Hopp til hovedinnhold

Spør en ornitolog

Her kan du stille spørsmål om ville fugler og få svar fra en ornitolog. Om du laster opp et bilde av en fugl som du vil ha hjelp til å artsbestemme, så er det viktig å skrive hvor og når bildet ble tatt. Husk også å søke etter gamle svar, da vi ikke nødvendigvis gir nye svar til allerede stilte spørsmål.

Still et nytt spørsmål

Besvarte spørsmål

Fant 523 treff på «fuglemat».

Viser 233 til 282 av totalt 523 spørsmål


#Fugleforing

Fuglemater

Vi har laget en grei fuglemater. Boks av tre med hull på sidene, liten sitteplass, tau gjennom skråtaket som man knytter i treet. Taket kan løftes opp langs tauet når man fyller i frø. Når man lager samme sak til å ha på stolpe i stedet og uten tau, hvordan unngår man at taket flyr av i vinden og uten en så komplisert festeanordning at man fryser fingrene av seg eller at is pakker seg rundt? Har googlet men finner ikke ut av det. Jeg selv bruker aldri matere på stolpe og vet ikke hvordan de ser ut.

N.N (28.10.2017)

Da ville jeg ha kjøpt metallhengsler slik at lokket var skrudd fast og kan bikkes til siden. Det finnes også enkle festekroker for å holde lokket på plass på motsatt side av hengslene - let i en jernvarebutikk med godt utvalg, eller f. eks. på Claes Ohlsson.

Roar Solheim (28.10.2017)


#Økologi og atferd

Ang- kjøttmeis som hakker på isolasjon.

Hos meg har kjøttmeisen hakket rundt å hele huset. De har hakket istykker isolasjon rundt rør så kobberrøra til varmepumpa ligger bare. Stolputene på verandaen er fulle av hull og skumgummibiter ligger strødd rundt. Har sett det er kjøttmeisen. Bare den som gjør det her. Så leste jeg om nettopp dette. En teori var: Når kjøttmeisen hakker, trenger den fett. Nå har jeg hengt ut fuglemat med fett. Umiddelbart mye mindre hakking! Det hjalp for meg.

N.N (26.10.2017)

Det var interessant å høre. Tusen takk for denne meldingen, det skal vi tipse andre om når dette problemet dukker opp blant spørsmålene!

Roar Solheim (26.10.2017)


#Trekkfugler

Fuglemater og ekorn

Hei!
Vi mater fuglene hele vinter'n og syns det er veldig trivelig!
Vi har hatt en mengde med ekorn de siste årene,så gubben lagde en STOR fuglekasse med meisehull som er fylt med godsaker til fuglene...og tanken var at ekorn ikke skulle komme inn der. Men så viser det seg at når det blir minusgrader og fuglene " blåser opp" fjærdrakten for å holde på varmen,så går dem ikke inn i kassa.
Hvert dere hvor stort hull vi kan lage uten at ekornet kommer inn?

H.S. (04.10.2017)

Kjøttmeis klarer godt å komme inn i hull på 32 mm, selv om det er kaldt. Det gjør også de andre meisene, så denne hullstørrelsen burde kunne holde ekorn ute. Men ekorn kan gnage hullet større.

Roar Solheim (04.10.2017)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Fugl med spisst nebb

Bilde vedlagt spørsmålet

Hei,

Jeg klarer ikke å finne denne hyppige gjesten på vår fuglemater i fugleboken. Den har spisst nebb, litt rødt på hodet og kort stjert. Kan dere hjelpe?

J. (24.09.2017)

Foran nøttene sitter en blåmeis, halvt skjult av nettingrøret sitter en spettmeis.

Roar Solheim (24.09.2017)


#Økologi og atferd

Rar fugel

En vanlig dag jeg så på TV hørte jeg noe banking i ruta.Det var en blåmeis som brøvde å fly in vindue selvom det var luket. En dag senere hakket den på håndtaket på terrassedøren. Ville den hå mat? Men den drev også det samme på bil vindue!!

N.N (29.07.2017)

Hakking mot vindu KAN også ha sammenheng med at en fugl ser sitt eget speilbilde og forsøker å jage bort en rival. Men spesielt meiser kan lære at mat henger sammen med mennesker, og dermed banke på vinduer hvis en fuglemater er tom.

Roar Solheim (29.07.2017)


#Fugleforing

Fugle mat

Hva slags mat liker fuglene best, som jeg kan fore dem med.

N.N (28.07.2017)

Da må du angi mer nøye hvilke fugler du tenker å fore! Ulike fugler foretrekker forskjellige ting, så generelt råd om fuglemat er det vanskelig å gi uten noen nærmere opplysninger.

Roar Solheim (28.07.2017)


#Økologi og atferd

Fuglemat

Jeg lurer på hva de frøetende fuglene spiser på våren og forsommeren, før det blir frø på årets planter?

O.A.B. (24.07.2017)

Frøspisende fugler kan spise mange ulike typer frø, og det hender de finner frø på planter hvor frøene har hengt fra året før. Men alle frøspisere spiser også insekter og småkryp, og de kan også spise annen form for vegetasjon. Dompap spiser for eksempel knopper på løvtrær om våren, noe som kan skape problemer for fruktdyrkere enkelte år.

