Hopp til hovedinnhold

Spør en ornitolog

Her kan du stille spørsmål om ville fugler og få svar fra en ornitolog. Om du laster opp et bilde av en fugl som du vil ha hjelp til å artsbestemme, så er det viktig å skrive hvor og når bildet ble tatt. Husk også å søke etter gamle svar, da vi ikke nødvendigvis gir nye svar til allerede stilte spørsmål.

Still et nytt spørsmål

Besvarte spørsmål

Alle / fugleforing / trekkfugler / fuglekasser / sjeldne fugler og identifikasjon / økologi og atferd / sykdom og skader / ringmerker / spor og sportegn / diverse

Viser 2 488 til 2 537 av totalt 2 668 spørsmål


#Fugleforing

Når gi seg med foring

Når på våren skal jeg slutte å fore? Bor ved skog og har veldig mange fugler på foringsplassen. Forer med solsikke, småfugblanding, kokosnøtter, meiseboller, på denne tiden også halve epler, bær fra frysern og brød.
Fugleunger skal fores med insekter og mark/larver. Jeg har hørt at når det er foringsplass i nærheten blir ungene foret med mat derfra og at de ikke tåler den type mat.Så spørsmålet er, hva gjør jeg? Har alltid latt det være fòr i foringskassene mine frem til ut i mai, og tatt de ned og spylt dem, satt de vekk da. Er dette feil? Dreper jeg masse fugleunger på denne måten?
Tilleggsspørsmål;) har i vinter en spurvehauk-hanne her,han er suveren til å jakte. Han snapper med seg småfugl daglig, og forfølger dem inne i prydbuskene mine til og med. Greit nok, men er det en måte å forhindre den litt på??? Har så vondt av alle trekkfuglene som har flydd så langt, er slitne og sultne, og så forsvinner de i klørne på denne jegern!

T.L. (30.03.2009)

Dette svaret er enkelt. Du kan bare fortsette å fore så lenge du vil, hele sommeren! Det som skjer er at de voksne fuglene spiser fra forplassen til seg selv, og får dermed mer tid til å lete etter insekter og annen mat til ungene sine. Eksperimenter i Trøndelag har vist at stær som får tilgang på meiseboller nær fuglekassene, klarer å få fram to ungekull. De som ikke får meiseboller, klarer bare ett kull. Årsaken er at de voksne stærene med meisebollefor spiser seg gode og mette på meisebollene, og klarer bedre å finne mat til ungene sine.

Du har helt rett i at spurvehaukens plukking av småfugler er en naturlig ting. Rundt en forplass kan det faktisk være viktig at hauken forsyner seg, for den vil raskt plukke unna syke eller svekkede fugler (de er gjerne tregere i reaksjonsevnen). Det kan i sin tur redusere sjansen for smittespredning, som f. eks. salmonella. Men hvis du vil "hjelpe" småfuglene, så er det beste du kan gjøre å sørge for at det er tette busker og trær nær forplassen. Småfugler pleier å forsøke å stikke seg unna i tette busker når hauken angriper. Bladløse busker vil hauken styrte inn i etter småfuglene, men mer tette barbusker kan kanskje hjelpe bedre.

Roar Solheim (31.03.2009)


#Fugleforing

Foring - frøkvalitet

Synes vi alle skal etterspørre hvitstripete solsikkefrø i dagligvarehandelen. Selv mailet jeg nettopp klage til produsenten av Best Friend, fordi både solsikkefrøene og villfuglblandingen deres er dårligere enn tilsvarende produkter av annet merke, etter fuglenes preferanser å dømme.

N.N (31.03.2009)

Det hørtes ut som et godt tiltak - forbrukerrespons er den viktigste metoden for å påvirke produsenter. Hvis mange nok kommenterer dårlig fuglefor, så blir det lagt merke til, og forhåpentligvis skjerper produsenter og selgere seg på hva de tilbyr fuglevenner.

Roar Solheim (31.03.2009)


#Fugleforing

Foring

I alle år har vi brukt solsikkefrø som mat til ville fugler i hagen. Rundt juletider hadde vi 5-6 svarttroster, mange meise-arter, gulspurv, bokfink etc. Nå er alle borte, og materen henger der full av frø. Samtidig kvitrer fugler i busker og trær rundt oss.Vi spør oss om det kan være noen tilsettingsstoffer til foret som fuglene ikke liker.

P.O. (22.02.2009)

Kvaliteten på solsikkefrø har de siste årene blitt dårligere sett med en fuglevenns øyne. Dette skyldes at det i de store produsentlandene for solsikkefrø, Bulgaria og Ungarn, satses i stor stil på å produsere oljeholdige solsikkefrø, til bruk i matindustrien. Fuglene vil helst ha de fettholdige store og stripete frøene, og ikke de sorte frøene.
Det kan også være et problem med meiseboller og annet fettholdig fuglemat at det harskner, spesielt i varm vårsol, og dermed ikke blir så attraktivt for fuglene.
Ellers så kan gode frøår og lite snø i trærne gjøre at fuglene også finner mye naturlig næring utenom foringsplassen.

Morten Ree (31.03.2009)


#Fugleforing

Rødstrupe ?

Finner ikke noe svar på mitt spørsmål noen uker tilbake i tid.Nå har jeg funnet ut at det er en munk,hun.Den er her fortsatt og forsvarer ivrig sitt revir.

H.T.P. (22.02.2009)

Hvis det blir svart på masse spørsmål over en tid så er det ikke lett å finne igjen svaret blant de mange andre svar. Et tips er å bruke "Søk", da kan du skrive inn f.eks. "rødstrupe" å få opp alle spørsmål/svar som inneholder det ordet.
Flott at du fant ut at det var en munk da hadde på foringen. I likhet med rødstrupe og gjerdesmett er munken en svært fåtallig gjest ved foringsplasser vinterstid, ettersom disse fugleartene normalt er trekkfugler.

