Hopp til hovedinnhold

Spør en ornitolog

Her kan du stille spørsmål om ville fugler og få svar fra en ornitolog. Om du laster opp et bilde av en fugl som du vil ha hjelp til å artsbestemme, så er det viktig å skrive hvor og når bildet ble tatt. Husk også å søke etter gamle svar, da vi ikke nødvendigvis gir nye svar til allerede stilte spørsmål.

Still et nytt spørsmål

Besvarte spørsmål

Fant 523 treff på «fuglemat».

Viser 197 til 246 av totalt 523 spørsmål


#Diverse

Garn til fuglereder

Bilde vedlagt spørsmålet

En venninne av meg forslo at jeg kan legge garnrester i en tom fuglemater slik at de kan ta de til å bygge rede med. Kan dette være farlig for fuglene? Hva hvis de spiser det og det er nylon i garnet?

S. (11.04.2016)

Hvis du skal legge ut garn, må det kares om igjen til ulldotter. Tråd- og fiberendene kan fugler henge seg fast i inne i redet, og dø.

Roar Solheim (27.04.2016)


#Fugleforing

Spørsmål ang foring

Hei
Første gang på denne flotte siden
Det er flere spørsmål jeg har ang foring til små fuglene
Jeg forer med solsikke frø og meiseboller som jeg kjøper på Plantasjen. Men kan frøene og meisebollene bli gamle eller harske? I så fall kan små fuglene bli syke da eller lar de være å spise gammel mat. Har også hørt at fugler kan få diare av brød stemmer dette? Og var er den optimale maten og fuglebrett/automat? Har også hørt at fuglene kan lett få salmonella av et flatt "gammeldags" fuglebrett? Og er det noe man absolutt ikke skal gi eller gjøre?
Er så glad i de små fuglene, har forresten mange Meiser hos meg,(Kjøttmeis, Blåmeis, Spettmeis) men rakk dessverre ikke å være med på tellingen.(bor i Asker på Holmen) Lover å være med til neste år.
Som sagt første gang på denne siden, ble så glad
Kommer til å bli aktiv her
Mvh
Victoria

V.L. (04.03.2016)

Meiseboller som inneholder fett kan nok harskne hvis de bir gamle. Vet ikke om fugler vil spise dem da, men jeg tror ikke de er farlige (kråkefugler kan spise svært gammel mat - de spiser jo også av kadavere). Vi kjenner dårlig til om noe fuglemat kan gi fuglene diare. Fuglefor kan med fordel gis fuglene i ulike typer automater, spesielt frø egner seg for slike. Da kan en redusere mulighetene til at fuglemne kan skite ned på eget matfat, slik de gjør på et fuglebrett. Frøautomater kan dermed kanskje redusere faren for smittespredning blant fuglene av f. eks. salmonella.

Roar Solheim (05.03.2016)


#Fugleforing

Foring av sisiker

Som dere vil se av min siste registrering har jeg p.t besøk av en flokk grønn- og gråsisiker. De finner nok noe å spise men sitter ofte på solsikkematerne og roter slik at mange frø faller ut - de finner vel noen småbiter blant frøene,jeg antar solsikkefrø er for store for dem å knekke? HVILKE FRØ KAN JEG FORE SISIKER MED?

E.S.T. (22.02.2016)

Sisiker spiser gjerne hampefrø, men de er dessverre ikke i vanlig salg i Norge. Rapsfrø er også ypperlig dersom man kan få tak i dette (vanlig som fuglefor i Nord-Amerika, men har ikke sjekket om dette kan fås i Norge. Det går an å fore sisiker med skallfrie solsikkefrø, men det er som regel for dyrt til at jeg ville bruke det som fuglemat.

Roar Solheim (23.02.2016)


#Fugleforing

Spørsmål:

Kan jeg bruke matfett som jeg stekt berlinerboller i til å lage fuglemat med forskjellige gryn og nøtter i? Takknemlig for svar.hilsen Astrid G.

A.G. (13.02.2016)

Ja, det skulle ikke være noe problem.

Roar Solheim (13.02.2016)


#Fugleforing

FUGLEMATER - "ADVARSEL"

Bilde vedlagt spørsmålet

Hei fuglevennen!
Vi trodde vi kjøpte en flott mater for solsikkekjerner på Plantasjen, men vi tok feil. (JULA har en liknende.) Det krever litt for mye for at den skal fungere. Kanskje det går med en stor bøtte over, med hull til småfuglene, men …..!
Den tåler ikke regn eller snø, knapt nok fuktig vær, før det pakker seg i åpningene og limer seg i utvendig ”skål”. Jeg har forstørret åpningene og ”støpt” føringer på innsiden. Disse skal hindre at kjernene setter seg fast innvendig mellom åpningene. I skiftende vær, slik som nå, må den tørkes nesten vær dag og det blir ingen kontinuitet for fuglene. Snorene holder skjærene unna. Tar gjerne imot et godt råd!
Vennlig hilsen!

P.O.S. (03.02.2016)

Interessant erfaring. Dessverre er verken forautomater eller fuglefor i salg alltid optimalt. Jeg har egne forautomater inne i et forbur med tak over. Forburet har netting m ca 5 cm åpninger, slik at bare små fugler slipper inn, mens kråkefuglene holdes ute. Bølgeplasttak over hindrer en del regn og våt snø å lande på automatene, men er ikke fullsikkert, fordi nedbøren noen ganger blåser sideveis.