Roar Solheim (24.07.2017)


#Fugleforing

Fuglemat i sommer

Hva gjør vi?
Vi gir fuglene i hagen veldig mye mat. Kjøper 25 kilos sekker med avskallet solsikkefrø som de spiser opp i løpet av en måned. Dertil kjøper jeg billige kneippbrød og billig mysli som vi legger ut på plenen. Nå har vi sikkert 50 spurver, massevis av kjøttmeis, blåmeis, noen grønnsisiker og en flaggspett. Dertil skjærer, kaier og gråmåker. Et yrende fugleliv. Men hva skjer når vi reiser på ferie? Sulter de ihjel? Vi er litt bekymret.

A.K. (17.07.2017)

Nei, det gjør de ikke. Fuglene er tilpasset at mat kan forsvinne, og finner mat på andre steder. Mat i naturen er en ressurs i konstant endring.

Roar Solheim (17.07.2017)


#Fugleforing

Billig fuglemat

Hei,
Jeg lurte på hvor det er billigst å kjøpe solsikkefrø og evt villfuglblanding? Har hørt litt forskjellig... Kjøper 2.5kg poser med solsikkefrø på Coop og Europris for under 40kr og fuglene spiser det. Samme med villfuglblanding som inneholder korn, solsikkefrø m.m., samme steder og pris.

Hvor pleier du/dere å kjøpe fuglemat? Hva er prisen?

S.S. (05.07.2017)

Har dessverre ikke prisoversikter over fuglemat og salgssteder, men du KAN kanskje sjekke et sted som Felleskjøpet.

Roar Solheim (05.07.2017)


#Sykdom og skader

Skadet bokfink

Bilde vedlagt spørsmålet

En bokfink fløy nettopp i vinduet mitt og ble liggende. Har tatt den inn og den ser ut som den har kommet seg litt, er med oppreist nå. Har lagt fram solsikkefrø, er det noe jeg kan gi som er lettere for den å få i seg? Hva kan jeg gjøre i framtiden for å hindre at fuglene flyr i vinduene? Lurer på om plassering av fuglemater nært et hjørne har noe å si, siden de kanskje prøver å ta snarveien gjennom vinduet.

M. (19.06.2017)

Dette er en ung dompap, ikke en bokfink. Trolig har den fått hjernerystelse. Hold den innendørs noen timer og se om den kommer til hektene igjen. Knuste solsikke-kjerner eller hasselnøttkjerner kan kanskje være bra mat å tilby en finkefugl, samt muligheten til å kunne drikke vann. Hvis den prøver å fly inne er den nok klar til å kunne slippes ut. Vinduer kan beskyttes med rovfuglsilhuetter (kontakt Natur og Fritid), men det lar seg neppe gjøre å 100% forhindre fremtidige kollisjoner.

Roar Solheim (19.06.2017)


#Diverse

Foring

Hei! Er en ivrig fuglemater, som forer året rundt. Går i brød, fuglenøtter og meiseballer. Nå lurer jeg på om ungekullene får i seg nok næring av dette? Leste at de trenger bl.a.kalsium for å styrke skjelettet, og denne maten inneholder vel ikke mye av dette, og heller ikke mye proteiner, vil jeg tro. Foreldrene trenger jo ikke lete etter mat andre steder, da de lever i overflod ho meg. Mvh Laila

N.N (25.04.2017)

Hvis du mater fuglene under hekketiden, får de voksne lettere mat til seg selv, og mer tid til å lete etter insekter og larver til ungene. Tror det går bra med slik støtteforing.

Roar Solheim (25.04.2017)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Snytitting/snøspurv på fuglebrettet?

Bilde vedlagt spørsmålet

Hei!
Er det snøspurven som har dristet seg på fuglebrettet?
Det har vært stor flokk her som har spist fuglemat fra bakken, men nå har det snødd og pluselig så jeg disse to på fuglebrettet

E.U. (19.04.2017)

Ja, her har du faktisk fått to snøspurv som brettgjester. Dette er uhyre sjeldent, så her har du virkelig fanget inn en godbit, i tillegg med et skarpt og bra bilde!

Roar Solheim (19.04.2017)


#Fugleforing

Matstasjon for snåfugler i byggefelt.

Hei! Jeg lurer på om det egentlig er lov å ha matstaajon for anåfugler i wt byggefelt? Det er ikke bare et fuglebrett det er snakk om, menen hel skråning med forskjellig fuglemat. Det er en stor mengde snåfugl der og jeg klarer ikke sitte ute oå min terrasse pga fuglesang eller støy som det egentlig har blitt. Våkner også tidlig om morgenen (i 5 tia) av denne støyen. Dette er vel noe jeg kan gjøre noe med, men hva????

N.N (19.04.2017)

I borettslag er dette noe beboerne lokalt må bli enige om - det er ikke noe lovverk som sier noe om mating av ville fugler.

Roar Solheim (19.04.2017)


#Fugleforing

Foring av småfugl

Jeg har foret fugler i hele vinter med en vanlig clas olson fuglemater, solsikkefrø. Finnes det noe tall på hvor mange som kan overleve en Oslovinter med og uten foring? Hvor lenge bør jeg legge ut mat?

P. (18.04.2017)

Dessverre, slike tall finnes ikke, annet enn at vi ser effektene av vinterforing på økt forekomst og utbredelse hos frøspisere som spettmeis, kjernebiter og stillits.

