Spør en ornitolog

Her kan du stille spørsmål om ville fugler og få svar fra en ornitolog. Om du laster opp et bilde av en fugl som du vil ha hjelp til å artsbestemme, så er det viktig å skrive hvor og når bildet ble tatt. Husk også å søke etter gamle svar, da vi ikke nødvendigvis svarer på mye spurte spørsmål.

NB! Vi svarer ikke på spørsmål om hvordan man skal fostre opp ville fugler i fangenskap, da dette er en ulovlig handling. Finner du et fuglebarn eller egg så skal du la de ligge der de er! Spørsmål som dreier seg om burfugler bør rettes til zoologiske forretninger eller veterinærer.

Overskrift
Spørsmål
Skole
Navn
Alder
Frivillig
Vedlegg
De fleste bilde- lyd- og videoformater kan legges ved.
E-post
Fyll ut dersom du ønsker kopi av svaret på e-post. (Blir ikke synlig på noen websider)
Kode


Søk i tidligere stilte spørsmål:

Alle spørsmål / Fugleforing / Trekkfugler / Fuglekasser / Sjeldne fugler og identifikasjon / Økologi og atferd / Sykdom og skader / Ringmerking og merkede fugler / Diverse

Viser 1 til 50 av totalt 24476 spørsmål

Lenke

hva slags falk?

Vi tror dette er en falk, er det rett, og i så fall hvilken? Tok bildet på Tveita i Oslo i morges. Falken var i følge med ei kråke som åpenbart ønska å tirre den mest mulig.

Kirsten Ropeid (16.12.2017 22:19)

Den øverste fuglen er en spurvehauk, ser ut som at den blir forfulgt/mobbet av en kråke.

Roar Solheim (16.12.2017 22:26)


Lenke

Harepus

Ornitolog er liksom ikke den rette, eller?????
Er på Hardangervidda. Ser mange harespor Legger ut høy, noen nøtter og eple. Harepus kommer kl 17! - hver ettermiddag. Noen kommentarer?

Christine heiberg (16.12.2017 22:22)

Ikke annet enn at harer gjerne kan komme på en slik forplass og forsyne seg - det har mange andre opplevd også.

Roar Solheim (16.12.2017 22:26)


Lenke

Rare hettekråker

Hei hei, her kommer et litt rart spørsmål om hettekråker.
Jeg bor i sentrum i Oslo og her er det mange kråker. Jeg er veldig glad i kråker og stopper ofte opp for å titte på dem om noen er nærme. En gang da jeg stoppet opp for å se på en kråke som sto på en mur 2-3 meter unna meg tittet vi lenge på hverandre (jeg prøver å kopiere hodebegevelsene hans.) Plutselig begynner han/hun å brekke seg for å spy ut noe greier. Det syns jeg var merkelig, men det som var like merkelig var at det samme skjedde en gang til den samme uken en annen plass i byen. Jeg har aldri sett det før. Vet du hva det kan bety?

Lu (16.12.2017 13:52)

Dessverre, det er ikke annet å trekke ut av en slik observasjon at det mest sannsynlig dreier seg om tilfeldigheter. Fuglene må ha spist noe de ikke tålte, og har gulpet det opp igjen.

Roar Solheim (16.12.2017 13:54)


Lenke

Duer på fuglebrettet

Vi mater småfuglene på fuglebrettet med villfuglblanding og brødsmuler. I det siste har duene overtatt brettet. De spiser opp alt, og småfuglene må vente til omtrent alt er spist av de store. Hvordan kan vi hindre de store fra å spise opp for de små? Har prøvd med å lage ståltrådnett med ca 12 cm åpninger. Det hindrer kråker, måker og skjærer i å spise opp, men ikke duene. Men spurvene kommer seg heller ikke gjennom. Bare meiser og rødstruper (eller er det bokfinker?) kommer gjennom. Hvordan skal jeg lage skjermingen for at spurvene også kommer gjennom? Det later ikke til at spurvene klarer å lande på ståltrådene, men det gjør meiser og duer!!