Roar Solheim (09.02.2016)


#Fugleforing

utskifting av fuglemat

Hei.
Tidligere vintre har jeg måttet fylle opp formateren min 2 ganger pr uke. Denne høsten har jeg fylt den opp kun innimellom. Nå etter jul har det vært helt krise.
Tenkte jeg skulle delta på fugletelling, men det er enten ingen eller bare en blåmeis ved materen pr dag. Kjøttmeisen har helt uteblitt etter jul.
skal jeg skifte mat sjøl om ingen spiser av den?

B.I.H. (02.02.2016)

Hagefugltellingen viser klar nedgang for mange arter, spesielt meisene. Dette var forventet etter en lang og kald vår uten larver og insekter. Ungedødeligheten var veldig stor.
Det er svært viktig at du er med på tellingen selv om det har ingen eller lite fugler. For oss som følger med dette statistisk sett så er 0 fugler et like viktig tall som 30.

Fuglematen kan bli "harsk" hvis den henger for varmt, men vil ikke tro at det er problemet. Det bare er lite fugler denne vinteren.

Morten Ree (02.02.2016)


#Fugleforing

Sammensatt fòr av frukt og grønnsaker.

Jeg lager juice av grønnsaker,og da kommer det ut en"masse" den siste består av Spinat/ eple/ ingefær?/lime?agurk. Kan fuglene spise dette?
Jeg jobber på en skole og kunne bruke disse ingrediensene i en fuglemater.

A.B.H. (22.01.2016)

Ja, dette bør være helt fint til f. eks. trostefugler.

Roar Solheim (22.01.2016)


#Fugleforing

Spørsmål:

Bor på Ljan. Registrert trostlignende fugl med gulrødt nebb. Kan den skremme vekk småfuglene i matfatet.? Stille området, men litt åpent. Trodde hjemlaget fuglemat ville slå an, men...

T.R. (21.01.2016)

Kan det være en svarttrost du har sett? I kulden er de rimelig sosiale, men når det blir mildere vil den gjerne jage litt på sine artsfrender.

Frode Falkenberg (21.01.2016)


#Sykdom og skader

Salmonella

I barnehagen hvor jeg jobber forer vi småfuglene, i det siste så har vi funnet 3 døde gråsisik... Vi har forstått det slik etter å ha lest her at det mest sannsynleg skyldes salmonellasmitte, og har nå vasket alle matere og hengt ut ny fuglemat. Spørsmål som dukker opp nå er: Er salmonellasmitte smittsom? Kan det overføres til mennesker? Barn og voksne tok på en død gråsisik... Den hadde ligget død i mange timer og var helt frosset, kan smitte overføres da?

M. (19.01.2016)

Salmonella finnee si flere hundre varianter, hvorav en er typisk for fugl. Den KAN smitte til mennesker, men mest sannsynlig hvis mnan har tatt på fugleekskrementer. Derfor lite sannsynlig med smitte fra en død fugl. Vanlig håndvask etter at man har tatt i en fugl eller foplass, er tilstrekkelig som beskyttelse.

Roar Solheim (19.01.2016)


#Fugleforing

Fin fuglemater, men ingen fugler

Hei,
Fikk i høst en fuglemater som er veldig fin (for oss å se på), som har bøyler for fuglene å sitte på, maten er godt beskyttet av selve huset på materen. Men vi får svært få fugler... Kan det ha sammenheng med at det står øverst på en stolpe, at det ikke er særlig vegetasjon rundt (hekken er ca en meter lavere enn huset). fuglemateren står kanskje litt for ensomt til i hekken uten noe rundt? Ved siden av oss er det en stor lekeplass (med lite aktivitet), men stort areal.
Vi har en annen fuglemater som henger rett ved uthuset vårt, og med husveggen rett ved siden av uthuset igjen. Her liker de seg litt bedre.

E.R. (18.01.2016)

Ja, mangel på skjul i form av trær og busker kan gjøre en forplass lite attraktiv å besøke. Det øker risikoen for at en fugl kan bli tatt av en jaktende hauk. Skjul nær forplassen gir småfuglene større trygghet.

Roar Solheim (18.01.2016)


#Fugleforing

Havregryn fuglemat

Hei. Kan jeg bruke store havregryn som småfuglmat eller må jeg bruke lettkokte havregryn?

N.N (17.01.2016)

Tror det skal kunne gå bra.

Roar Solheim (17.01.2016)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

15. januar 2015. Liten sort fugl observert ved Drøbak

Liten sort fugl med spisst nebb; den kom flyvende og landet ca 1 m fra meg før den fløy videre. Jeg har aldri sett maken og den er heller ikke avbildet i Fugleboken vår. Det var fint vær, sol og ca 30 cm snø i hagen. Fuglemater ca 20 meter unna. Hvilken fugl kan det ha vært?

K.J.G. (16.01.2016)

Dessverre ikke mulig ut i fra denne beskrivelsen å si hva du kan ha sett.

Roar Solheim (16.01.2016)


#Fuglekasser

Ullgarn som redemateriale

Bilde vedlagt spørsmålet

Jeg har sett flere nettsider med bilder av og oppfordring om å henge ut en liten fuglemater med garnrester så fugler kan forsyne seg med garnet til redebygging. I følge en amerikansk ornitologisk forening er dette kun positivt (har kommet endel kommentarer med påstander om at de kan skafe seg o.l. og de tilbakeviser dette), men jeg lurer på hva dere mener om saken? Strikkere har blitt oppfordret til å klippe garnrestene til ca 10 cm lengde så de ikke blir for lange og kan vikle seg inn og bli knyttet rundt f.eks ben. Om dette er noe dere ikke vil fraråde, når på året er det i så fall fugler bygger rede og eventuelt vil komme og hente seg bygningsmateriale?