Roar Solheim (18.04.2017)


#Fugleforing

Smør som fuglemat

Er kjent med at smør (normal saltet) ikke er bra for fuglene pga saltet og regner med problem er vann, men gjelder det også på vår og sommer når tilgang til vann er lett ? Mvh Erik Knoop

E.K. (01.03.2017)

Vanskelig å si, dessverre. Vi har ikke noen studier som viser om fugl tåler noe salt eller ingen ting, og har bare de generelle anbefalingene om ikke å gi fugler salt, å forholde oss til.

Roar Solheim (01.03.2017)


#Fugleforing

Farlig fuglemater

Hei!
Jeg har ikke noe spørsmål, men vil bare komme med en liten advarsel om en type meisebolleautomat. Jeg har i hele vinter hatt glede av fire stjertmeiser som daglig har besøkt hagen vår. De har vært ivrig på de hjemmelagete meiseballene som jeg har lagt i en meisebolleautomat fra Flip Flop. I dag fant jeg en av stjertmeisene død inne i automaten. Den hadde satt seg fast mellom sprinklene, i det som altså viste seg å være en dødsfelle. Dette kan sikkert også gjelde andre type matere.
Vil med dette advare andre fugleelskere.

H.L. (22.02.2017)

Det hadde vært fint om du hadde et bilde av automaten med den døde fuglen. Slike erfaringer er det viktig å få bragt videre, også til forhandlere av slike!

Roar Solheim (27.02.2017)


#Fugleforing

Manglende småfugler

Hei,
Til tross for forskjellig type fuglemat i flere fasonger, kommer det ikke fugler.
Hva gjør jeg feil?

K.H. (19.02.2017)

Mange opplever lite fugl i vinter noe også den årlige hagefugltellingen viste oss siste helga i januar. Dette skyldes i stor grad vinterens milde klima hvor fuglene finner nok mat i skog og mark grunnet mangel på snødekke.

Morten Ree (19.02.2017)


#Fugleforing

Giftstoffer i fuglemat?

Er det noe kontroll med all fuglematen vi kjøper fra de store kjedene De konkurrerer jo og sier at de har den billigste fuglematen men er det noe kontroll på om de legger inn alt mulig rart som for eksempel mat som er for mye sprøytet til at det kan gå til menneskeføde. Det kan jo være en grunn til at småfuglebestanden går kraftig tilbake mange steder spesielt når det fores med meiseboller. Det er foresten utrolig at fugler klarer å spise med det tynne nebbet sitt av en klump med mat når den er pakket inn i tynne grønne plastiktråder.Trådene må jo sette seg fast bakerst på tunga?

B.S.E. (30.01.2017)

Det er dessverre ikke noen systematisk kvalitetskontroll av fuglemat her i Norge. Meiseboller bør fores til fugl ved at man tar av plastnettet og leggere bollen i en metallautomat som er laget til dette (groct metallnett som fuglene får tak i meisebollen gjennom).

Roar Solheim (31.01.2017)


#Diverse

Hjort som spiser fuglemat

Jeg mente selvfølgelig at tauet måtte fjernes fra treet :-) Hvis du ser på filmen er tauet festet i treet (ser det ut til).

B.S. (28.01.2017)

Ja, da er saken noe enklere...

Roar Solheim (28.01.2017)


#Diverse

Hjort som spiser fuglemat

Har sett på filmsnutten av hjorten som spiser fuglemat, og det ser ut som hjorten (hodet og geviret) er surret inn i masse tråd/tau. Hvis det stemmer at det henger tråd/tau fra treet bør det fjernes så det ikke skjer ei dødsulykke (med hjorten).

B.S. (28.01.2017)

Det er kanskje ikke så lett å fjerne noe fra geviret på en vill hjort, uten å bruke veterinærmedisinsk kyndig personell med bedøvelsesgevær.

Roar Solheim (28.01.2017)


#Fugleforing

Hjort som spiser fuglemat

Hei. Var i kontakt med dere for litt siden ang en hjort som river ned og spiser fuglemat. Gikk til innkjøp av viltkamera, og har fått fanget hjorten på film. Se vedlegg.

Mvh
Knut-Erik Aardal

K.E.A. (26.01.2017)

Interessant. Men klarer den å få tak i maten som er inne i metallnett-automatene?

Roar Solheim (27.01.2017)


#Fugleforing

Ringdue og diverse.

Er noe over middels interessert og opptatt av fuglers væremåte og ve og vel.
Bor på søndre Nesøya i Asker Kommune.
Her har vi i nærheten, på vår og sommer en del ring duer, ca 6-8 individer. De forsvinner ca slutten av september. Men nå har en kommet tilbake til fuglebrettet. Opp-servert første gang i år, 15 januar. Er dette uvanlig?
Foring: Tidligere, ca 8-10 år siden var disse berømte meisbollene svært nyttige og populære blant småfuglene (og skjærer). De man får kjøpt i dag er det ingen interesse for!! Har produsentene begynt "å jukse"?
Så, foreløpig til sist. Jeg ligger i en fakta "krangel" med naboer her som har såkalt huskatt. Jeg ser jo at de legger seg i buskene og tar småfugl. Selv har jeg brett på påle, uten skjul for katten og med hekk like ved for skjul. Leste en gang i Vår FUGLE FAUNA at katter tar noe uhorvelig med småfugl. Er det noen tall på dette.
Takknemlig for svar.
Vh
Per Ola Høgmo. 64 år.

