ungfugl av dompap.

Roar Solheim (23.06.2023)


#Økologi og atferd

Småfugler

Hei.
Har en del småfugler i hagen som spiser fuglefrø frø fra en fuglemater i hagen. Hovedsakelig pilfink og gråspurv. Har observert at de sitter på gjerdet og skraper nebbet sitt på hver side av gjerdeplanken. Hvorfor gjør de dette? Har også observert at skjærer gjør det samme.

E. (18.06.2023)

Dette er måten fuglene renser vekk matrester på siden av nebbet.

Roar Solheim (18.06.2023)


#Fugleforing

Bakverk egnet som fuglemat ?

Hei!
I flere fugle-fora legger folk ut tips til fuglemat, og flere mener at småkaker (eksempelvis smultringer) er godt for fugl.
De fleste bakverk inneholder jo større/mindre mengder salt, så - er smultringer etc egentlig bra å legge ut til fugl ?

R. (06.06.2023)

Det er vel relativt lite salt i dette, så jeg tror ikke det er problematisk, men har ikke harde fakta.

Roar Solheim (06.06.2023)


#Økologi og atferd

Navigering

Hvordan navigerer fugler slik at de kommer tilbake til eksakt samme sted hvert år? Det fascinerer meg veldig at de klarer det.
Og hvordan skjønner de så fort at man har fylt på med fuglemat? Det kan være helt tomt for mat og ingen fugler på et par dager, så fyller jeg på, og etter bare minutter kryr det av fugler

S. (29.05.2023)

Dette kan dessverre ikke besvares kort her, da fuglenes navigering er et omfattende tema med mange variasjoner.

Roar Solheim (31.05.2023)


#Fugleforing

Peanøtt smør

Ser at noen blander inn peanøtt smør når dei lager hjemmelagde fuglemat (youtube) men eg ser at den inneholder salt. Så er de noe en bør unngå? eller er de ok å bruke det i fuglematen ?

R.L. (22.05.2023)

Trolig best å la være å bruke peanøttsmør som er laget som menneskemat.

Roar Solheim (22.05.2023)


#Diverse

Popcorn

Hei! For ca åtte uker siden sådde jeg endel popcorn, da jeg hadde lyst til å prøve å få til popcorngress. Fint og billig moro. Sådde de i gamle druebegre, og endelig spirer de. MEN så begynte ting å skje. Kom ut og spirene var klippet. Og spist av. Tenkte ikke annet enn at dette var sikkert noen insekter som spiste. Men i natt ser jeg at noen ivrige har gravd opp og ødelagt alt. Korna er tatt mens spiren ligger igjen. Hvem fugler spiser de? Antar det er fugler nå. Har en mistanke på skjæra, men har ikke sett det skje. Har hele tomta full av trær og mat og flere fuglebad, så har mye glade sangere og fugleliv her. Og ønsker selvfølgelig det. Er jo litt trist når det spirer og det ødelegges, men sånn er det bare. Men prøver igjen, og er det noen tips å få? NOE JEG KAN GJØRE? Dette skulle ikke være fuglemat. De har jo så mye annet, spesielt på denne tiden. Takker for svar! God sommer!

M. (21.05.2023)

Hvis du vil beskytte plantespirer mot fugler, må de dekkes fullstendig med netting slik at fuglene ikke kommer til.

Roar Solheim (21.05.2023)


#Fugleforing

Kraftfor til hamster som fuglemat?

L.B. (14.05.2023)

Tror ikke det egner seg.

Roar Solheim (15.05.2023)


#Fugleforing

Knust bygg

Hei! Jeg er en ivrig fuglemater som forer gjennom hele året. Har hørt at noen forer fuglene med knust bygg. Etter et rask søk på Google om hva dette egentlig er for noe, så har jeg kommet frem til at dette brukes som for til hester og kyr. leser også at flere har sluttet og fore hestene med dette grunnet kuler/kviser under magen. Hva vet dere om dette foret, kan dette være skadelig for småfuglene også.?

G.V.K. (28.04.2023)

Har aldri hørt om det. Bare test om fugler vil ha det.

Roar Solheim (28.04.2023)


#Fugleforing

Salt i fuglemat

Hei! Jeg er bekymret for om viltfuglblandingen jeg har kjøpt på biltema har salt i seg. Står ingenting om det på pakken. Lurer også på hva Red tari er, står at det er i blandingen
Mvh Synne

S. (13.04.2023)

Den har neppe salt. Vet dessverre ikke hva det du nevner er for noe.

Roar Solheim (14.04.2023)


#Fugleforing

Hjemmelaget villfuglblanding

Hei
Har gjennom vinteren kjøpt villfuglblanding gjennom FK. Er ikke helt fornøyd med kvaliteten så jeg tenkte å prøve en egen variant. Spm er om dere har trua på følgende blanding/blandingsforhold (10,5 kilo) ? Det er mange arter på foringsplassen (hytte 1000 moh), men granmeis, kjøttmeis og dompap er gjengangere.