Oddvar Sætre, Sandefjord. (16.12.2017 13:38)

Dette løses best ved å fore med frøautomater inne i et forbur hvor nettingen har ca 5 x 5 cm store åpninger. Se Fuglevennens høstnummer 2007 (https://www.fuglevennen.no/innsendt/pdf/oppslag/84/491195b32f070/fv_2-07_h_st.pdf). Her kommer alle småfuglene inn, mens duer, kråker, skjærer og andre må nøye seg med det som faller på bakken.

Roar Solheim (16.12.2017 13:44)


Lenke

Kjernebiter

Observerte nylig en kjernebiter på fuglebrettet utenfor Mosjøen i Nordland. Ettersom jeg aldri har sett en før lurer jeg på om utbredelsen av arten er i endring?

Håvard (16.12.2017 09:05)

Ja. Kjernebiteren fantes midt på 1970-tallet bare i Bøkeskog i Vestfold. I dag dukker den opp på forplasser nord til Nordland. Økningen skyldes trolig økt tilgang på solsikkefrø på forplasser om vinteren.

Roar Solheim (16.12.2017 12:30)


Lenke

Mating av fugler og hvorfor blir de færre om vinteren?

Jeg bor i Oslo og har matet fugler med frø i flere år. Vi har hatt mye besøk, men hvorfor blir de færre når det blir kaldt? Man skulle tro det var viktigere å få tak i mat.
Og hvorfor vil ikke spurvene ved vårt danske sommerhus ha brødsmuler? Men de tar gjerne døde fluer.

Reidun Granberg (16.12.2017 11:39)

Hvorfor det blir flere eller færre fugler på forplassene under skiftende værforhold, er nesten umulig å finne forklaring på, så her må vi dessverre melde pass. Det er heller ikke godt å si hvorfor spurvene ikke tar brødsmuler, men ofte kan slikt henge sammen med at de finner annen, mer ettertraktet mat andre steder.

Roar Solheim (16.12.2017 12:28)


Lenke

Store flokker med småfugler

Har i de siste observert store flokker med småfugler som spiser frø fra bjørk og or. De flytter seg fort fra tre til tre. Nokså små fugler på spurvestørrelse , svart på hode og gråaktige på overside , men lysere under. De ble først sett i Steinkjer-området og nå i dag på Byåsen. Det kan være hundrevis av dem. For ordens skyld, det er ikke sidensvans.

Jan Bendik Hestad (15.12.2017 15:37)

Jeg tipper at dette dreier seg om gråsisik.

Roar Solheim (16.12.2017 01:51)


Lenke

Rognebær

Har tatt opp rognebær fra frysa og venter på Sidensvansene.
Er ikke en Sidensvans og se på brettet men Svarttrost og gråtrost spiser grådig.
Kommer ikke Sidensvansene til Vanse i vinter?

Reidun Tolufsen (15.12.2017 15:13)

Det er det ikke mulig å vite på forhånd, dessverre.

Roar Solheim (16.12.2017 01:50)


Lenke

Spurvehauk

En spurvehauk krasjet i mitt altanvindu og ligger på ryggen å blinker og puster. Bør jeg ta den i en eske og inn i garasjen en stund. Er det bedre pga det er 1 grad ute nå?

Nina Leknes (15.12.2017 13:06)

Det beste i slike tilfeller er å ta fuglen inn slim at den er beskyttet mot skjærer, katter og andre som kan ta livet av den.

Roar Solheim (16.12.2017 01:49)


Lenke

Hva slags fugl er dette?

Hei, reddet denne lille fuglen fra å fryse fast i isen. Lurer på hva slags fugl dette er.

Anonym (15.12.2017 20:40)

Dette er en stjertmeis. Underlig at den skal kunne fryse fast i is.

Roar Solheim (16.12.2017 01:47)


Lenke

Har fugler humor?