P.O.H. (24.01.2017)

Ringduer overvintrer mange steder i Sør-Norge, så det er ikke uvanlig å få dem som vintergjester på forplasser. JA, det er nok mye svindel med fuglemat, og de beste meisebollene får du nok ved å lage dem selv av Flott matfett blandet med solsikkefrø, jordnøtter, havregryn o.l. Katter kan ta en del fugl, men de kan ofte stoppes ved å sette et 50-60 cm høyt nettinggjerde rundt forplassen. De fleste katter er nokså late, og vil heller prøve å gå rundt slike stengsler enn å hoppe over dem.

Roar Solheim (24.01.2017)


#Diverse

Hjort som spiser fuglemat

Hei,

Jeg har fått besøk i hagen min av en hjort som spiser fuglemat! Jeg har et tre i hagen der jeg har foringsautomater med solsikkefrø og jordnøtter. Disse 2 automatene er blitt rivet ned av treet 3 ganger den siste tiden, og der er tydelige spor etter hjort rundt treet. Er dette vanlig? Jeg har ikke sett hjorten da dette forgår i mørket, og ei har jeg noe viltkamera. Viss det er noen i bergensområdet som vil sette opp kamera i hagen min så er de velkommen :)

K.E.A. (27.12.2016)

Dette er faktisk første gang jeg hører om hjortedyr som aktivt forsøker å få tak i fuglemat. Vanligvis er det vegetasjon og greiner av frukttrær som hjortene går etter.

Roar Solheim (28.12.2016)


#Fugleforing

Mugg på fuglemat

Hei
Har hytte på Myrdal ca 750 moh, og har stor glede av å mate fuglene her. Jeg er på hytta en til to ganger i måneden, og mater med fett og jordnøtter. Jeg har blant annet noen store rør av netting til jordnøtter. I vinter har det vært så mildt at endel nøtter har fått mugg på seg. Er dette skadelig for fuglene? Et spørsmål til, haukuglen har strøket forbi foringsstasjonen flere ganger, klarer denne å slå kjøttmeis, granmeis?

N.N (16.12.2016)

Hvis det kommer mugg på fuglematen, bør den kastes. Haukugla klarer helt fint å fange fugl. Den er en rask flyger.

Roar Solheim (16.12.2016)


#Fugleforing

Fuglemat

Kan en gi småfuglene fett/smult som det er kokt smultringer i ?

T. (14.12.2016)

Ja, det tror jeg ikke er problematisk.

Roar Solheim (14.12.2016)


#Fugleforing

Rå svor

Kan jeg henge ut rå svor som jeg har skjært av fersk ribbe til fuglene

E.N.H. (04.12.2016)

Ja, slik svinesvor er flott fuglemat. Hvis du spikrer den med ytre skinnside mot en trestamme, så blir dette ypperlig for småfugler og spetter å hakke på!

Roar Solheim (04.12.2016)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

Stor ugle

Hei, jeg bor på Brandbu på hadeland i Oppland. Da jeg skulle gå tur 22:30 var det helt mørkt og jeg så noe digert lande i gammel junisøtmispel ca. 3m over bakken. I og under dette treet er det store(!) mengder med fuglemat (musemat?) Jeg ble stående 7m unna treet og vurderte den til å være på størrelse med en Hubro jeg så i et bur i sommer, bare litt mindre og smalere. Kan det ha vært en lappugle? Så på den i 5-6 sek før den lettet. Mektigt å se ett så digert dyr fly avgårde uten at jeg hørte en eneste lyd

J. (26.11.2016)

Dette kan nok ha vært en lappugle. Det er noen av dem både i Oppland og Hedmark for tiden.

Roar Solheim (26.11.2016)


#Fugleforing

Saltvann og fuglemat

Det hender jeg mater fugler (måker og ender) med brødrester i forbindelse med turgåing langs sjøkanten. Jeg kaster da brødet ofte ut i sjøen før fuglene tar det (fordi det er der de er), og brødet blir jo da vasstrukkent med saltvann. Hvordan kan disse fuglene tåle alt dette saltet de får i seg på denne måten, når andre fugler helst ikke skal ha i seg noe salt ved fuglebrett-matestasjonen (peanøtter med salt for eksempel)? Anbefales det da å unngå å hive brødrester til måker og ender i sjøen ( helst på land i stedet), sett på bakgrunn av dette?

E.L.T. (20.11.2016)

Et fysiologisk spørsmål som jeg nok dessverre ikke kjenner svaret til. Men du reiser en viktig innvending: Spørsmålet om hvorvidt salt ER skadelig for fugl, eller bare er antatt å være det - jeg vet ikke, har bare alltid fått presentert at fugl ikke skal gis salt.....

Roar Solheim (21.11.2016)


#Fugleforing

Spørsmål:

Blir stadig plaget av en skjære familie, de laver et lurve leven på kattene i gata. I går gikk de til angrep på Fugle materen så den gikk i stykker, er det noe jeg kan gjøre for å bli kvitt dette problemet

F.W. (15.11.2016)

At skjærene prøver å jage vekk katter må du nok bare godta, men forplassen kan du sikre slik at ikke skjærene får tak i fuglematen. Gå inn på PDF-utgave av Fuglevennen nr 2 2007 - der ser du beskrivelse av et slikt forbur for småfugl (http://www.fuglevennen.no/innsendt/pdf/oppslag/84/491195b32f070/fv_2-07_h_st.pdf).