D. (10.01.2016)

Hvis du ser i høstnummeret av Fuglevennen 2015 vil du finne bilde av en kjøttmeis som surret et bein fast i tråd/garnfiber i sitt eget reir, og ikke kom løs. Den var død da den ble funnet. Det beste er trolig og kare opp igjen garnet til ulldotter - det setter ikke fuglene seg fast i, og det er identisk med ull som fuglene selv plukker ute i naturen.

Roar Solheim (10.01.2016)


#Fugleforing

Mating av fugler.

Hei i Vårt borettslag har vi i postkassen fått et infoskriv om at vi nå ikke lenger for lov til å mate fugler, noe jeg synes er veldig leit.Årsaken iflg. skrivet er at en beboier har sett en stor rotte med lang hale, og at det å mate fuglene med f.eks. solsikkefrø lokker til seg rotter. Er dette tilfelle? Kan dere si noe om dette. Jeg har matet fugler i mange år og blir gald av å se spurv,skogsduer og en sjelden gang en dompapp. Ville bli veldig takknemlig for å få info om dette. I vår lokalavis (Akershus Amtstidende)i dag har de en flott artikkel med bilde og info fra dere om dette med å mate fuglene nå til jul. Vennlig hilsen og GOD JUL fra en fuglevenn på Nesodden.

K.M.W. (23.12.2015)

Det er dessverre noen som har panisk redsel for smågnagere, selv om de finnes rundt oss over alt. Og skogmus tas ofte for å være rotter. Fugleforing er aldri årsak til om det finnes gnagere eller ikke, men dersom det er smågnagere i et område, forsyner de seg gjerne også av fuglemat på bakken. Løsningen er å fore med mat som gir lite nedfall på bakken, som halve kokosnøtter, meiseboller, jordnøtter i metallnettrør eller talg og fett i metallnett. Unngå solsikkefrø og løs mat på fuglebrett. Halve epler og pærer kan stikkes inn på kvister oppe i trær og busker. Det spiser troster, meiser og rødstrupe, og det blir ikke tilgjengelig for smågnagere.

Roar Solheim (23.12.2015)


#Fugleforing

Kan småfuglene spise marsipan?

Nå er det mulig jeg må gå på skole for å få svsr, men jeg prøver likevel. :) Matkjedene har priskrig om dagen og marsipan går for to-tre kroner kiloet. Hvis marsipan funker som fuglemat, kunne jeg spart en del penger.

J.G.E. (17.12.2015)

Et interessant spørsmål, som jeg dessverre ikke kan svare deg på. Men marsipan inneholder malte mandler og sukker, og begge deler burde ikke være problematiske for fugler. Kjøp et stykke og legg det ut, og observer om fuglene spiser av det eller ikke. Hvis de spiser marsipan, kan du trygt servere det.

Roar Solheim (20.12.2015)


#Fugleforing

monteringsutstyr til fuglemat

Hei,
Jeg skal mate mange fugler. Men når jeg kaster maten på plenen så kommer det rotter. Så jeg ønsker å montere "holderen" som er gitt i linken under og på denne ønsker jeg å montere et stort brett opptil 1 meter lengde og 70 cm bredde, og på denne trenger jeg også å ha et tak slik at når det snør så fylles ikke denne platen med snø . Og kantene på brettet skal være 5 cm høye på alle fire sider slik at fuglene ikke faller ned pga andre fugler dytter.

Jeg trenger å kjøpe alt dette. Har dere utstyr til dette slik at jeg kan lage det?

Eventuelt hvem kan lage sånt? Alt skal være i metall eller sånn som deres "holder" nevnt over?

https://www.jula.no/catalog/hage/utemiljo/hagedekorasjon/fuglebrett-ror/holder-733704/


Altså fugleholderen får jeg kjøpt på "jula" butikken. Men trenger hjelp til å skaffe alt det andre pluss skruer.
setter pris på all hjelp

mvh modassir

M.M. (19.12.2015)

Hvis du skal ha hjelp til å lage det du beskriver, må du få tak i en lokal snekker. Dette er ikke oppdrag som NOF eller Fuglevennen kan gjøre, dessverre. Men hvis du vil unngå at mat faller på bakken, er det du beskriver IKKE løsningen. Da må du heller henge opp for som ikke gir masse nedfall. Halve kokosnøtter, meiseboller og jordnøtter i metallnettrør er de beste alternativene, og du bør henge dette inne i et forbur som holder kråkefuglene ute; se Fuglevennens høstnummer fra 2007 (finner du som PDF på Fuglevennen.no).

Roar Solheim (20.12.2015)


#Fugleforing

Smultgryte.

Er restene etter avslutta koking av smultringer egna til fuglemat? Vi har brukt merket Flott.

N.N (15.12.2015)

Ja, det bør kunne gå greit.

Roar Solheim (17.12.2015)


#Fugleforing

Masse mat - ingen fugler

Hei. Jeg bor i blokk og har i år hengt opp fuglemater med jordnøtter på den ene balkongen og solsikkefrø og hjemmelagde meiseboller på den andre. Men etter å ha hengt der i godt over to uker ser det ikke ut til at maten er rørt. Vi har masse kråker, skjærer og småfugl i området og de forsyner seg grovt av jordbærene på sommeren så der er det i alle fall ikke et problem. Men hva skal jeg gjøre for å få dem til å oppdage den nye maten?