2 kilo peanøtter
2 kilo solsikkefrø skrellet
1 kilo lettkokte havregryn
2 kilo byggryn
1 kilo linfrø
0,5 kilo sesamfrø
2 kilo helkornhvete

Grovt skal det her gi en kilospris på ca.40 mot 30 på FK.

Hilsen Leif Iver Sandbakken

L.I.S. (11.04.2023)

Dessverre vanskelig å ha noen mening om en slik oppskrift, annet enn at dette er mye som fuglene vanligvis setter pri8s på som fuglemat. Men villfuglblandinger er ikke å anbefaler å bruke, fordi fuglene som regel velger de mest næringsrike frøene og kaster de andre på bakken.

Roar Solheim (11.04.2023)


#Fugleforing

Farlig fuglemat?

Hei.
En del av fuglematen faller ned på terrassen og andre steder. Jeg har sett det kan komme et hvitt "lag" i området der er den ligger, særlig på terrassen. Fuglene spiser så maten. Kan de få i seg noe farlig mugg, sopp e.l., eller vet de å holde seg unna sånt?

K. (06.04.2023)

Vet ikke hva dette er, om det er fett eller noe annet, men neppe farlig for fuglene.

Roar Solheim (06.04.2023)


#Fugleforing

Meisebolle - kokosmasse ikke bra?

Hei, jeg har i løpet av vinteren laget mange meiseboller ut fra oppskriften jeg fant her på "monstermeisebolle". -men i langt mindre format. Fuglene elsker den, og de går unna. Men ... en av ingrediensene er kokosmasse. Nå leser jeg på et annet nettsted at det blir sterket frarådet å bruke sånn hvit, tørr kokosmasse som ingrediens i fuglemat. Har du noen synspunkter på dette? Er redd jeg har forårsaket lidelse og død hos fuglene. Mvh EG

E.G. (31.03.2023)

Fuglene spiser kokosnøtter., så kokosmasse er uproblematisk.

Roar Solheim (03.04.2023)


#Fugleforing

Fuglebur utenfor stuevindu

Bilde vedlagt spørsmålet

Hei,
Jeg har hengt opp et fuglebur utenfor stuevinduet. Kjøpet den beste fuglematen jeg kan finne. Men det kommer ingen fugler.
Er det noe med at fugler ikke trives/liker vindu?

C.K. (23.03.2023)

Nei, det er ikke noen sammenheng her, men dessverre vanskelig å vite hvorfor fuglene nikke dukker opp.

Roar Solheim (03.04.2023)


#Fugleforing

Fuglemat

Hei. Kan man gi ender Synnøve Granola med Jordbær, Bare Bra Granola med kakao og bringebær, Nestlé Havre Cheerios 92% Fullkorn og Nestlé Original Fitness 64% Fullkorn? :)

A. (22.03.2023)

Du kan jo prøve, og se om de vil spise det.

Roar Solheim (03.04.2023)


#Økologi og atferd

Spørsmål:

Hvordan kommuniserer fugler når det gjelder fuglemat?

N.N (29.03.2023)

Dessverre ikke et spørsmål som kan besvares kort her.

Roar Solheim (03.04.2023)


#Fugleforing

Fuglemat

Jeg metter skjærer, kråker og moser med tør kattemat i flere år. Ser ut slik at de liker det. Floken betydelig øker hvert år. Spørsmål: at det greit med slik mat til dem?

M.B. (04.03.2023)

Helt OK siden disse fuglene er altetere.

Roar Solheim (04.03.2023)


#Diverse

Spurv har flyttet inn i fuglemater - hva gjør jeg?

Hei! Jeg oppdaget i kveld at en liten fugl (tipper spurv pga den brune fargen) har lagt seg til å sove inne i min hengende fuglemater i en syrin. Bør jeg la den få være der, eller forstyrre den slik at den velger å dra? Fuglemateren henger veldig nært folk og ikke så høyt over bakken, så jeg håper den ikke har tenkt å bygge rede. Men kanskje den bare er sliten/syk?

I.K.Ø. (27.02.2023)

Du trenger neppe å bekymre deg for reirbygging i automaten. La den bare være.

Roar Solheim (28.02.2023)


#Fugleforing

fugler utenfor huset.

Hei....Hvorfor kommer det ikke fugler på foringsbrettene. Vi har hatt mengder med kjøttmeis og dompap - men nå er det ingenting. Vi har mye forskjellige typer fuglemat- så det er ikke det.... Hva kan årsaken være?

mvh Elin-L. Jensen

N.N (22.02.2023)

Dessverre umulig å vite.

Roar Solheim (22.02.2023)


#Fugleforing

Foring av småfugler

Bilde vedlagt spørsmålet

Bor i 2.etasje, 7.februar hang jeg opp fuglemater med viltfrøblanding og meiseboller. Men ingen fugler kommer. Det er store furutrær utenfor verandaen. Er det noen som kan gi meg noen råd?

L.S. (22.02.2023)

Dessverre ikke - det er alltid vanskelig å vite hvorfor fugler uteblir.

Roar Solheim (22.02.2023)

««første 502 - 523 av 523