Roar Solheim (15.11.2016)


#Fugleforing

Svarte solsikkefrø

Kjøpte noen solsikkefrø på Felleskjøpet som var sorte i skallet.
Det ville fanken ikke fuglene ha.
Kjøpte en pakke solsikkefrø på europris som var mer hvitstripete i skallet og det spiser alle fuglene av.
Forskjell på frøene altså .....

Ø.O. (09.11.2016)

I England og USA forer de mye med sorte frø. De er mer oljeholdige enn de som er sorte og hvite, som inneholder mer fett. Her hjemme er det ofte sagt at de sort- og hvitstripede er bedre for fugl enn de sorte. Det KAN være at frøene er av dårlig kvalitet, og at det ikke er oljeinnholdet som gjør at fuglene ikke vil ha dem. Dessverre er det en del svindel med fuglemat, dvs. at det selges mat av dårlig kvalitet for at produsentene skal tjene mest mulig. Siden vi ikke spiser dette selv, er det også vanskelig for oss mennesker å etterprøve kvaliteten. Fuglene gir svaret gjennom hva de velger å spise.

Roar Solheim (09.11.2016)


#Fuglekasser

hvorfor kloss på taket

Hei SER DERES BYGGING AV FUGLEKASSER , HVORFOR HAR DERE EN KLOSS PÅ TAKET?
gjelder samme størrelse i cm for alle kasser til alle typer meis ? med cm hull for inn og utflyving?
Når må kassene settes opp for før våren s egg legging? kan mår klatre langs hyttevegger , tenker i forbindelse med mating av fuglene vinterstid . Jeg trodde jeg hadde laget verdens sikreste matbur , men den gang ei, Mår Mamma kom seg igjennom et 5 cm hull :( Jeg forer i Trondheim BYmark . Familiens Hytte.finnes det noen sjanse for OG HOLDE Mår på avstand for fuglematen ?

R.C.B. (13.10.2016)

Jeg går ut i fra at du sikter til tegningene som er gjengitt på Fuglevenn-sidene under fuglekasser veiledning. Dette er en konstruksjon jeg IKKE vil anbefale. Klossen sitter på undersiden av taket og har vært brukt som en "kile" ned i kassa for å feste taket. Dette er en DÅRLIG konstruksjon fordi klossen kan utvide seg og kile seg fast slik at lokket ikke lar seg åpne (det er ikke undertegnede som har ansvar for kasseinformasjonen på siden). Bruk en enkelt planke som er (minst) like bred som bredden på kassa, og fest den f. eks. med hengsler på siden samt ståltråd over slik at lokket ikke kan åpnes av vinden eller av ekorn. Småfuglkasser bør settes opp innen utgangen av mars, men gjerne allerede på høsten. Mår er dte ikke lett å holde unna fuglemat.

Roar Solheim (14.10.2016)


#Fugleforing

Det å mate småfugler fra terrasse - Kjøttmeis

Tenkte jeg skulle høre med dere om flg, for noen måneder siden fikk vi plutselig besøk av en kjøttmeis i vår stue, han/hun fikk tydelig smaken av våre nøtter fra nøttefabrikken. Var daglig innom inntil han ble så husvarm at han ikke ryddet opp etter seg. Vi flyttet da matskålen ut på terrassen siden vi syntes det var veldig hyggelig med besøk, etterhvert kom han/hun med ungene sine. De satt på gelendret og skrek etter mere mat. Dette har resultert med at vår nabo i første etg har reagert, vi fikk plutselig en dag en lapp på vår dør (slik kommuniserer vår nabo) der hun skriver at det ikke er tillatt å mate fugler og dyr på terrassen, da fuglemat kan tiltrekke skadedyr som rotter og mus. Hun referer til husordensreglene i sameie. Etter dialog med styreformann stilte han seg meget undrende om dette. Han kjente ikke til at det ikke er lov å gi mat til småfuglene. Men, vil likevel sikkerhetstille meg om det er noe i dette. Er det tilfelle at det kan tiltrekke seg rotter og mus? Vi andre naboer synes det er veldig hyggelig med småfuglene. Hva mener dere? har hun et poeng? Takk for svar

T.J. (30.08.2016)

Det er overdrevent at fugleforing tiltrekker seg smågnagere, men dersom slike allerede finnes på stedet, så forsyner de seg gjerne av det som måtte falle på bakken. Der folk har slike engstelser kan det lønne seg å fore med meiseboller, halve kokosnøtter og fett i metallnett. Da sitter fuglene på maten og hakker i seg småbiter uten å søle frø ned på bakken. Dette bør kunne tilfredsstille de som lider av gnagerfobi.

Roar Solheim (30.08.2016)


#Diverse

Gråspurvens utvikling

Hei. Jeg er veldig interessert i gråspurv.
Hvor gammel er den når den utvikler fjærdrakt og hvor lang tid tar det før den er ferdig utviklet? Og hvor gammel er de når de klarer å spise på egenhånd? Hvordan ser man forskjell på hunner og hanner? Hvis jeg skal lage sånn hjemmelaget fuglemat som jeg henger i et tre i hagen (sånn type meisebolle evt), hva er da best å bruke som ingredienser? Tusen takk for svar.