S. (10.12.2015)

Det er aldri godt å forstå hvorfor fuglemat noen steder forblir urørt. Det eneste du kan gjøre, er å vente på kaldere vær og at fuglene da kommer.

Roar Solheim (10.12.2015)


#Fugleforing

Kan "brukt" matfett brukes til meiseboller?

Hei!
I disse dager kokes det mye smulteringer der det brukes matfett. I smulteringdeigen er det noe hjortetakksalt. Vil det være skadelig for småfuglene om jeg bruker det matfettet som blir til overs til hjemmelagde meiseboller? Tror du saltet fra deigen "går over" i matfettet? Det er jo synd å bare kaste restene hvis det kan brukes til fuglemat.

V.L. (05.12.2015)

Jeg tror dette kan gå, men kan dessverre ikke henvise til konkret testing av slikt fett.

Roar Solheim (06.12.2015)


#Fugleforing

Fuglemating

Naturen skapte fugler som skal overvintre i Norge,og sørget allerede for at de kan klare seg selv. De som ikke kan overleve vinteren i Norge, drar til Syden. Det er vi mennesker som har gjort dem avhengige av oss, og nå er det sånn at de som ikke kan overvintre, gjør det. Selvfølgelig, hvorfor de må dra til et varmere land hvis mennesker mater dem?
Fuglene for å spare energien velger en lettere vei til å skaffe den. Det er naturlig for dem. Men gjør det fuglen sterkere, forbedrer den generasjoner? Dessverre ikke... Den gjør bare svakere med hjelp av forskjellige viruser og sykdommer. De virusene og sykdommene er det takket være oss mennnesker.
Hvorfor trenger vi å ødelegge naturen for å more oss? Hvis man trenger å se og betrakte fugler, kan man godt gå i skogen (det er det nok av i Norge), eller man kan i hvertfall stanse og løfte hodet av og til. Men mennesker har jo ikke tid! Der er jo opptatt av sine mobil telefoner, Facebook, Instagram osv. ... Og når man trenger å betrakte villfugl på nært hold, så henger den fuglemater like ved viduet, for å ikke gå ut. Skog og trær er så langt unna! Det tar jo mange dager å finne et tre i Norge!
Dere anbefaler/oppmunterer folk til å mate fugler med brød. Tar dere ansvar for hva slags brød de mater med? Har dere gjort undersøkelser på hvordan et brød fra butikk påvirker fuglens helse?
Der er det lettvint mat, der er fugler. Se på kafeer hvor fuglene hopper på bordene, måker som stjeler mat i byen, massevis av duer på togstasjonene som bare sprer seg mer og mer. Folk er plaget av det, noen skader dem... Så med den ene hånden prøver vi å hjelpe fugler, med den andre skader vi dem.
En flink kjøttmeis finner alltid mat om vinteren (f.ek. insekter som gjemmer seg under barken). Hvis ikke, da er den ikke sterk. Og slike trenger naturen ikke. Er det ikke naturens gang? Svake fugler skaper svake generasjoner og på grunn av det kommer det sykdommer, avvik osv.. Hvis man virkelig vil hjelpe meiser og naturen, kan man smøre litt fett på barken, og da fuglene vil ikke bare finne insekter, som er deres NATURLIG mat, men gjør tre friskere, og naturen sterkere.

N.N (03.12.2015)

Jeg tror ikke fugler blir "svakere" fordi de finner mat vi tilbyr dem. Fugler (og andre dyr) finner raskt fram til nye og alternative matkilder som er kostnadseffektive, og det at disse matkildene nå finnes der vi mennesker holder til, er ikke mer problematisk enn at en matkilde plutselig blir mer tilgjengelig i naturen. Nærkontakten med fuglene som foring og opphenging av fuglekasser gir, veier nok langt mer positivt enn de negative vinklingene du tar opp, tror jeg.

Roar Solheim (04.12.2015)


#Fugleforing

Rotter og fuglemat

Har stor glede av å mate småfugler, og har hatt 23 forskjellige arter på besøk. Men nå sier sameiet i rekkehusområdet at alle matestasjoner vil bli ødelagt dersom de blir oppdaget. Årsak: fare for rotter.
Spørsmål: hvor interessert er egentlig rotter i fuglemat? For eksempel solsikkefrø, hirse, villfugblandinger osv.

N.N (26.11.2015)

Rotter spiser alt mulig, og er i utgangspunktet frøspisere, så de tar mer enn gjerne fuglemat. Dette argumentet kan imøtekommes ved å fore med mat som ikke gir søl på bakken, som meiseboller, halve kokosnøtter og fett i metallnett - det henger oppe i trærne og er ikke tilgjengelig for mus og rotter. Hvis sameiet ikke godtar dette, er de hysterisk engstelige for gnagere. Det er et større problem at matfett havner i kloakkrørene!

Roar Solheim (26.11.2015)


#Fugleforing

Nabons fuglemat

Hei
Vi bor i et vertikalt hus, og naboen overforer fuglene. Det kan være en stor flokk som spiser. Dette er som regel spurver, og de flyr over til oss og andre naboer når det blir bevegelse av oss når vi går ut. Men nå har det tiltrekket seg duer, og jeg telte 23 stk.nå. Jeg syntes ikke dette er greit, da vi også har renovert vårt hus og de sitter på taket og "gjør sitt" !!!
Kan jeg ta et bildet, og fremvise dette til noen/kommunen ?
mvh Inger Kristine

I.K. (23.11.2015)

Dette er nok noe du bør ta opp direkte med naboen. Det går an å utforme forplassen slik at bare småfugler kommer til, og ikke tiltrekker seg duer.

