Hopp til hovedinnhold

Spør en ornitolog

Her kan du stille spørsmål om ville fugler og få svar fra en ornitolog. Om du laster opp et bilde av en fugl som du vil ha hjelp til å artsbestemme, så er det viktig å skrive hvor og når bildet ble tatt. Husk også å søke etter gamle svar, da vi ikke nødvendigvis gir nye svar til allerede stilte spørsmål.

Still et nytt spørsmål

Besvarte spørsmål

Alle / fugleforing / trekkfugler / fuglekasser / sjeldne fugler og identifikasjon / økologi og atferd / sykdom og skader / ringmerker / spor og sportegn / diverse

Viser 2 681 til 2 730 av totalt 3 024 spørsmål


#Fuglekasser

fuglekasser

Hva må diameteren vere på hullet i en fuglekasse ,beregnet på kjøttmeis og blåmeis?

A.S. (07.12.2009)

For disse artene er 32 mm anbefalt hulldiameter (men kjøttmeisen kan godt hekke i stærkasser med 4,5 - 5 cm diameters hull også).

Roar Solheim (07.12.2009)


#Fuglekasser

Fuglekasse til kaie

Hei, eg lurer på mål og hullstorleik på kasse til kaie.Eg driv gard på Klepp i Rogaland og har kaiereir i 3 piper på garden, men det er tydeleg stor kamp om dei om våren, så det er behov for fleire leiligheter.

A.B.D. (30.11.2009)

Hvis du går inn på hjemmesidene til Norsk Ornitologisk Forening: http://www.fuglevennen.no/tidsskrift/ og ser på denne adressen, så finner du PDF-dokumenter av eldre utgaver av bladte Fuglevennen. I hefte nr 1 2005 er det en lengere preaentasjon av hvordan du kan lage kasser for store hullrugere som kaie, på side 12-15. Kaie hekker i både perleugle- og kattuglekasser, så de er ikke altfor kresne med hensyn til størrelse på kassene.

Roar Solheim (30.11.2009)


#Fuglekasser

Spørsmål:

Hei! I sommer skulle samboeren min titte i fuglekassen for å se om det var noen som hekket der. Da ble han overrasket av en liten fugl som freste mot han (hans påstand), før den fløy ut. Stemmer det at småfugler kan frese? Det var trolig et kjøttmeispar som hadde sitt 2.kull, men vi fikk ikke sett fuglen før den fløy avsted.

N.N (26.11.2009)

Ja, både kjøttmeis og blåmeis forsvarer seg ved å slå ut med vingene og frese. Kanskje er det imitasjon av slangehvesing de driver med, og derfor er det kanskje effektivt for å skremme unna fiender som f. eks. røyskatt eller snømus. At denne skremme-metoden er effektiv, merker en selv den første gang en opplever dette. Selv når en har holdt på med å kikke i fuglekasser i årevis, kan en støkke til når meisene foretar denne "skvette-hvesingen".

Roar Solheim (26.11.2009)


#Fuglekasser

Rens av andeholker

Er det noe behov for å rense/bytte ut flisblandingen i bunn av andeholker, eller er holkene "selvgående" ( fuglene fjerner selv skall ) uten denne typen oppfølging mellom hekkingene ?

H.T. (16.11.2009)

Du trenger ikke å rense ut selve flisblandingen, men når det har hekket and i en kasse, ligger det gjerne igjen en del dun og eggeskall. Disse kan du med fordel fjerne, slik at det er ny, "frisk" flisbunn tilgjengelig for neste hekkesesong.

Roar Solheim (16.11.2009)


#Fuglekasser

uglekasse

Hei! Jeg bor ved kysten i Sør-Trøndelag, er det mulig å få kattugle i kasse her?

J. (02.11.2009)

Ja! Heng kassa i skogkanten nær kulturlandskap, ca 4-5 meter over bakken. Husk flis i bunnen av kassa. Vær oppmerksom på at mange kattugleegg kan bli spist av mår (som liker egg). Hvis det skjer, bør du flytte kassa 50-100 m unna før neste hekkesesong.