Morten Ree (31.03.2009)


#Fugleforing

Foring med solsikkefrø

Viser til Toppdykker`n Nr.1-09 der det blir uttalt at det fins flere typer solsikkefrø, men ikke alt er bra for småfugler.Egnet fuglefrø går under navnet iregi.P.g.a. prioritering av biobrenselprodukter blir bare ca 20 % av egnet frø brukt til fuglemat.Svarte solsikkefrø, som inneholder bare litt olje er det som selges i butikkene idag.Dette blir betegnet som uegnet som fuglemat.
I dag kjøpte jeg en pose "Best friend", svarte solsikkefrø.
Av varedeklarasjonen kunne jeg lese at frøene hadde et høyt energi-og fettinnhold, og inneholdt store mengder A- og E-vitaminer.
100gr. frø inneholdt: 17,5 gr råprotein, 36gr.råfett(?), 20,5 gr.cellulose og 3gr. råaske(?).
Vi i Nordnorge har lang vinter og foringssesong.Mitt spørsmål blir da. Er både vi og våre småfugler lurt opp i stry av forprodusentene i år?
Holder posen med "Best friend" det nærings-og fettinnhold som fuglene er tjent med?

R.L.N.O.L.N. (26.03.2009)

Det er ikke mulig å svare på om et bestemt varemerke "lurer noen opp i stry". Fugl kan nok spise svarte oljefrø dersom de ikke finner andre solsikkevarianter som er bedre, men i utgangspunktet er det de sort- og hvitstripede frøene som er angitt å være de beste. Dette fordi de inneholder mer fett, til forskjell fra primært olje i de som dyrkes for solsikkeolje-produksjon. Derfor er det en oppfordring om at du bør kikke etter de frøtypene som er sorte og hvite. Smak gjerne på frøene selv - de som er gode spisefrø for oss mennesker, er også som regel godt egnet som fuglemat.

Roar Solheim (26.03.2009)


#Fugleforing

Alle fugler, hvor er dere?

Hei, vi flyttet for to år siden inn i en enebolig i et helt nyetablert boligfelt på Årnes i Akershus. Vi er veldig glad i å få fugler på besøk i hagen, men til tross for foring, har vi ikke hatt fuglebesøk hvis man ser bort fra noen skjærer og linerler om sommeren. Derimot er det fullt liv i et mer etablert boligfelt mindre enn 50 meter unna. Den største synlige forskjellen mellom de to feltene er at der er det en del større trær og busker, mens det hos oss foreløpig kun er kortvokste busker og trær siden området var dyrkbar mark før boligfeltet ble etablert. Betyr det at vi må vente 50 år på at trærne vokser til før vi får fugler på besøk, eller er det andre ting vi kan gjøre?

T.G. (27.02.2009)

Et rikt utvalg av trær og busker er ofte en stor fordel dersom man skal tiltrekke ulike fuglearter til en fôringsplass. I boligfelter med mange hager vil fuglene ofte foretrekke de fôringsplassene som gir best skjul i form av trær og busker.

Dere trenger nok ikke å vente 50 år før dere får fugler på besøk, det holdet at buskene blir såpass svære at fuglene føler seg trygge der. Kvaliteten på fôret kan også forklare hvorfor dere ikke får noen fugler. De siste årene har det dessverre vært mye dårlig kvalitet på solsikkefrøene som selges. Små og mørke frø inneholder mye olje og lite fett, fuglene foretrekker store frø med betydelige, lyse partier. Disse inneholder mer fett, som er et viktig næringsemne spesielt om vinteren. Dersom naboene tilbyr kvalitetsfrø i motsetning til dere, kan dette også forklare hvorfor de har mer fugler enn dere.

I tidsskriftet Fuglevennen står det jevnlig tips for fuglefôrere. I nr. 2-2008 kan du lese om kvaliteten på solsikkefrø, mens nr. 2-2006 inneholder en artikkel om valg av riktig fuglefôr. Det sistnevnte tidsskriftet finner du som PDF-fil dersom du går inn på nettstedet www.fuglevennen.no og velger Tidsskrift i menyen. Det førstnevnte tidsskriftet får du kjøpt hos NOF (nof@birdlife.no, tlf.: 73 84 16 40).

Magne Myklebust (26.03.2009)


#Fugleforing

Sultne LInerler

Er det noe som kan gjøres for å hjelpe Linerler med mat.

O. (24.03.2009)

Linerler er insektspisere, og tar gjerne småkryp som graves opp fra jorda. Fint oppsmuldrete kakesmuler er også populært.

Roar Solheim (24.03.2009)


#Fugleforing

salt

Det er litt salt i mye brød, tåler de det?
Det er også litt hvitt mel i mange kaker også, tåler de det?

R. (06.03.2009)

Hvis det er fugl du lurer på, så ser det ikke ut til at brød og brødsmuler skaper noen problemer. Det gjør ikke kakesmuler heller. Bare for i vei.

Roar Solheim (19.03.2009)


#Fugleforing

Fuglebrett / fuglekasse

Hei. Jeg lurer på hvor stort et fuglebrett bør være og hva en gir fuglene som kommer. Bor i 2. etasje på Grorud (Bergensveien) noen hundre meter før marka begynner.

Jeg lurer også på om det er noe poeng (og i tilfelle hvor) å henge opp fuglekasse utenfor huset. Det er noen trær i hagen og 2 - 3 meter fra bakken er det mulig å feste det.

På forhånd takk for svar.