Roar Solheim (23.11.2015)


#Fugleforing

Fett

Hei, er det ok å bruke delfiafett i hjemmelaget fuglemat? Tåler småfugler slikt herdet fett?

N.N (15.11.2015)

Ja, det er ikke noe problem med å bruke dette.

Roar Solheim (15.11.2015)


#Fugleforing

Sperre for skjærer

Hei. Hvilken maskestørrelse bør en hønsenetting el ha for å sperre skjærer ute fra fuglematen? Fugl på størrelse med kjernebiter og flaggspett kan godt få slippe til.

N.N (27.10.2015)

Netting med åpning ca 5 x 5 cm; se Fuglevennen høstnummeret 2007 (PDF på Fuglevennen.no).

Roar Solheim (27.10.2015)


#Fugleforing

Solsikkefrø

Hei!
Det er stor forskjell på solsikkefrø vi får kjøpt. Har lagt merke til at det nesten ikke spirer og vokser opp solsikker som for noen år tilbake. Noen frø er lyse,andre er nesten svarte (og veldig harde).Sistnevnte ligger ofte igjen på bakken uten å bli spist. Velges bort av småfuglene, tas av endrer, nøtteskriker og grevling! Er det de lyseste frøene som jeg må se etter? Produsentland? Noen tips?

K.V.J. (09.10.2015)

Her i Europa, i alle fall i Norge, kan det se ut som om store, sort- og hvitstripete frø er de mest ettertraktede. Men i Nord-Amerika og i England sverger de til sorte, oljeholdige frø som fuglefor. Derfor er jeg usikker på hvilke frø som egner seg best, også fordi det er mange ulike sorter i produksjon, og sorte frø som selges i Norge trenger ikke å være samme sort som selges som fuglemat i andre land. Du må nesten teste ut dette selv og se hva fuglene foretrekker. Kvaliteten kan også variere fra år til år, så det går nesten ikke an å gi en fast "fasit" for hva en bør kjøpe, dessverre.

Roar Solheim (20.10.2015)


#Fugleforing

Spesiell mat.

Jeg har hørt at det finnes nettbutikker som selger spesiell fuglemat, tørkede insekter og andre lekkerbiskner, vet du hvor jeg kan finne det.

I.L.K. (15.10.2015)

Desverre ikke. Hvis det er nettsalg bør du kunne klare å søke deg fram til dette med eget nettsøk.

Roar Solheim (18.10.2015)


#Fugleforing

Fuglemat

Er det lov å kjøpe fuglemat i Sverige og ta over grensa til Norge?

N.N (30.09.2015)

Ja, det skulle ikke være noe flere regler mot det enn når vi tar med oss mat fra svenske butikker.

Roar Solheim (30.09.2015)


#Fugleforing

skjærer

Hei :)

Jeg og familien lurer på hvordan vi kan få skremt vekk skjærene fra fuglebrettet. De er veldig plagsomme, spiser all maten og jager vekk småfuglene. Hvordan kan man jage dem bort, fordi å skyte dem kommer ikke på tale. Jeg har også hørt at henge opp cder skal være bra, men ville dette også jage vekk småfuglene?

M.L.G. (26.09.2015)

Se Fuglevennens høstnummer 2007 (PDF på NOFs hjemmesider boirdlife.no) - der finner du beskrivelse av hvordan du kan lage et skjæresikkert forbur som stenger store fugler vekk fra fuglematen.

Roar Solheim (26.09.2015)


#Fugleforing

Fuglemat

Kan man mate fugler med ris som bled kokt for en dag siden?

N. (29.07.2015)

Ja, det burde ikke være noe problem. Har selv noen høner som elsker slik ris!

Roar Solheim (30.07.2015)


#Diverse

Trostunger

Hei, faren min var vitne til at noen kråker stjal egg og slapp de i bakken, han skremte bort kråkene og vi tok vare på trost ungene. akkurat nå ligger de i en eske med gress i og en liten klut over. esken henger på veggen over en varmeovn for å holde temperaturen i "reiret" har fått tak i fuglemat og mark som vi har matet dem med (det er 2 stykker) Vi vil virkelig hjelpe dem med å komme på beina igjen sånn at de en gang kan fly av gårde :). Har du noen tips med hva vi kan gjøre for å hjelpe de så godt som mulig?

N.N (09.06.2015)

Beklager sent svar - vi som svarer er av og til bortreist på feltarbeid eller ferie (!).
Ikke helt lett å fore opp slike fugleunger, men det er mulig å fore trostunger, bl. a. med kattemat på boks, kokt egg, meitemark o.l. Håper det gikk bra.

Roar Solheim (17.07.2015)


#Fugleforing

Hønsefor

Vi har mange fugler å mette, så det går minst 2 stk. 25 kilos sekker med solsikkefrø hver måned. Halvparten av innholdet i dekkene er jo skall så det blir dyr fuglemat. Derfor lurte jeg på om det var mulig å bruke hønsefor som mat for villfugler. Vi hadde høner for noen år siden og jeg la merke til at småfuglene forsynte seg grådig av hønseforet.

O.A.B. (03.06.2015)

Det tror jeg nok kan være populært - bare gjør et forsøk. Hvis de vil ha det, er det bare å fore i vei.

Roar Solheim (03.06.2015)


#Fugleforing

kokt ris

vil fuglene ha kokt usaltet ris?