Roar Solheim (06.11.2009)


#Fuglekasser

Fuglekasse

Hei,
Jeg har nylig laget en fuglekasse. Når på året er det mest hensiktsmessig å sette opp en ny kasse? Burde jeg vente til mars-april, slik at kassen er ren til hekkesesongen begynner?

Hvis jeg henger den opp nå, er jeg da nødt til å renske den før hekkesesongen?

Hilsen Eirik

E.S. (05.11.2009)

Du kan gjerne henge opp fuglekasser nå senhøstes. Mange småfugler liker å sitte inne i kassene og sove om natta - det gir beskyttelse og trygghet. Fuglene bygger ikke rede i kassene om vinteren, men dersom dette er en kasse med 4 cm diameters hull eller større, så kan spurveugla lagre døde mus og fugler i kassa om vinteren. Disse dyrene, eller restene av dem, bør kastes ut i mars slik at kassa er klar for reirbygging og hekking.

Roar Solheim (06.11.2009)


#Fuglekasser

Fuglekasse

Hei, lurer på hvilken himmelretning det er mest gunstig å henge opp fuglekasser mot?
N - S - Ø eller Vest? eller er det ingen fasit ?

J. (03.11.2009)

Etter mine erfaringer gjennom ca 40 år med fuglekasser, så er ikke himmelretningen det avgjørende. Det er viktigere at fuglekassene får riktig orientering i forhold til skog og åpne områder omkring kassa. Noen arter må ha åpen innflygingsplass foran kassene, mens andre kan hekke i en kasse inne i skog.

Roar Solheim (03.11.2009)


#Fuglekasser

Naturlige fuglekasser

Bilde vedlagt spørsmålet

Hvor kan man få kjøpt slike naturlige fuglekasser til de forskjellige fugleslag?
Ønsker å kjøpe dette i gave til min meget fugleinteresserte venn som er på jakt etter dette.

H.T. (24.10.2009)

Vanlige firkantede kasser fås kjøpt hos NOFs butikk Natur og Fritid på Lista. Men slike uthulede trekubber som du viser bilde av, vet jeg dessverre ikke hvor du kan få kjøpt. Det er nok et veldig lokalt eller spesielt produkt. En ingeniør på Tangen ved Mjøsa lagde på 1960- eller 1970-tallet en spesialmaskin som kunne hule ut slike kubber, men det er lenge siden denne maskinen har vært i drift (!).

Roar Solheim (24.10.2009)


#Fuglekasser

Høyde

Som et forsøk satte jeg opp noen kasser myntet på laks/kvinand her i vår, i håp om at noen etablerte seg. Det skjedde ikke , selv om jeg observerte begge arter en god stun utover våren. Nå lurer jeg på om det har noen som helst betydning hvor høyt jeg plasserer dem. Mine er kanskje ikke mere enn 3 meter høyt. Har lest meg til at noen fester dem betydelig høyere. Ligger det noe der , tror du ?
Hilsen Per Beverfjord , Tingvoll

N.N (01.10.2009)

Nei, jeg tror ikke dette har vært utslagsgivende. Jeg har selv sett flere kvinandhekkinger i holker som bare henger 2,5-3 meter over bakken. Men selv bruker jeg å henge slike kasser 4-5 meter over bakken. Sannsynligvis er det helt andre faktorer som har vært utslagsgivende, men å kunne si akkurat HVA som gjør at fugl ikke bruker en bestemt holk, det er nesten umulig.

Roar Solheim (01.10.2009)


#Fuglekasser

KVINAND

Jeg har en del andekasser, og har i år flere hekkeforsøk av
kvinand. Det jeg har reagert på er at resultatene blir så
dårlige. Egg blir lagt, men sjelden ruget ut. De fleste steder ligger eggene igjen, og det er ikke utviklet unger i dem. Ved en lokalitet var det store unger i eggene. Går det an si noe om grunnen til dette, og om noe kan gjøres for å bedre forholdene.