C. (21.07.2016)

Fjær begynner å vokse ut etterhvert når spurvekyllingen er klekket. Den er i redet ca 16-17 døgn, og etter nok en uke er nok fjærene utvokst. Gråspurv spiser gjerne solsikkefrø, samt andre frø og korn. Hos voksne gråspurver er det tydelig forskjell på hann og hunn (se i fuglebøker). men hos den nært beslektede pilfinken er begge kjønn like av utseende.

Roar Solheim (25.07.2016)


#Diverse

Fugl mot vindu/vinterhage

Hei, jeg ser mange stiller spørsmål om fugler mot vindu. Vi har nettopp bygd vinterhage, utom den har jeg fuglemater til glede for både oss og våre barnebarn. I og med at det er gjennomlys skjer det ofte at fugler flyr i vinduet. Det er trist, noen ganger går det bra, men andre ganger ikke. Ser dere anbefaler rovfuglsilhuett, dersom vi fester det på vinduet, vil ikke da fuglene sky foringsbrett som er ca to meter unna? Ser det er skrevet at det er utviklet noe i Tyskland for å ha på ruta (innlegg 21.2.15). Er ikke dette mulig å få kjøpt i Norge, event på nett?

H. (07.06.2016)

Kjenner dessverre ikke til om disse ultraviolett-reflekterende systemene finnes i Norge ennå.

Roar Solheim (07.06.2016)


#Fugleforing

Slutte å mate fuglene ?

Hei. Jeg har matet fuglene hele vinteren og frem til nå. Nå er siste sekk fuglemat tom og jeg lurer om det er greit å slutte å mate nå? De større fuglene har fått brød og de små solsikkefrø. Vet at flere mater hele året men jeg syns det blir ganske dyrt da jeg kjøper 25 kg sekker med frø og det er tomt på under 14 dager ,og andre grunnen er at jeg skal reise på ferie og har ingen til å fore for meg. Klarer fuglene seg like godt om jeg avslutter foringen nå ? De er jo vant til at det er mat tilgjengelig her hele tiden. Får dårlig samvittighet jeg....

N.N (02.06.2016)

Det er ikke noe problem å stoppe foringen nå, fotr fuglene finner lett naturlig føde nå om sommeren.

Roar Solheim (05.06.2016)


#Fugleforing

Fuglehus

Jeg har kjøpt meg fuglehus eller kanskje det er fuglemater, men uansett så er det ingen småfugler som spiser der. Hva kan jeg gjøre for å lokke dem dit?

E.J. (25.05.2016)

Det er ikke lett å si. Det avhenger av hva slags mat du tilbyr, hvordan terrenget ser ut rundt der materen henger (mye eller lite vegetasjon), og hvor i landet du bor. Det er ikke så mye mer man kan gjøre enn å presentere maten, og se om noen fugler før eller siden oppdager godbitene og vil ha maten.

Roar Solheim (25.05.2016)


#Diverse

Garn til fuglereder

Bilde vedlagt spørsmålet

En venninne av meg forslo at jeg kan legge garnrester i en tom fuglemater slik at de kan ta de til å bygge rede med. Kan dette være farlig for fuglene? Hva hvis de spiser det og det er nylon i garnet?

S. (11.04.2016)

Hvis du skal legge ut garn, må det kares om igjen til ulldotter. Tråd- og fiberendene kan fugler henge seg fast i inne i redet, og dø.

Roar Solheim (27.04.2016)


#Fugleforing

Spørsmål ang foring

Hei
Første gang på denne flotte siden
Det er flere spørsmål jeg har ang foring til små fuglene
Jeg forer med solsikke frø og meiseboller som jeg kjøper på Plantasjen. Men kan frøene og meisebollene bli gamle eller harske? I så fall kan små fuglene bli syke da eller lar de være å spise gammel mat. Har også hørt at fugler kan få diare av brød stemmer dette? Og var er den optimale maten og fuglebrett/automat? Har også hørt at fuglene kan lett få salmonella av et flatt "gammeldags" fuglebrett? Og er det noe man absolutt ikke skal gi eller gjøre?
Er så glad i de små fuglene, har forresten mange Meiser hos meg,(Kjøttmeis, Blåmeis, Spettmeis) men rakk dessverre ikke å være med på tellingen.(bor i Asker på Holmen) Lover å være med til neste år.
Som sagt første gang på denne siden, ble så glad
Kommer til å bli aktiv her
Mvh
Victoria

V.L. (04.03.2016)

Meiseboller som inneholder fett kan nok harskne hvis de bir gamle. Vet ikke om fugler vil spise dem da, men jeg tror ikke de er farlige (kråkefugler kan spise svært gammel mat - de spiser jo også av kadavere). Vi kjenner dårlig til om noe fuglemat kan gi fuglene diare. Fuglefor kan med fordel gis fuglene i ulike typer automater, spesielt frø egner seg for slike. Da kan en redusere mulighetene til at fuglemne kan skite ned på eget matfat, slik de gjør på et fuglebrett. Frøautomater kan dermed kanskje redusere faren for smittespredning blant fuglene av f. eks. salmonella.