H. (25.01.2015)

Det skal kunne gå bra, jeg vet at enkelte bruker ris som fuglefor, men det er ikke den mest utbredte og populære fuglematen.

Morten Ree (25.01.2015)


#Fugleforing

Meiseboller som ikke fuglene vil ha?

Har nå kjøpt meiseboller og hengt disse opp i flere trær, (fordi solsikkefrø falt på bakken og tiltrakk seg rotter). Etter ca. 3 uker, har jeg ikke sett en eneste fugl på meisebollene --- men ekornet har kost seg på en av dem. Kan de være gamle, eller er det nettingen rundt meisbolle som fuglene skyr?

G. (07.01.2015)

Det er veldig vanskelig å vite hvorfor fugler noen ganger ikke kommer på fuglematen. Det KAN være kvaliteten på meisebollene som ikke er bra. Meiseboller bør også gis i en bolle"automat", dvs en meisebolleholder av metall. Da skal plastnettet rundt meisebollen fjernes før den legges ned i metallholderen. Dette er beste foringsmåte med meiseboller.

Roar Solheim (07.01.2015)


#Fugleforing

Fuglemat

Har i 2-3 år hatt en svarttrost og en rødstrupe til overvintring i hagen her i Oslo. De siste ukene har det dukket opp en munk også. Alle tre ser ut til å foretrekke brødsmuler på bakken fremfor brød på fuglebrett. Meiseboller er det bare munken som bryr seg om og peanøtter i netting"bur" er visst bare for meisene. Er det noe annet enn brødsmuler jeg kan gi disse tre stakkarene som egentlig burde vært på sørligere breddegrader?

F. (23.12.2014)

Hvis du får tak i litt oermoden frukt (pærer og epler), kan du dele dem i to og stikke inn på pinner/kvister på busker og trær - alle disse artene spiser slikt.

Roar Solheim (24.12.2014)


#Fugleforing

Kan jeg gi fuglene paranøtter?

Bilde vedlagt spørsmålet

Mange fugler elsker nøtter og jeg gir dem mange ulike typer. Men jeg har hørt at mennesker bare bør spise 2 paranøtter om dagen. Har også lest at paranøtter nærmest er som gift å regne. For fuglene må det vel bare være positivt at paranøtter inneholder mye fett. Men er det giftig for dem? Kan jeg gi småfuglene paranøtter? Jeg har sett at hverken mår eller ekorn spiser dem. Nøtteskrikene spiser paranøtter, men så spiser jo nøtteskriken det meste.

L.B.H. (14.12.2014)

Interessant spørsmål, og ett jeg dessverre ikke vet svaret på, for paranøtter er ganske uvanlige å tenke på som fuglemat. Men jeg kan ikke se at de burde være problematiske. Jeg ville forsøke med noen paranøtter i en nøtte-nettingautomat, og se hvordan fuglene reagerer på dem. Jeg tror ikke de velger å spise dem dersom det skulle være noen problemer med slike for fugler. I Sør-Amerika lever bl. a. gnageren agouti på slike nøtter, tilsynelatende uten å få problemer av den grunn.

Roar Solheim (14.12.2014)


#Fugleforing

Noen tips til å få flere fugler til foringsplassen ? (ikke flere typer)

Hei
Vi har problemer med å få fugler til å oppdage/like fuglematen vår.
Det er verken stor aktivitet ved utlegging av meiseboller, brødsmuler eller solsikkefrø. Vi bor i et borettslag med mest små eneboliger , men med mye grøntområder. Jeg tror ikke det er mangel på fugler i området.
Har dere noen lure tips ?
Er det fordi foringsplassen ikke er innarbeidet ?

A. (25.11.2014)

Det KAN være så enkelt at fuglene føler seg utrygge der forplassen er, og dermed ikke kommer dit. Da er enesate alternativ å flytte forplassen nærmere skog/trær slik at fuglene får bedre skjul. Men dette behøver heller ikke trekke ned flere fugler, så det er dessverre ikke mulig å gi et patentsvar på slike problemer.

Roar Solheim (25.11.2014)


#Fugleforing

Vinterforing

Hei, har tidligere år foret mye småfugl og hatt veldig mange fine opplevelser. Hvor viktig er det å ha daglig foring? Jeg kommer til å være borte i perioder på fire fem uker i vinter, og i disse periodene vil en nabo kunne fore dem. Men naboen er nok noe mer tilfeldig i sin foring, så jeg lurer derfor på om det er ok om jeg forer fugler for eksempel hver dag eller annen hver dag, mens min nabo kanskje bare gjør det en eller to ganger i uka? Vil så veldig gjerne gå vinteren i møte sammen med småfuglene (kjøttmeisen er allerede på plass og lurer på om det snart skal skje noe..)Er det uklokt å starte med det som nok kan bli en noe mer ujevn foring enn det som jeg normalt har praktisert?

H.D. (05.11.2014)

Fugler finner vanligvis raskt alternative forplasser hvis det skulle være tomt hos deg noen dager. Spesielt dersom du bor nær andre mennesker, så vil det alltid være noen som har lagt ut fuglemat.