H.K. (19.03.2009)

Du kan absolutt henge opp en eller flere småfuglkasser der du bor. Heng gjerne en kasse i et av trærne. 2-3 meter over bakken er gunstig høyde. Du kan faktisk også forsøke deg med å henge en kasse på husveggen. Et forbrett kan du lage omtrent i den størrelsen du vil. Et brett på 20-30 (40) cm er en vanlig størrelse. Sørg for å lage tak over, slik at det ikke regner på maten. Bor gjerne også noen dreneringhull i brettet. Dersom det er problematisk med søl fra fuglebrettet der du bør, kan du fore med meiseboller i metallnett, fett i metallnett, og halve kokosnøtter. Slikt for blir det mindre søl på bakken av. Jordnøtter i metallnett går også an.

Roar Solheim (19.03.2009)


#Fugleforing

Foringsplass

Vi har kjøpt en hytte i fjor vår, der vi har startet å fore fugler. Vi er der veldig ofte så det er alltid mat der. Vi forer med solsikkefrø på bakken og i automat, meiseboller i div. automater og vi har to fuglenek. Jeg ser ofte lappmeis og kjøttmeis der, men har bare sett gråspurv der en gang og det var ikke på foringsplassen.Jeg er veldig glad i gråspurver, men det er bare i byen de er vanlige. Utenfor huset vårt har vi et nek, og der er det gråspurer en gang i blant. I nabolaget er det også kjempemye gråspurv.

Hva kan jeg fore med eller gjøre for at gråspurven skal komme på hytta vår?

E. (15.03.2009)

Det er nok mer omgivelsene og naturtypen rundt hytta som avgjør hvorvidt gråspurven vil oppsøke mat der eller ikke. Gråspurven er svært sterkt knyttet til oss mennesker, byer, tettsteder og kulturlandskap. Selv har jeg aldri sett gråspurv til skogs eller mot fjellet, og hyttebebyggelse er ikke de stedene hvor en vil forvente å finne gråspurv. Kornnek og solsikkefrø er vanligvis ettertraktet mat for denne fuglen.

Roar Solheim (17.03.2009)


#Fugleforing

Foring med bygg

Jeg lurer på hvilke fugler som liker bygg som for?

H.P. (17.03.2009)

Bygg og hvete er nok ikke så populære kornslag som havre, men likefullt er det noen arter som også er glade i bygg. Gulspurv, nøtteskrike og fasan spiser frø av bygg.

Magne Myklebust (17.03.2009)


#Fugleforing

hagefugl

Jeg har noen nusselige små nøster som er på foringsplassen hele vinteren - og som synger så vakkert nå i mars. De er mindre enn en kjøttmeis og er rødbrun i brystet. Kan det være rødstrupe ?? Den liker seg på meisebollene - men er også mye i trærne etter innsekter. Bor på vestsiden av Karmøy - og vi har mest hassel - rogn og bartrær. Hadde en hakkespett på meisebollen i dag - den var ikke av de største - men var helt rød nederst på buken - bak mot velen - kan det ha vært en flaggspett??

E.K.K. (15.03.2009)

Helt riktig! Du har nok hatt besøk av rødstrupe(r) i vinter, og de begynner så smått å synge nå om dagen. Hakkespetten er nok en flaggspett! Den er rød under stjerten. Hvitryggspetten er også rød under stjerten, men den er svært sjelden som brettgjest. Flaggspetten er derimot en vanlig fugl på forplassene.

Roar Solheim (15.03.2009)


#Fugleforing

Linerle og fuglekasse

kan linerle bo i fuglekasse?
Hvor stort hull skal linerle ha i fuglekasse?

M. (06.03.2009)

Ja, linerla kan hekke i fuglekasser. Du kan se en tegning av en linerlekasse på http://miljolare.no/aktiviteter/by/natur/bn4/kassetabell.php. Klikk på lenka (linerle) og les mer om hva arten liker når den hekker.

Frode Falkenberg (08.03.2009)


#Fugleforing

Meiseboller

Hvor er det best å henge opp meiseboller? Og hvilke fugler er det som liker slike?

S.O.O. (15.02.2009)

Alle meisene, hakkespettene, sisikene, trekryper m.fl. liker meiseboller. Men husk at også storspisere som skjære og nøtteskrike liker slike, og derfor bør du henge disse på en grein etter en lang snor (minst 30 cm). Dette gjør det vanskeligere for dem å få tak i. Husk også å henge meisebollene høyt opp for bakken, minst 2 m, så ikke rev, hunder og katter river dem ned. Bind gjerne sammen 3-4 boller.

Morten Ree (06.03.2009)


#Fugleforing

Trost

Ivår gård på Kampen i Oslo har jeg mange fugler, bla. 3 troster 2 hanner og en hunn. Vi har satt ut en stor plast bakke med tørket brød under en planke som vi har hengt ut forskjellig peanøtter,meiseboller etc. Den brede planken hidrer regn og snø i noen mengde for brødbakka. Nå når det er så kaldt oppdaget vi at Trostehannen sitter opp i bakka om natta. Er det noe vi kan gjøre for å værne den mer mot kulda ?

W.H. (12.02.2009)

Fin løsning dere har laget for mating av fugler. Det beste vernet mot kulda for fuglene er at de får i seg godt med næringrik og fettholdig mat. Det gir et beskyttende fettlag som sammen med en god fjærdrakt gir økt overlevelse. Det er altså god mattilgang som er alfa omega nå på vinteren.

Morten Ree (05.03.2009)


#Fugleforing

Kokt ris ok ?

Hei. Ofte blir det ris til overs etter middagen. Er det ok å gi den (kokt hurtigris)til fuglene på brettet ?
Det er jo ting de liker, men ikke tråler har jeg hørt.