Hans Stokke (13.12.2017 18:59)

Godt spørsmål som det ikke er lett å svare på. Humor er kanskje noe som er knyttet bare til oss mennesker fordi det er nært knyttet til språk, men fugler kan tydeligvis leke seg og gjøre ting fordi de finner det underholdende. Ravner og kråker kan for eksempel ake på ryggen ned snøskråninger, leke seg med pinner i lufta osv, men lek er ikke nødvendigvis lik humor.

Roar Solheim (15.12.2017 10:29)


Lenke

Nøttekråke

En enslig nøttekråke har slått seg ned i
treet ved siden av fuglebrettet. Den følger etter meg da jeg er ute. Ser ut som den har det bra, men synes atferden er rar. Østfold

Kari Braadland (14.12.2017 00:12)

Ja, det er ikke godt å vite hva som frambringer akkurat den oppførselen.

Roar Solheim (15.12.2017 10:27)


Lenke

En Kjernebiter og en Dompap hunn spiser sammen på fuglebrettet hver dag nå og lurer på om de kommer til og hekke sammen til våren?

Tove 6 klasse (13.12.2017 17:07)

Nei, de tilhører forskjellige arter, og vil ikke søke partnere blant andre enn sin egen art.

Roar Solheim (15.12.2017 10:27)


Lenke

Hvilken ugle?

Bor i utkanten av Hønefoss på Østlandet. Ganske landlig, med bondegårder, store jorder og skog (gran, furu og bjørk) tett på.

Har i mange år dann og vann sent på kvelden/om natten hørt ugle som "uhuu'er" om natten, vanligst vår/sommer. Nå en kveld hørte jeg plutselig "sangen" igjen, selv om det var vinter.

Har alltid lurt på hva slags ugle det kan være. Vet at infoen er noe sparsom, men håper på svar hva det sannsynligvis er.

Hans-Georg (14.12.2017 09:53)

Dette er temmelig sikkert kattugle. Kattuglene er stasjonære i hekkeområdet sitt året rundt, og de kan rope hele året. Hvis det er mye mus, hvis hannen søker en ny hunn, hvis det komme fremmede ugler inn i området - dette er bare noen mulige årsaker til at uglene også kan rope midt på vinteren.
Kattuglehannens rop er et langt hooooooo, så oppholdt og deretter ho hohohohohohoho (en skjelvende hukring i siste del).

Roar Solheim (15.12.2017 10:26)


Lenke

idag så jeg dompapp og den er sjelden ved fuglebrettet

Anonym (14.12.2017 12:22)

Flott. Noen har klaget over at dompapene har uteblitt, så da er det fint at noen får besøk av dem også.

Roar Solheim (15.12.2017 10:23)


Lenke

Grønnfinker

Har fôringsplasser utenfor huset med foringsautomater etc. I alle år har grønnfinker vært helt dominerende, mens andre arter selvsagt også har vært der. I år har grønnfinkene vært helt bort og kjøttmeisen dominerer. Kan det være noen spesiell grunn til det?
Hilsen Sigurd, Levanger.

Anonym (13.12.2017 14:53)

Dette er det dessverre ikke mulig å hoste opp noen naturlig forklaring på. Variasjoner i forplassbesøk er så forskjellige at de knapt kan knyttes til åpenbare årsaker, dessverre.

Roar Solheim (13.12.2017 16:39)


Lenke

Munk

Hei!
Jeg er så heldig å ha en munk-hunn i hagen! (Trondheim) Og så leste jeg at den blant annet er veldig glad i rips. Og da lurte jeg på,til neste år, om jeg skal fryse rips og legge ut til den om vinteren? Vil den spise det da? Og er det annen mat jeg kan gi til den nå? Spiser den solsikkefrø uten skall og brødsmuler? Takk for svar!

Hilsen Tonje

Anonym (12.12.2017 13:18)

Du kan f. eks. legge ut finmalte kakesmuler til munken. Overmodne epler og pærer som du deler i halvdeler er også fin mat for en munk. De fleste bær kan du fryse ned og gi munken neste vinter.