Roar Solheim (14.11.2014)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Hvit fugl

Bilde vedlagt spørsmålet

Vi har hatt en fugl på foringsplassen de siste dagene. Trodde først den var helt hvit, men har sett det kan skimtes litt farge bak. Den har en svart flekk til høyre på ryggen.Kan fugler være albino? Den er på størrelse med kjøttmeisen og er her sammen med meisene. Den sitter i buskene og er ikke oppe på fuglematen, men spiser på bakken. Har dessverre ikke godt kamera, men har tatt noen bilder. Spent på hva dette kan være. Snøspurven har mye mer farge i boka mi :-)

B.K.J. (19.10.2014)

Ikke mulig å si hvilken art dette er, om det er en finkefugl eller vever (gråspurv/pilfink), men det er en fugl med nesten ingen fargestoff i fjærene. Dette er et nokså alminnelig fenomen hos mange småfugler. Den er altså ikke albino, men har en genfeil som gjør at fjærene ikke tar opp farge (eller bare svakt) under utveksten.

Roar Solheim (19.10.2014)


#Fugleforing

Hva er bra for skjæren?

Hei. I min fuglemater har jeg solsikkefrø, med skall. Småfuglene åpner skallene og tar frøet. Men jeg ser at skjæren også spiser av dette, og de spiser de hele. Det er kanskje ikke så bra for dem? Hos meg her i Tromsø ser jeg at småfuglene ikke kommer til min mater, den henger ved utgangsdøren og er kanskje for nær huset for at fuglene oppdager det, eller de er for redde. Men skjæren er ikke redd. Må kanskje ha noe annet for dem i materen? Gode tips og forslag mottas med takk :)

E.T. (16.10.2014)

Skjærene klarer nok trolig å fordøye frøene siden den spiser dem, selv om de går ned med skallet på. Fuglene har en kraftig muskelmage (krås), så det kan nok gå. Imidlertid er nok både brødrester, kokte poteter og ellers nesten alt slags matavfall av interesse for skjærer. Kråkefuglene er ganske allsidige i sine kostvaner, og det gjelder ikke minst skjærer.

Roar Solheim (19.10.2014)


#Fugleforing

Mate fugler fra leilighet

Hei, jeg bor i fjerde etasje i en leilighet litt i utkanten av byen. Det er en del trær og litt skog i området, så jeg tenkte å mate småfugler på verandaen (vi er nesten aldri ute på den selv). Kommer fuglene til å oppdage maten, og vil de spise her?
Jeg har hengt ut en meisebolle for å teste, før jeg evt. kjøper en fuglemater for frø. Den har hengt ut i noen dager nå, uten at det har vært noen fugler her...

I. (06.10.2014)

Det er umulig å vite på forhånd om fugler vil oppdage og utnytte en matkilde eller ikke, annet enn gjennom prøving og feiling. Halve kokosnøtter er også bra å prøve med.

Roar Solheim (13.10.2014)


#Fugleforing

Grønnfink

Bilde vedlagt spørsmålet

Jeg fikk en grønnfink på fuglematen forleden som hadde et gulorasje felt over nebbet. Det har jeg aldri sett før. Fuglebøkene og blogger har ikke kunnet fortelle meg noe om fenomenet. Kan dere?

R.E.H. (08.10.2014)

Det kan se ut som om det er bærrester eller noe i pannen. Fjær er det i alle fall ikke.

Frode Falkenberg (10.10.2014)


#Fugleforing

Fugleblanding av frø

Leste nettopp på siden deres at fuglefrø blanding kan være giftig for småfuglene ? D har jeg ikke hørt før . Jeg forer mine skjønne små I skogen på hytta med villfuglfrø blanding. Fra felles kjøpet. Og renset solsikkefrø fra butikken ( kolonial ) mandler , hasselnøtter, og renset jordnøtter uten salt ( Felleskjøpet ) litt brød , noen ganger . Nøtteskrika får både rest mat , og hundemat på boks ! Er dette feil foring ? Da bør jo Felleskjøpet bli varslet slik at slik fuglefor pk på 2.5 kg og 7.5 kg stoppes ! Det er få som vet dette tror jeg ! Vi som er glade i små og store fugler vil jo deres beste ! På hytta i bymarka i Trondheim i dag , og ikke en eneste små fugl å se , d er første gang jeg opplever , når jeg har fylt på mat ! Jeg forer de hele vinteren til 2 kullet er ferdig i juni . Er de døde av maten heg har gitt tro ? Håper ikke det ?

R.C.B. (06.09.2014)

Jeg kjenner ikke til at fugler har dødd direkte av fuglemat i handel, men det kan finnes fuglemat av dårlig kvalitet som fuglene rett og slett ikke bryr seg om å spise av. Hvis de dør nær eller på en forplass, er det som regel en smittsom sykdom som herjer blant fuglene.

Roar Solheim (10.09.2014)


#Fugleforing

Fuglemat vår/sommer

Pip,pip.:-) Er det skadelig for bl.a. kjøttmeis å spise brødsmuler, som den sikkert gir videre til ungene? Sluttet med solsikkefrø og annet vinterfor når våren kom da jeg har hørt at dette er skadelig for de nyfødte. Vi har nemlig et par som ser med bedende øyne på oss og da vanker det hjembakt brød. Mvh Kristin Røde

N.N (02.07.2014)

Kjøttmeisene mater sine unger med larver. Den brødmaten du legger ut spises av de voksne fuglene. Når ungene forlater redet vil de bli opplært til å finne mat og da vil de også bli vist fram muligheten til å spise fra fuglebrettet.

Morten Ree (02.07.2014)


#Fugleforing

Fuglenøtter, meiseboller og solsikkefrø

Jeg forer fuglene i hagen og det går med utrolig mye mat. Er det en nettbutikk man kan bestille fuglemat i?