Mvh Dag

D.H. (09.02.2009)

Gi dem kokt ris med god samvittighet.

Morten Ree (05.03.2009)


#Fugleforing

Spørsmål:

Kommentar til spørsmål 13.1.09 om hvor fuglene får tak i drikke når alt vann er frosset. Jeg skjenker dem varmtvann på et fat. Alle småfuglene på foringsplassen elsker det, vannfatet er ekstremt populært. Kråka og skjæra kommer også og drikker. (Jeg skifter vann mange ganger om dagen for å unngå smitte. Ikke observert noen syke individer hittil i vinter.)

N.N (04.02.2009)

Morsomt å høre dette, du steller sannelig bra med fuglene. Om sommeren får mange av fuglene i seg væske gjennom maten, men liker godt et bad på varme dager. Nå på vinteren blir det mye tørr næring og de pleier å spise snø hvis det ikke er tilgang til vann.

Morten Ree (05.03.2009)


#Fugleforing

Svarttrost

Jeg legger solsikkefrø, brød smuler og havregryn i mine to altankasser.Til vanlig kommer mange kjøttmeis og blåmeis, men idag har jeg hatt 10-12 svarttroster og ingen meis. I kassen har der bare lagt brødsmuler og havregryn i dag, kan det være grunnen, ingen solsikke frø? Som oftest er der bare to-tre trost om gangen.Vennlig hilsen Marit

M.E. (04.02.2009)

De fleste meisene foretrekker solsikkefrø, mens svarttrosten leter etter annen næring, og er spesielt glad i epler, men tar gjerne brødsmuler og havregryn. Grunnen til at meisene var borte kunne ha å gjøre med den store mengden svarttrost, som tross alt kan virke litt skremmende på de mindre fuglene.

Morten Ree (05.03.2009)


#Fugleforing

Vanlig med svarttrost på balkongen?

Hei,
for andre vinteren på rad har en svarttrost "bosatt" seg på balkongen min i 3. etg på Lutvann, rett ved Østmarka i Oslo. Den kommer tidlig om morgenen og holder seg her hele dagen, spiser brød jeg legger ut og rester som faller ned fra meiseboller jeg har hengt opp. Ellers sitter den i timesvis i en stor thuja-busk jeg har i en krukke, eller bare på rekkverket og skuer utover byen. Meiser og andre fugler bryr den seg ikke om, men en sjelden gang kommer det en annen svarttrost innom, og da blir det krangel. Er det vanlig at en svarttrost slår seg til på en balkong i en blokk på den måten? Og hvor langt unna oppholder den seg om natten, mon tro?

L.H. (05.02.2009)

Dette er ikke direkte uvanlig. Svarttrosten er egentlig en trekkfugl, men flere og flere overvintrer og under årets Hagefugltelling (http://www.birdlife.no/organisasjonen/nyheter/?id=401)ble den observert i alle landets fylker nå midtvinters. Vinterhalvåret er en hard tid for fuglene og svarttrosten din er heldig som har funnet en stabil foringsplass og samtidig en trygg gjemmeplass. Det handler om å bruke minst mulig energi på denne tiden av året, og derfor tar den livet med ro midt i matfatet. Men den vil naturlig nok ikke ha noen konkuranse om maten av sine artsfrender. På natten kan jeg tenke meg at den flyr til nærmeste tette grantre og sitter å sover i skjul.

Morten Ree (05.03.2009)


#Fugleforing

Gråspurv og pilfink i samme flokk

Dette er mer en observasjon enn et spørsmål. De siste par-tre vintrene har jeg hatt en flokk på drøyt 50 individer av gråspurv og pilfink på eiendommen. De opptrer i samlet flokk og ter seg aldeles som om de var én og samme art. Gråspurv og pilfink i skjønn forening.

N.N (04.02.2009)

Dette er ikke uvanlig, men tendensen i dag er at pilfinken i større og større grad tar over for gråspurv og er i mange områder vanligere enn gråspurv. I tillegg utvider den sine områder lengre og lengre nord i landet.

Les om Hagefugltellingen 2009 og gå inn på resultater og utbredelseskart for blant annet de to nevnte artene:
http://www.birdlife.no/organisasjonen/nyheter/?id=401

Morten Ree (05.03.2009)


#Fugleforing

fuglene er borte

jeg har i mange år foret fuglene hele vinteren med div. fuglemat. har hatt alt mulig fra nøtteskriker til toppmeis her. men plutselig ble alle fugler borte. det har vært slik i snart to mnd. minst. det er 10 kuldegrader og mye snø her. for en stund siden laget de gangvei her, og da tok de bort en del trær. kan det ha noe å si? har satt opp til foring på begge sider av huset nå, men det hjelper ikke.

M. (01.02.2009)

Fuglene setter stor pris på å ha trær og annen vegetasjon rundt foringsplassen, detter gir trygghet i forhold til angrep fra rovfugl. Ellers så har dette vært en ganske hard vinter med mye kulde og snø flere steder i landet. Dette har bidratt til mye streifing hos spurvefuglene og mange har nok søkt over store områder etter gode frøsettinger i skogene.
Det er vanskelig å vite helt hvorfor det i perioder er lite fugl, mens andre kan oppleve det motsatte. Det kan være gjentatte forstyrrelser fra rovfugl og katter som gjør at fuglene begir seg på vandring, eller at de flokker seg rundt andre gode foringsplasser. I mitt dalføre har mange savnet dompapen i vinter, personlig har den vært borte siden på oktober. Nå en dag snakket jeg med en dame noen kilometer fra meg som aldri har hatt så mye dompap som i vinter, hele 60 i tallet på det meste. Så det er ikke lett å bli klok på naturen!