Roar Solheim (12.12.2017 22:06)


Lenke

Dompap

Har fan ikke sett en Dompap til nå i vinter....
Har mange andre arter.
Har dompapen gått tilbake på lista?

Skollevoll (12.12.2017 21:25)

Dompap kan variere i antall fra år til år, så dette behøver ikke å være annet enn lokale variasjoner. Vi har ingen informasjon om en generell tilbakegang i bestanden av dompap.

Roar Solheim (12.12.2017 22:05)


Lenke

Sommerfugl i vinterland? Art? På størrelse m trøst. Landet på streng. Så grå ut i det dunkle lyset vi har. Men lyst bryst. Karakteristisk lange halefjær, smal og m knekk opp. Lure på hvilken art.? Da den letta kom d svake tynne triller. Hilsen fuglevenn Kvæfjord

Kwith (12.12.2017 10:12)

Det er dessverre ikke mulig å finne ut hva du kan ha sett bare ut i fra denne beskrivelsen.

Roar Solheim (12.12.2017 10:14)


Lenke

Fuglemat som har gått ut på dato

Hei!
Jeg har en pose med fuglemat som gikk ut i februar. Er det greit å gi den til fuglene nå?

Kjersti Torsvik ved Fridalen skole (11.12.2017 22:11)

Hvis dette er frøblanding, så bør det ikke være noe problem. Dersom fuglene ikke vil ha dette foret, må du kaste det.

Roar Solheim (11.12.2017 23:39)


Lenke

Fluesnapper

Hei. Tok noen bilder av fluesnapper par ved en fuglekasse på hytta. Hytta ligger i Gaular kommune( på ca. 500 høyde meter)ikke så langt fra Haukedalsvannet. Fikk tatt noen bilder når foreldrene matet ungene. Har studert bilde mange ganger og har blitt noe usikker på om ungen faktisk er en fluesnapper unge? Kan det være en gjøkunge? Synes ungen virker noe stor. Bilde er tatt 26.juni 2014. Er spent på svar.
Med vh Ole N. Giil

Ole Nilsen Giil (11.12.2017 19:57)

Neida, dette er nok fluesnapperens egen unge. En gjøkunge er mye større og ser helt annerledes ut. Vi kjenner heller ikke til at gjøken har lagt egg inne i kasser med så små inngangshull som dette.

Roar Solheim (11.12.2017 21:38)


Lenke

Er gråtrosten større enn svarttrosten?

Trygve (11.12.2017 20:44)

De er nesten helt like. Gråtroster veier i gjennomsnitt opp mot 10 gram mer enn svarttroster. Vingelengden er ca 1 cm lenger, men svarttrosten kan ha omkring 1 cm lenger totallengde. Dermed er det vanskelig å si at den ene er markant større enn den andre.

Roar Solheim (11.12.2017 21:36)


Lenke

haukvåk

Anonym (11.12.2017 10:17)

Bildet er allerede besvart - musvåk. Hvorfor sende det inn igjen med et navneforslag som er en hybrid mellom to rovfuglslekter???

Roar Solheim (11.12.2017 14:08)


Lenke

Hvilken and er dette?

Så den på kanotur i Femunden i juni i år, i vassdraget fra Femundsjøen til Røros. Har sjekket i fuglebøker og på nett. Det nærmeste jeg kommer er Laksand, men det stemmer ikke så bra. Regner med at det er en han og en hunnufgl. Begge har brunt hode, Laksandhannen har jo grønt hode

Arne Axelsen (11.12.2017 06:30)

Bildene er vanskelige, men begge fuglene ser ut til IKKE å ha tydelig hvit strupe, noe som er karakteristisk for laksand hunn. Dermed kan det se ut som at dette er to siland hunner, men jeg kan ikke si dette sikkert pga bildekvaliteten.

Roar Solheim (11.12.2017 06:48)


Lenke

Horndykker

Er horndykkerne monogame?