B.M.N. (24.06.2014)

Sjekk denne linken: http://nordicgarden.ipb.no/default.aspx

Morten Ree (25.06.2014)


#Fugleforing

Hjelp og informasjon om salmonella

Jeg viser til meldingen fra Runi om mistanke om syk dompap og sisik. Etter min mening ser det ut som at fuglene har salmonella.
Å rengjøre fuglemateren med grønnsåpe er ikke nok. Salmonella klarer seg utmerket på bakken også. Den overlever 4-5mnd i dypfryst tilstand.
For å rengjøre fuglemateren bør man la den å være dynket i grønnsåpevann i minst 1 time. Så her er det sansynlig at salmonella fremdeles finnes, både på bakken og på fuglemateren.
Frøautomater forhindrer ikke salmonella på foringplasser fordi fugleavføring pleier å falle der de spiser (alså faller det på bakken). Og når frø faller på bakken, så pleier de spise der (altså på bakken sammen med salmonella).
Jeg hadde selv dette problemet med fuglene her i fjor, så jeg vet hva jeg sier.
Etter det lagde jeg en fuglemater som jeg fant i en bok. Den kan sees på Youtube her: http://www.youtube.com/watch?v=pra3ap3Yo4s
Den fuglemateren er bare beregnet for meiser, men nå slipper jeg hvertfall finkene som griser så fælt. Ingen frø på bakken, ingen avføring i maten og ingen rotter kommer til der.
Håper denne infoen kan være til nytte for noen :).

N.N (08.03.2014)

Takk for nyttig informasjon. Materen er tydeligvis et glass med mat nedi, slik at meisene må hoppe ned i det lille rommet for å hente frø, noe finkefugler da tydeligvis ikke liker å gjøre.

Roar Solheim (08.03.2014)


#Fugleforing

Fuglemater

Hei, jeg har flere fuglematere hengende ute i treet på ulike greiner. Bl.a. en der selve kolben er gjennomsiktig, hel plast, topp og bunn er rød og de små pinnene fuglene kan sitte på for å finne mat i åpningen inn til kolben, er røde. Denne har jeg ikke tidligere brukt, men fant den nyttig iår med alt regnværet i vinter. Den holdt fuglefrøene tørre. Men overraskende nok spiser ikke fuglene av denne. Har du noen god forklaring? Spent på svar!
Mvh Liv Larsen
NB! Jeg er ikke skoleelev, men voksen fuglevenn!

L.L. (17.02.2014)

Dessverre, dette er det ikke lett å gi noen forklaring på.

Roar Solheim (19.02.2014)


#Fugleforing

Foring

Det går mot slutten av kornnekene. Har masse fugler derav mye gulspurv som liker seg i nekene. På Felleskjøpet kan jeg få kjøpt knust bygg og hel havre i 25 kg sekker, har tidligere forsøkt med hel havre, men dette var ingen suksess, det ble mat til rådyrene.
Er det verd å prøve noe av dette eller er det annet for som er rimelig å kjøpe inn.
Bruker noe meiseboller og solsikkefrø i tillegg til nekene.

R.G. (29.01.2014)

Korn er oftest bare interessant som fuglemat hvis du har mye duer, gråspurv og gulspurv på forplassen, og når de ikke har lett tilgang til annen næring, ellers går det ofte slik du beskriver - maten blir liggende. Solsikkefrø og jordnøtter er ofte mer ettertraktet, fordi det er for med høyere energiinnhold.

Roar Solheim (29.01.2014)


#Fugleforing

Svarttrost på fuglebrettet

Hei.

Jeg har hatt masse småfugl på foringsautomat og fuglemater med nøtter - stilits,mange meiser rødstrupe, hakkespett mm.
Legger også ut smuler og rosiner/korn til svarttrosten, som ikke kommer til i fuglemateren. Nå er det voldsomt mange av dem - 8-12 stk som sitter å venter fra før det blir lyst.. Virker som om de skremmer den andre fuglen - de har uteblitt helt, og det er jo kjedelig.

Lurer på om det er veldig dumt at jeg mater svarttrosten på brett og verandarekkverk? Det blir jo en del skitt - prøver å fjerne det, men er redd salmonella. Forslag til annen måte å mate dem på?

Ett spørsmål til: Hva hvis jeg er bortreist et par dager - eller en liten uke? Er bekymret for at de stakkars trostene skal sult i hjel i snø og kulde..

A.S. (28.01.2014)

Jeg mater trostene ved å dele epler i to, og så stikke fast eplene på avkuttede kvister og greiner på trærne. Da blir det ikke så mye skitt, og trostene kan sitte oppe i trærne og hakke på eplene (eller pærer for den saks skyld).

Roar Solheim (28.01.2014)


#Fugleforing

spørsmål om fuglemater

Hei. Jeg har hengt opp en fuglemater under taket på terassen. Jeg har aldri matet fugler på dette stedet før, og lurer på og fuglene kommer til å finne fram til den? Jeg har ikke så mange andre steder å henge den med tanke på at jeg bor i byen. ar dre noen tips til va jeg kan gjøre for at fuglene oppdager maten?

Mvh. Ida

I. (27.01.2014)

Fuglene pleier ikke å ha problemer med å finne slik mat som er hengt ut. Spesielt er meisene veldig nysgjerrige, og har først en oppdaget maten, så ser andre at det finnes mat der.

Roar Solheim (27.01.2014)


#Fugleforing

Har hørt at man ikke skal gi havregryn til småfuglene. Stemmer det?

A.M. (27.01.2014)

Nei. Lettkokte havregryn er uproblematisk som fuglemat.

Roar Solheim (27.01.2014)

««første 197 - 246 av 523 siste»»