Morten Ree (05.03.2009)


#Fugleforing

avisen er rar

hvorfor skriver avisen at stjertmeisen er sjelden? i hagen vår har vi sett 4-5 stykker samtidig.

S. (31.01.2009)

Stjertmeis er en litt uvanlig fugl, selv om den finnes i lavlandet i hele Sør-Norge. I Nord-Norge er den sjeldnere.
Den liker seg best i løvskog, men besøker fuglebrett av og til. Den klarer ikke å spise solsikkefrø, men liker meiseboller og brødsmuler.
Gå inn på linken nedenfor så ser du et kart over hvor stjertmeisa finnes:
http://www.birdlife.no/fuglekunnskap/fugleatlas/?taxon_id=10443&vis=kart

Morten Ree (05.03.2009)


#Fugleforing

hvoer er fuglene

i år er det blit mye mindre fugler en det har vært før min bestefar har trod at det har vært for at på starten av vintren i år var kald men det var ikke noe snø som de kunne varme seg med så tror dere at de har fryst i hjel

O.K.E. (27.01.2009)

Dess kaldere og snørik vinter, dess større dødelighet får vi blant fuglene. Men uansett vil det være masse fugler som besøker fuglebrettet, men det vil variere i antall ettersom mange er streiffugler som streifer over store områder på leting etter mat. Derfor kan det gå lange tider og faktisk en hel vinter hvor det er mindre fugl enn det var for eksempel året før.

Morten Ree (05.03.2009)


#Fugleforing

Hva type meis er dette?

Den er på størrelse med kjøttmeis, ganske lik granmeisen av farge og utseende.Spiser på foringsplassene her i skogen sammen med andre meiser.

B.R. (25.01.2009)

Dette mener jeg må være en munk hann. Noen få munker overvintrer hos oss og de tar gjerne tilhold ved foringsplasser sammen med meisene.
Les om munk her:
http://www.birdlife.no/fuglekunnskap/fugleatlas/index.php?taxon_id=9529

Morten Ree (05.03.2009)


#Fugleforing

Vedr. foring

Vi har i flere år hatt et meget rikt fugleliv ved vår foringsautomat hvor det er solsikkefrø,meisboller og litt skorper tilgjengelig hele tiden. Det har gått utallige poser med solsikkefrø o.l.
Så er det plutselig stopp - ingen fugler på automaten.Det har vart i to mnd. nå. En kjøttmeis kan hente seg et frø men det er alt. Det er så merkelig og vi savner aktiviteten. (østlandet)Hva skjer?

A.S. (22.01.2009)

Det finnes ikke noe klart svar på dette. Fuglene vi har på foringsplassen på vinteren er streiffugler. I første rekke streifer de omkring for å finne gode frøsettinger i skogen. I år med dårlig frøsetting i et område kan de streife mange mil innenfor Skandinavia for å finne egnede plasser. Det betyr at store områder kan ha lite fugl i vinterskogen, mens i andre områder er det masse fugl. Dette vil også gjenspeile situasjonen rundt foringsplasser i området.
Mange av fuglene finner underveis stabile foringsplasser i bebyggelsen og velger å bli i ro der. Hvis de for eksempel blir utsatt for mange forstyrrende episoder daglig, så som angrep fra katt og rovfugl så kan de velge å legge ut på nye streif.
Men det er også en viss konkuranse mellom foringsplasser. En foringsplass 500m unna kan ha mye fugl, mens dere har ingen. De liker å opptre samlet ettersom det gir mer trygghet.

Morten Ree (05.03.2009)


#Fugleforing

forsvarlig?

Jeg ser at noen er anbefalt å bygge et kanapp/Hus til småfuglene for å unngå at skjærer ol tar maten. Kan jeg bygge ett slikt bur med tett bunn? Eller er det på noen måte uforsvarlig? Jeg vil helst unngå at mat detter ut pga mus ol!

L. (04.03.2009)

Du kan gjerne bygge med tett bunn, men kanskje en fordel å spenne over en netting med hullstørrelse ca. 2cm ca 10 cm over bunnen. Da unngår man at fuglene går å tråkker i avfallet.

Morten Ree (04.03.2009)


#Fugleforing

Havregryn - fuglemat?

Kan vi gi havregryn til fuglene?

N.N (09.02.2009)

Du kan gi lettkokte havregryn til fuglene. Slike frø blir fordøyet såpass raskt at de ikke skaper noen problemer for fuglene. Fugler som spiser frø hakker dem enten i stykker med nebbet (meiser), eller knuser dem i kråsen ved hjelp av små steiner/grusbiter som de svelger. Derfor er neppe havregryn problematiske for småfugler.

Magne Myklebust (18.02.2009)


#Fugleforing

foring

hei kann man mate ender og svaner? dei bruker å drar når dei ser folk, kann de bli tamme etter en stund?

J.F. (26.01.2009)

Ja, du kan mate ender og svaner. Noen arter er mer tillitsfulle enn andre, men de fleste blir normalt litt mer avslappet til mennesker når man mater de. Husk at ville fugler er ville fugler uansett om du opplever de som tamme. Vær varsom og ikke ta på eller stress fuglene unødvendig.

Frode Falkenberg (16.02.2009)


#Fugleforing

foring

Hva kan jeg gjøre for å holde skjærene vekke fra meisebollene ???

N.N (26.01.2009)

Du finner gode tips til hvordan du lager en foringsplass der skjærene ikke slipper til på side 8 og 9 i Fuglevennen nr. 2/2007. Bladet kan du laste ned her: http://www.fuglevennen.no/tidsskrift/.