Thor-Arthur Didriksen (10.12.2017 21:10)

Det vet jeg dessverre ikke. Tror nok de for det meste holder sammen i par under hekketiden, men uvisst om fuglene kan forsøke seg på snikparringer med andre partnere. Det er stor mulighet for at de kan være mer stedtro mot hekkeplassen enn den de hekket med året før. Hvis de da vender tilbake til samme sted, vil mange kunne ha samme partner som året før. Men de ser ikke ut til å holde seg sammen med hverandre i vinterhalvåret.

Roar Solheim (10.12.2017 23:18)


Lenke

Ugle i bynære områder

Har hengt opp 3 kasser til kattugle i villaområde i Larvik. Har hørt kattugla om natten mange netter siste ukene i området kassene er satt opp.
1) Kan du si om det er mest sannsynlig en hann eller en hunn?
2) Lokker den på en partner allerede nå siden det henger en rugekasse nærheten eller er det for tidlig nå i desember?

Eivind Lea Thorsen (10.12.2017 19:52)

Både hanner og hunner av kattugle kan gi lyd fra seg hele vinteren, og særlig hvis det finnes en del smågnagere. Hanner kan både rope dersom de har en make, og dersom de er enslige og lokker på en - umulig å vite hvilken situasjon en bestemt ugle er i der du har hørt den. Men når du i det minste hører kattugler i området, så er jo det den minste forutsetningen for muligens å kunne få den som hekkefugl i en av kassene dine.

Roar Solheim (10.12.2017 23:16)


Lenke

Brød til fuglene ?

Hei. Jeg gir fuglene brødsmuler som alltid har vært vanlig, men de skal jo helst ikke ha salt. Brød inneholder vel salt. Er det kanskje ikke bra for dem ? I dag laget jeg meisebolle med Flott matfett, solsikkekjerner og rosiner. Er rosiner egentlig bra for dem ? Nå er visst havregryn også blitt ok, det var det ikke før. Er det egentlig ok ? Jeg spør altså om tre retter til fuglene her; brødsmuler, rosiner og havregryn. Takk for svar.

Anonym (10.12.2017 17:59)

Alt dette kan du fore fuglene med. Brødsmuler har fugler fått så lenge jeg kan huske, uten at det ser ut til å ha tatt livet av noen. Rosiner er tørket frukt, og det er skikkelig snadder. Det samme gjelder lettkokte havregryn.

Roar Solheim (10.12.2017 23:14)


Lenke

kråkejeger

Kom over denne kråkejegeren.Hva er det for fugl ?

trond kaasa (10.12.2017 22:49)

Dette er en musvåk, en ungfugl fra i sommer. Hvis den har klart å fange ei kråke, er det imponerende. Det er nok ikke vanlig byttedyr for en musvåk.

Roar Solheim (10.12.2017 23:13)


Lenke

Mater fuglene i busken med villfuglblanding og solsikkefrø. Men det blir så mye frø nedfall på bakken som lokker til seg rotter. Er det noen annen som jeg kan mate de med?? Meiseboller spiser de ikke om vinteren. Tror de fryser kanskje???hva med talg? Trenger et svar, kan jo ikke slutte å mate de etter så mange år. Fortvilet

Anne Berit Storsveen (10.12.2017 16:39)

Der hvor det ikke er ønskelig med mye matnedfall på bakken, kan du henge opp halve kokosnøtter, eller fett eller talg i metallnett laget av finmasket kyllingnetting. Meiseboller av god kvalitet pleier alltid å bli spist. Plastnett bør tas av, og meisebollene henges i metallnettrør som er laget for meiseboller. Det beste er å smelte matfett og lage egne meiseboller. Da kan du kontrollere kvaliteten, og disse blir som regel alltid spist.

Roar Solheim (10.12.2017 16:43)


Lenke

Stokkand med pigmentfeil?

Bildet er fra Horten i dag

Anonym (10.12.2017 16:09)

Det er tydelig mye stokkand i denne fuglen. Men det er ikke mulig å si om det er en viltlevende stokkand med pigmentfeil, eller avkom etter krysning mellom ordinær viltlevende stokkand og en rømt tamvariant av stokkand. Dessverre er det svært mange slike på rømmen rundt omkring.