Roar Solheim (05.03.2016)


#Fugleforing

Foring av sisiker

Som dere vil se av min siste registrering har jeg p.t besøk av en flokk grønn- og gråsisiker. De finner nok noe å spise men sitter ofte på solsikkematerne og roter slik at mange frø faller ut - de finner vel noen småbiter blant frøene,jeg antar solsikkefrø er for store for dem å knekke? HVILKE FRØ KAN JEG FORE SISIKER MED?

E.S.T. (22.02.2016)

Sisiker spiser gjerne hampefrø, men de er dessverre ikke i vanlig salg i Norge. Rapsfrø er også ypperlig dersom man kan få tak i dette (vanlig som fuglefor i Nord-Amerika, men har ikke sjekket om dette kan fås i Norge. Det går an å fore sisiker med skallfrie solsikkefrø, men det er som regel for dyrt til at jeg ville bruke det som fuglemat.

Roar Solheim (23.02.2016)


#Fugleforing

Spørsmål:

Kan jeg bruke matfett som jeg stekt berlinerboller i til å lage fuglemat med forskjellige gryn og nøtter i? Takknemlig for svar.hilsen Astrid G.

A.G. (13.02.2016)

Ja, det skulle ikke være noe problem.

Roar Solheim (13.02.2016)


#Fugleforing

FUGLEMATER - "ADVARSEL"

Bilde vedlagt spørsmålet

Hei fuglevennen!
Vi trodde vi kjøpte en flott mater for solsikkekjerner på Plantasjen, men vi tok feil. (JULA har en liknende.) Det krever litt for mye for at den skal fungere. Kanskje det går med en stor bøtte over, med hull til småfuglene, men …..!
Den tåler ikke regn eller snø, knapt nok fuktig vær, før det pakker seg i åpningene og limer seg i utvendig ”skål”. Jeg har forstørret åpningene og ”støpt” føringer på innsiden. Disse skal hindre at kjernene setter seg fast innvendig mellom åpningene. I skiftende vær, slik som nå, må den tørkes nesten vær dag og det blir ingen kontinuitet for fuglene. Snorene holder skjærene unna. Tar gjerne imot et godt råd!
Vennlig hilsen!

P.O.S. (03.02.2016)

Interessant erfaring. Dessverre er verken forautomater eller fuglefor i salg alltid optimalt. Jeg har egne forautomater inne i et forbur med tak over. Forburet har netting m ca 5 cm åpninger, slik at bare små fugler slipper inn, mens kråkefuglene holdes ute. Bølgeplasttak over hindrer en del regn og våt snø å lande på automatene, men er ikke fullsikkert, fordi nedbøren noen ganger blåser sideveis.

Roar Solheim (09.02.2016)


#Fugleforing

utskifting av fuglemat

Hei.
Tidligere vintre har jeg måttet fylle opp formateren min 2 ganger pr uke. Denne høsten har jeg fylt den opp kun innimellom. Nå etter jul har det vært helt krise.
Tenkte jeg skulle delta på fugletelling, men det er enten ingen eller bare en blåmeis ved materen pr dag. Kjøttmeisen har helt uteblitt etter jul.
skal jeg skifte mat sjøl om ingen spiser av den?

B.I.H. (02.02.2016)

Hagefugltellingen viser klar nedgang for mange arter, spesielt meisene. Dette var forventet etter en lang og kald vår uten larver og insekter. Ungedødeligheten var veldig stor.
Det er svært viktig at du er med på tellingen selv om det har ingen eller lite fugler. For oss som følger med dette statistisk sett så er 0 fugler et like viktig tall som 30.

Fuglematen kan bli "harsk" hvis den henger for varmt, men vil ikke tro at det er problemet. Det bare er lite fugler denne vinteren.

Morten Ree (02.02.2016)


#Fugleforing

Sammensatt fòr av frukt og grønnsaker.

Jeg lager juice av grønnsaker,og da kommer det ut en"masse" den siste består av Spinat/ eple/ ingefær?/lime?agurk. Kan fuglene spise dette?
Jeg jobber på en skole og kunne bruke disse ingrediensene i en fuglemater.

A.B.H. (22.01.2016)

Ja, dette bør være helt fint til f. eks. trostefugler.

Roar Solheim (22.01.2016)


#Fugleforing

Spørsmål:

Bor på Ljan. Registrert trostlignende fugl med gulrødt nebb. Kan den skremme vekk småfuglene i matfatet.? Stille området, men litt åpent. Trodde hjemlaget fuglemat ville slå an, men...

T.R. (21.01.2016)

Kan det være en svarttrost du har sett? I kulden er de rimelig sosiale, men når det blir mildere vil den gjerne jage litt på sine artsfrender.

Frode Falkenberg (21.01.2016)


#Sykdom og skader

Salmonella

I barnehagen hvor jeg jobber forer vi småfuglene, i det siste så har vi funnet 3 døde gråsisik... Vi har forstått det slik etter å ha lest her at det mest sannsynleg skyldes salmonellasmitte, og har nå vasket alle matere og hengt ut ny fuglemat. Spørsmål som dukker opp nå er: Er salmonellasmitte smittsom? Kan det overføres til mennesker? Barn og voksne tok på en død gråsisik... Den hadde ligget død i mange timer og var helt frosset, kan smitte overføres da?