Frode Falkenberg (31.01.2009)


#Fugleforing

Mat til troster

Hva slags mat er best for måltroster og svarttroster? Begge er ofte på besøk, men de holder seg mest på bakken under foringsplassen (utsatt plass p.g.a pus)

M.H. (28.01.2009)

Troster er glade i bær og frukt. Heng de gjerne opp i trærne slik at de ikke er så utsatt for katter. Dobbeltsjekk forøvrig måltrostene dine mot rødvingetrost. Sistnevnte overvintrer fåtallig i Norge, mens måltrosten er en sjelden fugl hos oss om vinteren.

Frode Falkenberg (29.01.2009)


#Fugleforing

Mate ender

Jeg har lest litt om hva ender naturlig spiser, men jeg lurer på hva jeg kan ta med til endene i parken jeg går til her i Bergen?

Jeg har pleid å ta med brød, eller dele matpakka mi, men det er mange som sier at de ikke skal ha for mye brød. Jeg er der ganske ofte.

H. (25.01.2009)

Det er ingen problemer å fore stokkendene i byparken med brød. De kan gjerne spise korn- og frøsorter, så brød er helt OK. Og du får masse fine næropplevelser med fuglene.

Roar Solheim (25.01.2009)


#Fugleforing

Salmonella og fugler

Bilde vedlagt spørsmålet

Jeg hadde en dompapp på fuglebrettet som var veldig rund, det var ikke kaldt, selv om den oppførte seg sånn. Jeg fikk tips om at den hadde Salmonella, derfor har jeg tatt ned fuglebrettet, men savner det veldig, fuglene kommer ikke på samme måte på automater og meiseboller. Legger med bilde.

A. (24.01.2009)

Denne dompapen ser ikke ut som en salmonellafugl. Men en dompap kan like gjerne ha flydd mot et vindu og fått seg en lettere hjernerystelse. Da vil den også blåse seg opp og bruse med fjærene for å holde varmen. Det betyr ikke automatisk at den har salmonella. Du kan nok trygt sette opp igjen fuglebrettet ditt!

Roar Solheim (25.01.2009)


#Fugleforing

rødstrupe?

jeg har en rødstrupe på fulebrettet,i Trondheim.Han har vært
her siden november. Er det vanlig.

A.H. (24.01.2009)

De aller fleste rødstruper trekker ut av landet på høsten og drar til det sørvestlig Europa, noen helt til Nord-Afrika. De som velger å overvintre finner seg ofte en foringsplass å søke tilhold rundt. De er helst langs ved kysten og laverliggende bygder i Sør-Norge at rødstrupen ses vinterstid.
Les mer her:
http://www.birdlife.no/fuglekunnskap/fugleatlas/index.php?taxon_id=9703

Morten Ree (24.01.2009)


#Fugleforing

ROGNEBÆR

Jeg har besøk av de vanligste fugler på foringsbrettet om høsten og vinteren, men ingen av fuglene spiser av rognebærene.
Hva kan være årsaken?

M.S. (02.12.2008)

De vanlige fuglebrettartene som meiser og finker spiser ikke rognebær. Det er trostene og sidensvansen som er spesialister på bær. Så hvis ingen har rørt rognebærene så tyder det på at du ikke har hatt besøk av disse fuglene, noe som er litt merkelig. Ofte venter de til bærene har vært frosset før de spiser dem.

Morten Ree (23.01.2009)


#Fugleforing

havregryn

Hei! Har hørt at havregryn ikke er bra å fore småfuglene med,spesielt ikke når det er kaldt, at de eser opp i magen og kan fryse i hjel. Ser likevel dette brukt i meisebolleoppskrifter. - Hva er rett?

E. (13.01.2009)

Lettkokte havregryn kan du trygt gi til fuglene.

Roar Solheim (21.01.2009)


#Fugleforing

Foring

Kan jeg fore fuglene med havregryn?

D. (20.01.2009)

Det kan du gjøre. Bruk lettkokte havregryn. Fugl fordøyer korn såpass raskt, at det neppe er noen fare for at de skal svelle i magen på fuglene, slik mange tror. Men vi mangler skikkelig dokumentasjon på dette fenomenet.

Roar Solheim (21.01.2009)


#Fugleforing

Spett på brett

Hvordan kan jeg få spetter på fuglebrettet?

D. (14.01.2009)

Hakkespettene må ha mat som de kan hakke løs biter fra. Fett er ypperlig. Halve kokosnøtter, meiseboller og fåretalg i metallnett kan trekke til seg flaggspett, dvergspett og gråspett. Selv har jeg bilde av en gråspett som hakker løs smuler fra et helt, tørt kneipbrød som var spikret fast på en furustamme. Solsikkefrø og andre frøsorter er ikke ettertraktet blant spettene.

Roar Solheim (15.01.2009)


#Fugleforing

Sporadisk foring ved hytta

Vi har hytte som vi bruker kanskje hver tredje eller hver fjerde uke om vinteren, på Østlandet, i skogsterreng uten fastboende i nærheten. Det er lite fugl om vinteren, og vi opplever at hvis vi legger ut frø så er det ingen fugler å se så lenge vi er der. Kommer vi tilbake, så kan det være tomt. Er det til skade for fugl at de ikke finner mat hele tiden? Hva skjer når foringsplassen er tom?

A.E.J. (05.01.2009)

Det er nok stasjonære skogsmeiser som kommer innom og forsyner seg av frøene når dere er vekk. Kanskje er det også dompap innom (og tilfeldiga andre finkefugler). Når det er tomt på forplassen, søker fuglene mat andre steder. Hvis det hadde vært etternølende "trekk"fugler på forplassen (rødstrupe, svarttrost, munk osv), så ville de kanskje ha fått problemer når matfatet var tomt. Hvis dere vil fore med noe som varer lenger, kan dere henge opp halve kokosnøtter, og meiseboller i metallnett (ta av plastnettet før bollene legges i metallnettet). Slike fetttilbud varer ofte litt lenger enn frø. Da kan det hende fuglene opptrer mer regelmessig ved hytta.