T.H.M. (22.09.2009)

Det er vanskelig å vite hva som er grunnen til at kvinender ikke fullfører ruging. Men det er velkjent at kvinandhunner "snyltere" på hverandre, og verper egg i andre hunners reir. Når de gjør dette, sprer de eggene sine på flere reirhull, og da er det sjanse for at i det minste noen av eggene klekkes og lever opp. Dette har verdi fordi mange eggkull blir spist av mår. Men det innebærer også en risiko, for dersom for mange hunner verper i ett og samme reirhull, kan det ende med at ingen av dem vil ruge! Da blir eggene liggende uruget. Hvis eggene er nesten ferdigruget, kan det tyde på at den rugende hunnen har omkommet før eggene ble klekket.

Roar Solheim (22.09.2009)


#Fuglekasser

Hektisk

Jeg opplever jo selvfølgelig at et kjøttmeispar tar fatt på andre runden med egg og unger. På en av mine inspeksjons-runder forleden , kunne jeg konstantere at i en av kassene var meisungene fløyet ut av redet. En uke senere var det kommet 4 nye egg i samme kasse. (Jeg har som regel ca en uke mellom hver kontroll)Dersom det er det samme paret som nettopp har fostret opp et kull og allerede en uke senere er i full gang med neste , vil jeg tro de har det rimelig travelt .Det første kullet er jo fremdeles avhengig av at foreldrene bringer tilveie mat. Da er det jeg stiller spørsmålet . Kan det være at et annet par har tatt over "leiligheten"? Det er kanskje ikke noen sikre indikasjoner på at samme par benytter den samme kassen til kull nr 2 (3)? Kona spurte meg om så var tilfelle. Jeg ble selvsagt svar skyldig. Så da overlater jeg spørsmålet til panelet i Fuglevennen . Mvh Per Beverfjord

N.N (06.06.2009)

Det er godt mulig at kassa er overtatt av et annet meisepar. Det er som regel mangel på reirhull og gode hekkeplasser, så dermed er dette en sannsynlig forklaring på den korte tiden mellom første og annet kull. Jeg tror ikke det samme meiseparet ville kunne klare å legge egg så raskt etter at de første ungene har hoppet ut. Det KAN tenkes at det er samme hannfugl som har fått kull nr 2 med en ny hunn, men mest sannsyn lig er det snakk om et nytt par. For å vite dette sikkert, må en fargemerke de voksne fuglene.

Roar Solheim (20.09.2009)


#Fuglekasser

perleuglekasse

Bilde vedlagt spørsmålet

og i bunnen ser det sann ut... er det 100%sjangse å få nokke i den??med den flisen??

F. (06.09.2009)

Ja, kjempeflott flis!!!

Roar Solheim (15.09.2009)


#Fuglekasser

perleugle kasse

Bilde vedlagt spørsmålet

hei eg har laget dennen til ein perleugle er det sann størrelse det skal vere på de er den heilt perfekt????å no gjennstår det bare henn eg kan henge han...hen er det eg kan henge den????

F. (06.09.2009)

Denne kassa ser flott ut! Heng den i kanten av barskog, gjerne 4-5 meter over bakken. Husk ca 10 cm flis i bunnen.

Roar Solheim (15.09.2009)


#Fuglekasser

Fuglekasser som "rekkehus"?

Bilde vedlagt spørsmålet

Vi (BKA-Bærum kommunale arbeidssentre) produserer bl.a. fuglekasser i en rekke utgaver. Deriblandt utgaver i friske farger og "rekkehus". Alle kassene har riktig volum og hullstørrelse. Mange av kundene våre velger disse litt mer fanzy kassene, og vi får tilbakemeldinger på at meisene bebor rekkehusene. Vi er imidlertid litt usikre på dette med rekkehus, evt. hvilke arter som tåler slikt naboskap (svart og hvit fluesnapper)?

B.K.A. (05.09.2009)

Rekkehuskasser pleier vi å fraråde, for ingen fugler vil som regel hekke så tett ved siden av hverandre. Unntaket er kanskje tårnseilere, men de skal ha litt mer spesielle kasser enn de øvrige hullrugerne.

Roar Solheim (15.09.2009)


#Fuglekasser

fuglekasse

hvor stort skal hullet i kassen til svart hvit fluesnapper være

N.N (06.09.2009)

Det bør være ca 32 mm i diameter. Men fluesnapperen kan hekke i kasser med hulldiameter på 4-5 cm også (stærkasser).