M. (19.01.2016)

Salmonella finnee si flere hundre varianter, hvorav en er typisk for fugl. Den KAN smitte til mennesker, men mest sannsynlig hvis mnan har tatt på fugleekskrementer. Derfor lite sannsynlig med smitte fra en død fugl. Vanlig håndvask etter at man har tatt i en fugl eller foplass, er tilstrekkelig som beskyttelse.

Roar Solheim (19.01.2016)


#Fugleforing

Fin fuglemater, men ingen fugler

Hei,
Fikk i høst en fuglemater som er veldig fin (for oss å se på), som har bøyler for fuglene å sitte på, maten er godt beskyttet av selve huset på materen. Men vi får svært få fugler... Kan det ha sammenheng med at det står øverst på en stolpe, at det ikke er særlig vegetasjon rundt (hekken er ca en meter lavere enn huset). fuglemateren står kanskje litt for ensomt til i hekken uten noe rundt? Ved siden av oss er det en stor lekeplass (med lite aktivitet), men stort areal.
Vi har en annen fuglemater som henger rett ved uthuset vårt, og med husveggen rett ved siden av uthuset igjen. Her liker de seg litt bedre.

E.R. (18.01.2016)

Ja, mangel på skjul i form av trær og busker kan gjøre en forplass lite attraktiv å besøke. Det øker risikoen for at en fugl kan bli tatt av en jaktende hauk. Skjul nær forplassen gir småfuglene større trygghet.

Roar Solheim (18.01.2016)


#Fugleforing

Havregryn fuglemat

Hei. Kan jeg bruke store havregryn som småfuglmat eller må jeg bruke lettkokte havregryn?

N.N (17.01.2016)

Tror det skal kunne gå bra.

Roar Solheim (17.01.2016)


#Sjeldne fugler og identifikasjon

15. januar 2015. Liten sort fugl observert ved Drøbak

Liten sort fugl med spisst nebb; den kom flyvende og landet ca 1 m fra meg før den fløy videre. Jeg har aldri sett maken og den er heller ikke avbildet i Fugleboken vår. Det var fint vær, sol og ca 30 cm snø i hagen. Fuglemater ca 20 meter unna. Hvilken fugl kan det ha vært?

K.J.G. (16.01.2016)

Dessverre ikke mulig ut i fra denne beskrivelsen å si hva du kan ha sett.

Roar Solheim (16.01.2016)


#Fuglekasser

Ullgarn som redemateriale

Bilde vedlagt spørsmålet

Jeg har sett flere nettsider med bilder av og oppfordring om å henge ut en liten fuglemater med garnrester så fugler kan forsyne seg med garnet til redebygging. I følge en amerikansk ornitologisk forening er dette kun positivt (har kommet endel kommentarer med påstander om at de kan skafe seg o.l. og de tilbakeviser dette), men jeg lurer på hva dere mener om saken? Strikkere har blitt oppfordret til å klippe garnrestene til ca 10 cm lengde så de ikke blir for lange og kan vikle seg inn og bli knyttet rundt f.eks ben. Om dette er noe dere ikke vil fraråde, når på året er det i så fall fugler bygger rede og eventuelt vil komme og hente seg bygningsmateriale?

D. (10.01.2016)

Hvis du ser i høstnummeret av Fuglevennen 2015 vil du finne bilde av en kjøttmeis som surret et bein fast i tråd/garnfiber i sitt eget reir, og ikke kom løs. Den var død da den ble funnet. Det beste er trolig og kare opp igjen garnet til ulldotter - det setter ikke fuglene seg fast i, og det er identisk med ull som fuglene selv plukker ute i naturen.

Roar Solheim (10.01.2016)


#Fugleforing

Mating av fugler.

Hei i Vårt borettslag har vi i postkassen fått et infoskriv om at vi nå ikke lenger for lov til å mate fugler, noe jeg synes er veldig leit.Årsaken iflg. skrivet er at en beboier har sett en stor rotte med lang hale, og at det å mate fuglene med f.eks. solsikkefrø lokker til seg rotter. Er dette tilfelle? Kan dere si noe om dette. Jeg har matet fugler i mange år og blir gald av å se spurv,skogsduer og en sjelden gang en dompapp. Ville bli veldig takknemlig for å få info om dette. I vår lokalavis (Akershus Amtstidende)i dag har de en flott artikkel med bilde og info fra dere om dette med å mate fuglene nå til jul. Vennlig hilsen og GOD JUL fra en fuglevenn på Nesodden.

K.M.W. (23.12.2015)

Det er dessverre noen som har panisk redsel for smågnagere, selv om de finnes rundt oss over alt. Og skogmus tas ofte for å være rotter. Fugleforing er aldri årsak til om det finnes gnagere eller ikke, men dersom det er smågnagere i et område, forsyner de seg gjerne også av fuglemat på bakken. Løsningen er å fore med mat som gir lite nedfall på bakken, som halve kokosnøtter, meiseboller, jordnøtter i metallnettrør eller talg og fett i metallnett. Unngå solsikkefrø og løs mat på fuglebrett. Halve epler og pærer kan stikkes inn på kvister oppe i trær og busker. Det spiser troster, meiser og rødstrupe, og det blir ikke tilgjengelig for smågnagere.

Roar Solheim (23.12.2015)

««første 233 - 282 av 523 siste»»