Roar Solheim (05.01.2009)


#Fugleforing

solrøstfrø

Hei
Vi har gått til innkjøp av flere sekker solrøstfrø i Sverige.De er små og svarte og skal innholde mer fett enn vanlig solsikke
Fuglene våre "virker skeptiske" Kan de brukes?
Mvh.
Hilde

H.S. (05.01.2009)

Svarte solsikkefrø (solros på svensk, ikke solrøst) dyrkes for å presse ut solsikkeolje. De inneholder mer olje, ikke fett. De er derfor mindre ettertraktet blant fuglene enn sort- og hvitstripete matfrø, som er de mest fettrike solsikkefrøene. Hvis fuglene finner slike i nærheten av din forplass, kan det hende at de velger å fly dit. Men dersom de er i beit for mat, så vil de nok også kunne spise de sorte oljefrøene.

Roar Solheim (05.01.2009)


#Fugleforing

dompapp julenek

Finner vi ofte, om i det hele takk, dompapp i nek
( julenek ). Jeg har latt meg fortelle at den er for tung pluss at den ikke liker havre ?

T. (03.01.2009)

Dompap kan nok forsyne seg fra kornnek dersom de ikke finner annen mat. Men dompapene foretrekker solsikkefrø. Hvis slike finnes på en forplass, så er nok ikke dompapene særlig interesserte i å sette seg i kornneket. Gråspurv og gulspurv er mer vanlige nekgjester.

Roar Solheim (04.01.2009)


#Fugleforing

ekorn på fuglebrettet

Hva skal jeg gjøre for å holde ekornet borte fra fuglebrettet?

H.N. (02.01.2009)

Du kan lage et forbur (se Fuglevennen nr 2 2007; ligger ute som PDF-dokument på NOF´s hjemmesider: www.birdlife.no). Da kan du henge opp maten inne i forburet, slik at bare småfuglene slipper inn, mens ekorn og skjærer holdes ute.

Roar Solheim (03.01.2009)


#Fugleforing

Hvor er vintergjestene?

Savner flokkene med Grønnfink etc. ved foringsplassen i år. Synes der er veldig lite besøk av annet enn de vanlige meisene, Skjære og Svarttrost. Tilfeldig? Er de bare sent ute, bedre tilgang på mat i skauen?

U.D. (03.01.2009)

Det hadde vært til hjelp å vite hvor i landet du bor. Men mange steder langs kysten av Sør-Norge har det vært lite besøk på forplassene de siste ukene. Det har vært mildt og snøbart, og da ser det ut til at de fleste fuglene finner mat ute i skogen. Selv om enkelte meiser fremdeles kommer på meiseboller og jordnøtter, så varer maten mye lenger enn når det er kaldt og snø. Hvis du bor i en del av landet uten snø på bakken, kan dette være forklaringen på at du ikke har noen (eller bare noen få) gjester på forplassen for øyeblikket. Pass på å legge ut godt med mat hvis det faller mye snø - da dukker nok fuglene opp igjen.

Roar Solheim (03.01.2009)


#Fugleforing

kjøttmeis

kan vi få fugleinfluensa vist vi mater fuglene og tar på brettet vist de har det kan det vere farlig???

F. (29.12.2008)

Det er svært lite sannsynlig at du ville bli smittet av fugleinfluensa ved mating av fugler. Men generellt bør man være forsiktig når man tar i fugleskit, slik man lett kan gjøre dersom fuglematen legges på et brett. Vask hendene godt med såpe og vann etter at d har tatt i brettet, så er det ingen fare for at du får sykdommer (salmonella - kraftig magesyke, er en mye mer sannsynlig sykdom å få dersom man tar i fugleskitt).

Roar Solheim (01.01.2009)


#Fugleforing

foring

kva skal man fore med viss man vil ha Dommpap på fugle brettet?og kva likker hakkespettane?

J.F. (23.12.2008)

Dompap er en finkefugl som helst spiser frø. På fuglebrettet er solsikkefrø foretrukket mat. Men dompapene kan nok også spise jordnøtter som ligger på brettet. Hakkespettene vil helst kunne hakke på fett. Talg som ligger i metallnett, meiseboller og halve kokosnøtter blir gjerne oppsøkt av hakkespetter. Hvis hele brød er spikret fast på en trestamme, kan også de være ettertraktet kost for hakkespetter.

Roar Solheim (23.12.2008)


#Fugleforing

Konglebit?

Jeg er en gammel hobby-fuglekikker og lærer som oppdaget en "fremmed" fugl p foringsbrettet søndag 14. desember 2008. Var det en korsnebb eller hva? Etter nærmere kikking , og etter å ha sett i diverse fuglebøker, kom jeg fram til at det måtte være en konglebit. Den er ikke så ofte observert på disse trakter, men.........en sulten streif-fugl kunne det kanskje være?

K.N. (14.12.2008)

Jeg har ikke hørt om konglebit på forbrett tidligere, men det betyr ikke at den ikke kan dukke opp. Konglebiten er en stor finkefugl, og hvis det er vanskelig for dem å finne frø ute i skogen, så kan det tenkes at de også kan ty til fuglebrettfrø. Det hadde vært morsomt dersom du klarte å ta et bilde av fuglen på brettet, hvis den dukker opp igjen.

Roar Solheim (14.12.2008)


#Fugleforing

Kvalitet på solsikkefrø

Har hørt at småfuglene ikke tåler svart solsikkefrø. medfører det riktighet?