Roar Solheim (10.12.2017 16:19)


Lenke

Kjøttmeis

Det er stort sett dompap og kjøttmeis på brettet hele vinteren. Nå har vi sett at noen av kjøttmeisene er helt blodrød i det hvite feltet rundt øynene og under stjerten. En av meisnene har ikke hvitt i det hele tatt, alt er rødt. Andre av meiene har røde prikker eller mindre felt i det hvite. De aller fleste er vanlige kjøttmeisen, alle med tydeligvis stor apetit. Er det røde tegn på sykdom eller mangel?

Anonym (09.12.2017 12:58)

Dessverre vanskelig å si uten bilder av fuglene. Forsøk å få tatt noen bilder.

Roar Solheim (10.12.2017 12:30)


Lenke

Fugler på foringsplassen

Hei.
Jeg forer med solsikkefrø, frøblanding og laget noen meiseboller. Vanligvis er foringsplassen godt besøkt særlig av meisene våre.
Når det er kaldt som i dag (-7,5 grader C ) er det ikke fugler her. La også merke til tidligere at når gradene krøp nedover ble fuglene borte. Jeg forer i utkanten av Oslo så jeg lurer på om fuglene har noen steder som det er varmere, når det er kalde dager?

J.Steen (10.12.2017 09:58)

Det er dessverre veldig vanskelig, som regel umulig, å forstå hvorfor fugler kommer eller forsvinner fra en forplass i løpet av vinteren. Etter hvert har vi sett så mye variasjon i forhold til vær, temperatur osv at det ikke lar seg gjøre å frambringe klare årsaksforhold.

Roar Solheim (10.12.2017 12:29)


Lenke

Liten svart fugel

Har 2 stk veldig små "brun"svart fugler i hagen min, har ikke sett de før, og finner de ikke noen plass
De er veldig kjappe og sky

Anonym (10.12.2017 10:39)

Lurer på om det kan være to gjerdesmetter. I dårlig lys kan de virke nesten sorte.

Roar Solheim (10.12.2017 12:28)


Lenke

Gråmåke?

Er dette en vanlig gråmåke? ...mye kroknebb?

Anonym (09.12.2017 12:58)

Det ser slik ut - gråmåke med uvanlig lang krok ytterst på overnebbet.

Roar Solheim (10.12.2017 12:27)


Lenke

Hvilken fugl

Anonym (09.12.2017 13:06)

Dette er en bokfink med en del lyse armsvingfjær.

Roar Solheim (10.12.2017 12:27)


Lenke

hvilken fugl er dette?

Anonym (10.12.2017 11:56)

Dette ser ut til å være en ung islom.

Roar Solheim (10.12.2017 12:26)


Lenke

hvilken fugl er dette?

Anonym (10.12.2017 11:57)

Bildet er dessverre svært mørkt, men jeg mistenker at det kan dreie seg om en islom.

Roar Solheim (10.12.2017 12:23)


Lenke

Svart lita and

Fann ei daud and på sjøen i dag. Svart, kvitt band på venga og gult, flatt nebb.
Eg kan ikkje sei eg har sett ei slik før. Kan de hjelpe med kva and det er?
Diverre er biletet av nebbet ikkje så godt. Teininga på nebbet var nokså markant.

Erling Utne (09.12.2017 12:16)

Dette ser ut til å være en sjørre hann.

Roar Solheim (09.12.2017 14:46)


Lenke

korleis fóre med sauetalg

Har fersk sauetalg med litt kjøtrestar i. Har hengt det ut ved fuglebrettet i ein brukt løksekk. Det var den sterkaste nettingen eg fant og den er av plast.No har den hengt ute nokre dagar, utan at eg ser antydning til at nokon av fuglane prøver seg. Ikkje skjora eingong! Burde eg heller koke det så fettet smeltar og lage meisebolle?