Roar Solheim (15.09.2009)


#Fuglekasser

Mår i uglekasser

Hei!
Har hatt problem med at mår tar egg og unger i noen av kattuglekassene mine. Har hørt et tips om å ta nylontau rundt stammen kassen henger i for å hindre dette. Kan dette virke? Er det noen andre tips for å hindre at mår røver egg og unger i kassene mine?

S. (25.08.2009)

Det lar seg gjøre å henge opp uglekasser med 100% mårsikring. Da må kassene henges i trær som står såpass langt unna andre trær at en mår ikke kan hoppe over i kassetreet fra et nabotre. Litt opp på trestammen (2-3 mob) fester du så en metall- eller plastplate rundt hele trestammen (aluminium eller annet metall er bra), i minst 60 cm høyde. Da får ikke måren klofeste, og kommer ikke opp i treet. Heng uglekassa i 5-6 meters høyde over bakken. Denne metoden krever litt innsats, men den holder måren ute fra kassene. Mår har en god evne til å oppdage hulltrær og fuglekasser, og uglene er svært utsatt for at eggene blir spist av mår. Metoden du nevner med et tau gir ingen sikring.

Roar Solheim (25.08.2009)


#Fuglekasser

kjøttmeis unger

hei kjøttmeis pappan og mor er blit borte og nå har jeg tat di oppi i en fluesnapper kasse vil di fore di?

S.L. (04.06.2009)

Merkelig at begge foreldrene er blitt borte. Man må være helt sikker på slikt før man evt. gjør tiltak.
Ved å flytte ungene over til fluesnapperen så vil den få ekstra stor belastning på å skaffe mat. Hvis været er godt og varmt med god insektproduksjon så kan det gå bra, men under opplæringen og foringene i ettertid kan det bli en viss fovirring både hva angår kallelyder og matsøk.

Morten Ree (06.08.2009)


#Fuglekasser

Spurveugle

Hei.
har nettopp kjøpt Hytte Og hørt at det er Spurveugler i nærheten.Kjempe kult å sett om dei kom i en kasse.
Så jeg tenkte på å prøve å lage en kasse for dem, Men bør jeg Lage en Stær kasse eller en Liten hakkespett kasse.
Hvilken kasse Størelse Skal dei ha? :)?

J.A. (17.07.2009)

Du kan lage en litt stor stærkasse, med et innflyvingshull på 4,5 cm i diameter. Men det viktigste er at du lager fronten av kassa minst 6-7 cm tykk der du borer hullet. Da blir hullet som en liten "tunnell", og dette etterligner reirhullene som de små hakkespettene lager. Spurveugla ser ut til å foretrekke slike inngangshull. Husk også å legge et tykt lag med oppsmuldret treflis (stubbeflis) i bunnen av kassa. Heng den opp 4-5 meter over bakken i et granholt, gjerne nær kulturlandskap.

Roar Solheim (21.07.2009)


#Fuglekasser

Døde fugleunger

Vi har en fuglekasse med webkamera. Kjøttmeisen la 8 egg. Vi fulgte interessert med og lærte mye. Det gikk bra i halvannen uke, men en morgen var alle ungene døde. Mora kom og prøvde å mate, men ga opp. Det var en periode med mye regn og sterk nordavind og vi gikk ut fra at ungene hadde frosset ihjel. Kassen ble rensket og flyttet til et mer beskyttet sted. Neste morgen var det alt kommet reirmateriale. Svarthvit fluesnapper la 5 egg. Klekket 28.-29.juni. Vi har vært borte noen dager og da vi kom hjem igår fredag 10.juli var også disse ungene døde. Nå kan det ikke være kulde som er årsaken. Noe feil med kassen eller matmangel? Når mora kom med mat virket det som det bare var til en unge om gangen.

K. (12.07.2009)

Den første hendelsen kan, som du antyder, skyldes en periode med dårlig vær og vanskeligheter for foreldrene med å finne mat (insekter og larver). Hos fluesnapperne kan årsaken ha vært flere. 1. Hunnen kan ha blitt drept slik at ungene ikke ble foret, eller 2: hun kan ha vært sekundærhunn for en hann, slik at hun ble alene med all ungeforingen. Likevel burde hun kunne klare det alene, så det virker mest sannsynlig at hunnfuglen har blitt borte (påkjørt, drept av katt, spist av spurvehauk el. lign.). Fugler forer vanligvis bare en av ungene om gangen, så ungene får mat etter tur.