M.B. (09.12.2008)

Det finnes flere typer solsikkefrø. Den svarte typen inneholder mye olje og produseres først og fremst for å lage solsikkeolje. Denne typen egner seg dårlig til fuglemat, men de spiser den og jeg har ikke hørt at det skal være skadelig.
De store lysstripede solsikkefrøene er de som egner seg best til fuglemat, de inneholder mye fett.
Solsikkeolje er veldig etterspurt for tiden til matproduksjon og dermed dyrker solsikkebonden først og fremst denne sorten, da den gir best betaling. Derfor har også godt fuglefrø blitt verre å få tak i, noe som har gitt økte priser samtidig med at det er mye frø av dårlig kvalitet i markedet.

Morten Ree (10.12.2008)


#Fugleforing

Foringsautomat

Hvordan er det med foringsautomater i metall? Jeg har lest at fuglene kan fryse fast tunga på metallet. Stemmer det? Jeg har kjøpt et par i malt metall fra Felleskjøpet, men vil ikke bruke dem før jeg er sikker på at de ikke skader.

A.B.K. (07.12.2008)

Dette er nok ikke noe problem for fugler. Hvis det hadde vært det, hadde vi nok fått bildedokumentasjoner på fugler som satt fast i tunga, slik barn kan gjøre hvis de er uforsiktige nok til å stikke en våt tunge borti et frossent metallstykke. Fuglene "slikker" ikke på frø eller mat, slik pattedyr kan gjøre. De plukker frø med nebbet. Meiser flyr av sted og hakker i stykker frøskallet mens de holder frø fast med beina. Finker plasserer frø mellom over- og undernebb, og knekker frøskallet. Så bruker de tunga til å manøvrere frøkjernen inn i gapet, og frøskallet på utsiden av nebbet. Det er derfor ingen fare for at fugletunga skal fryse fast i kaldt metall. Frøautomater av metall er derfor helt trygge for fugl.

Roar Solheim (07.12.2008)


#Fugleforing

Hva spiser fasanen?

Vi bor i Lier og har 4-8 fasaner i hagen nesten hver dag. Nå som det har blitt kaldt, ser jeg at de leter etter mat. Leste ett sted at de ofte overlever vinteren fordi folk mater dem. Er dette riktig og hva skal jeg evt.legge ut til dem? MVH Christin Bas

N.N (21.11.2008)

Fasaner liker godt korn og frøblandinger. Terje Hagen fra Hamar fòrer fasaner i stor stil, han bruker hvete. Les om Terje og fòring av fasan i Fuglevennen under denne linken:

http://www.fuglevennen.no/innsendt/pdf/oppslag/84/473706ed05d14/fvv06.pdf

Morten Ree (21.11.2008)


#Fugleforing

Ny fugl på fuglebrettet

Bilde vedlagt spørsmålet

Hei!
Oppdaget nettop en ny fugl ved fuglebrettet.
Kan du se hvilken det er?
Jeg tror det er en fink ( ut i fra det kraftige nebbet)...
Er det noe spesielt jeg kan fore den med for at den skal fortsette å komme på besøk?
Jeg pleier å legge ut solsikkefrø, villfuglblanding og meiseboller. I tillegg la jeg ut noen kokte, kalde poteter i går i håp om å få besøk av nøtteskrika (fikk tips om at nøtteskrika likte poteter...)

Hilsen Tonje

T.F. (19.11.2008)

Dette er en bjørkefink hann i vinterdrakt. Forskjellen fra sommerdrakten er at det glinsende svarte hode, skulder og ryggparti er blitt rustbeige med grå og mørke partier. Det mørke nebbet har fått en gulgrå fremtoning med litt mørk spiss.
Forholdsvis mange bjørkefink velger å overvintre i lavlandet og kyststrøkene av landet vårt. Har den først funnet en stabil foringsplass så kan den bli hele vinteren. Som andre finkefugler foretrekker bjørkefinken å spise på bakken, men tar også maten på fuglebrettet.

Morten Ree (19.11.2008)


#Fugleforing

Hauk ved fuglebrettet

Hei!

Jeg hadde nettop en hauk ved fuglebrettet. Den var ganske liten og lignet litt på en spurvehauk. Det var veldig kjekt å se den, men den skremte vekk alle småfuglene som satt og spiste på fuglebrettet mitt.
Jeg har veldig lyst til å se hauken igjen, men vil likevel ikke miste de små gjestene ved fuglebrettet.
Kan hauken spise småfuglene (gråspurv, kjøttmeis og blåmeis)? Eller kan jeg mate hauken med et eller annet?

T.F. (16.11.2008)

Sannsynligvis er det spurvehauken du har hatt på besøk. Om vinteren trekker mange unge hauker inn til byer og tettsteder, og småfugler rundt foringsbrett er ettertraktede jaktobjekter. Hauken tar gjerne noen av disse. Det kan du gjøre lite med. Det viktig er at ved å jakte rundt forplasser, tar hauken lett fugl som er svekket eller syke. Da minsker den sjansen for smittespredning blant fuglene (f. eks. salmonella). Det er nok ikke så lett å fore en hauk - den vil helst jakte selv. Hvis en spurvehauk jakter ved forplassen, kommer den som regel bare innom en gang i løpet av dagen. Når en hauk flyr forbi, søker småfuglene enten inn i tette busker, eller de flyr vekk. Det er spesielt under slike episoder at småfugl blir skremt og flyr mot glassruter. Hører du at det smeller i en rute, så skynd deg og se ut, for da kan du få et glimt av spurvehauken.

Roar Solheim (16.11.2008)

««første 2 488 - 2 537 av 2 668 siste»»