Astrid (08.12.2017 11:38)

Det er egentlig underlig verken meiser eller skjærer har oppdaget dette, for sauetalg er noe av det mest attraktive foret som disse fuglene kan finne etter min erfaring. Men ikke bruk plastnett - da kan skjære og nøtteskrike hakke ut og ta med seg alt på kort tid for å lagre det i skogen. Jeg har selv laget små nettingbur av kyllingnetting som jeg har festet på trestamme, og så stappet fåretalg nedi. Det har alltid vært massevis av meiser på slikt for. Anbefaler at du får tak i slik netting og servere talgen i.
Du kan selvfølgelig også prøve å smelte talg og lage egne meiseboller. Det er også attraktivt, ikke minst fordi du da selv kontrollerer kvaliteten på foret du blander i meisebollen!

Roar Solheim (08.12.2017 11:45)


Lenke

sover fugle i redder?

sover fugle i redder?

jensjens ved jensjensskole (08.12.2017 09:42)

Fuglene oppsøker IKKE gamle reir for å sove i dem om vinteren. Under hekketiden sover selvfølgelig den fuglen som ruger på eggene, også i reiret når den er der.
Meiser sover gjerne inne i fuglekasser om vinteren. Hvis ikke kassene har blitt renset, vil de nødvendigvis kanskje ende opp med å sove på et gammelt reir. Det er bedre å rense ut kassene på høsten, fordi meiser som bruker kassene om vinteren da er mindre utsatt for å kunne få på seg parasitter som fuglelopper o.l.

Roar Solheim (08.12.2017 09:52)


Lenke

Kjernebitar i Romsdal

Kjernebitar observert og fotografert på foringsplass i Malmefjorden i Fræna, Romsdal. Har ikkje høyrt om eller sjølv sett kjernebitar på desse kantar av landet. Er kjernebitaren i ferd med å trekke lenger nordover? Finst det andre observasjonar i Møre og Romsdal, ev endå lenger nord?

Øyvind Fenne (07.12.2017 20:40)

Ja, kjernebiteren har ekspandert nord til Trøndelag og Nordland i nyere tid, og det har kommet mange meldinger om observasjoner også fra Møre og Romsdal. Årsaken til denne økningen kan kanskje skyldes tilgangen på solsikkefrø på forplasser om vinteren.

Roar Solheim (07.12.2017 21:33)


Lenke

Farlig fuglemat?

Hei!
Jeg har kjøpt et spann fuglemat, skrelte solsikkefrø, på Felleskjøpet. Disse var ikke merket, men på forespørsel til produsent fikk jeg vite at de er fra Bulgaria.
Jeg vil anta at disse kan komme fra solsikker som er sprøytet. Det er alvorlig hvis vi bidrar til å svekke småfuglbestanden, når vi mater i beste mening?
Startet egentlig med å kjøpe økologiske frø, men det er skrekkelig dyrt.
Ingen fuglemat-forhandlere ser ut til å ha bevissthet omkring dette?
Synspunkt?

Astrid Opsal (07.12.2017 13:07)

Du er inne på et veldig viktig poeng. Dessverre er fuglemat ikke gjenstand for samme kritiske vurdering som mat for oss mennesker. En del aktører tjener nok også mye på å bruke fuglemat av dårlig kvalitet, ikke sjekke negative innvirkninger som bruk av sprøytemidler mm. Dette er et problem som det nok vil kreve mye arbeid og påtrykk for å få endret, dessverre.

Roar Solheim (07.12.2017 14:25)


Lenke

"fuglebur" med masker på 50x50mm

Hei!

Jeg har lest flere steder om fuglebur eller fuglekarnapp for å blant annet holde skjærer unna meisebollene. Jeg har nå laget meg et ganske stort slikt bur, men det jeg lurer på, hvilke fugler er det som ikke vil komme seg igjennom disse maskene? Jeg har hatt grønnfink inni der, men vil feks en dompap gå igjennom? (Tenkte å fore fra bakken) Vil også legge til at skjæra vil få anna mat.. Vil bare ikke at den skal ta småfuglmaten..

Anonym (07.12.2017 09:18)

Dompap vil kunne fly gjennom netting med 5 x 5 cm åpning.

Roar Solheim (07.12.2017 09:29)


Lenke

Kjøttmeis

Hei. På våren, seinvinteren, såg eg ein kjøttmeis på foringsbrettet som hadde ein stor kul i panna, over auga. Han var der i fleire uker. Nå er det ein som har ein stor kul på kinnet. Sett han i fleire dager nå. Kå kan dette vera da? helsing Randi

Randi Holen (06.12.2017 12:17)

Dette er sannsynligvis meiser som har fuglekopper. Vi vet ikke om de kan bli bra av denne sykdommen, eller om de beholder disse kulene helt til de dør. Det ser i alle fall ut til at enkelte individer kan leve med disse koppe-kulene lenge.

Roar Solheim (06.12.2017 17:33)


Lenke

Sidensvans og rognebær

Under ei bær-tung rogn fant jeg et tynt rødt "teppe" på sneen etter at en stor flokk sidensvans hadde inntatt et måltid i trekrona. Restene av bær på sneen syntes å være knuste/tyggete bær (ikke hele nedfallsbær).
Spørsmålet er da: Spiser ikke sidensvansen hele bærene? Spytter de ut stein/skinn/ eller fruktkjøttet; eller er det rett og slett bare bærslafsing og umotivert søl som resulterer i rødfarget teppe på sneen?

Olaf Hunsdal ( Nordreisa og Nord-Troms) (04.12.2017 20:02)

Sidensvansene sluker rognebær og mange andre bær hele. Bærene går raskt gjennom fuglenes fordøyelsessystem, og fuglene trekker bare ut sukkeret i bærene. Bærrestene skites ut igjen som hele eller store deler av bær med fruktkjøttet synlig. Det er nok slike bærekskrementer du har funnet på bakken.

Roar Solheim (05.12.2017 13:42)


Lenke

Gråsisik eller polarsisik?

Hei. Er det gråsisik eller polarsisik jeg har hatt besøk av på foringsplassen i dag?
Tok video i dag

Ellen Ulvin (04.12.2017 21:33)

Disse ser mest ut som ordinære gråsisiker. Polarsisikene har mye mer hvitt og er helt hvite på overgump og nedre del av rygg. Selv om denne delen er vanskelig å se på disse fuglene, så ser de likevel mest ut som gråsisiker.

Roar Solheim (05.12.2017 13:39)


Lenke

Fugl

Hvilken fugl har lange ben

Anonym ved Kvaleberg (05.12.2017 13:29)

Det er det svært mange arter som har, så dette spørsmålet har knapt noen mening! Storker, hegrer og traner har typisk lange bein, det samme har mange vadefugler (stylteløperen er kanskje en av de mest ekstreme).

Roar Solheim (05.12.2017 13:37)


Lenke

Hei!
Har dere nybegynnerkurs i ringmerking?
Bor i Stavanger.

Anonym (04.12.2017 17:33)

Siden du bor i Stavanger, skal du ta kontakt direkte med Ringmerkingssentralen på Stavanger Museum og spørre om de kan gi deg direkte informasjon her.

Roar Solheim (04.12.2017 17:43)


Lenke

Hann eller hunn?

Hei har en utstoppet tårnugle, kan dere svare på hvilket kjønn det er, om det er en hunn eller hann ugle?
mvh Annonym

Anonym (04.12.2017 13:26)

Nei, det ikke mulig å se forskjell på kjønnene hos noen andre av uglene i Europa enn snøugle.

Roar Solheim (04.12.2017 13:28)


Lenke

Revåte

Hva slags fugl er å anbefale og ha på åta for og lokke frem rev?

Tom Inge Reppen (04.12.2017 12:40)

Dette må du forhøre deg med revejegere om - det er ikke noe vi har svar på her på disse fuglesidene.

Roar Solheim (04.12.2017 12:42)


1-50 av 24476 siste»»