Roar Solheim (12.07.2009)


#Fuglekasser

trekryperkasse

ka er alle målene til ein trekryper kasse??og hen burde eg henge den?

F. (19.06.2009)

Gå inn på www.fuglevennen.no under "Tidsskrift" så omtales bygging av fuglekasser ofte, blant annet kasser for trekryper (vår 2006), andekasser (høst 2006), grå-fluesnapper (vår 2007), tårnseiler (høst 2007).

Se også på disse skissene under linken:
http://home.no/fuglar/bilder/spesialkasser.jpg

Magne Myklebust (07.07.2009)


#Fuglekasser

Høyde

Hei. Jeg har en rekke fuglekasser rundt om i skogen . Plasserte de i rimelig god høyde fra bakken av preventive årsaker . Derfor har jeg vært nødt til å ta med meg en stige hver gang jeg har tatt mine inspeksjonsrunder. Men dette blir noe slitsomt i lengden , og vurderer senke de til mannshøyde for derved gjøre det noe enklere. Har sett andre gjøre det , og senest i et TV-program så jeg en fuglevenn inspisere sine fuglekasser fra bakkenivå.
Hilsen Per .

N.N (05.07.2009)

Jeg har selv hatt småfuglkasser hengende i passe høyde slik at jeg kan stå på bakken og kikke ned i kassene når jeg tar av lokket. Dette er absolutt en tilstrekkelig høyde for de fleste småfuglene som hekker i fuglekasser. Både flaggspett, tretåspett og dvergspett kan hakke hullene sine helt ned mot ca 1 til 1,5 meter over bakken. Det er bare i sterkt beferdede områder at jeg har benyttet stige. Men jeg har kjøpt en kort stige på ca 2 m lengde til dette bruk. Ellers finnes det nå også uttrekkbare leddstiger som er svært lette å bære - disse kan være ypperlige å benytte der en føler at en MÅ henge kassene høyere. Kasser til ugler og ender henger jeg alltid omkring 4-5 meter over bakken, og da er det faktisk mye lettere å benytte stige enn å finne et godt klatretre. Jeg benytter en sammenbrettbar Zarges-stige som bæres på ryggen festet på et gammelt pakkrammesekk-stativ.

Roar Solheim (05.07.2009)


#Fuglekasser

Tar linerle (eller fugl generelt) til seg andre unger

Hei, vi hadde gråspurv i fuglekassen, men linerla kom og tok over, det var fortsatt to gråspurvegg igjen, og nå har de klekket, og noen av linerleeggene har klekket og.. forer linerla begge typene? De ser ut til å vokse, så skulle iallefall tro at de får mat.

K.B. (27.06.2009)

Dette var interessant. Gråspurvene vil ikke skille mellom ungene fra de to ulike eggene, så spørsmålet er om de har omtrent like lang reirtid. Dersom avkommet av den ene arten hopper ut flere dager før de andre, kan de sene bli liggende igjen i fuglekassa og dø. Følg med på hva som skjer. Forsøk å ta bilder dersom begge ungeartene vokser opp.

Roar Solheim (29.06.2009)


#Fuglekasser

blåmeis

eg har ca sjekkett hver annen dag/hver dag ein blåmeiskasse når ho har rugd på nyklekte unger gjør det nokke??

F. (20.06.2009)

Nei, blåmeisen er en riktig tøffing som tåler denne forstyrrelsen. Kjøttmeisen bør du derimot være litt mer forsiktig med, la det gå lenger tid mellom hver kassesjekk.

Roar Solheim (24.06.2009)


#Fuglekasser

kass fugl??

Bilde vedlagt spørsmålet

hei det var ein eller annen man som sagde ned treet som kasse hang i og heldigvis var det ingen unger der.. men det eg lurer på hva fugl er det som har brukt dette som reirmateriale????

F. (20.06.2009)

Kan se ut som et påbegynt stærreir, kanskje også fluesnapper (men de grove stråene stemmer ikke helt med de minste hullrugerne). Reiret har ikke blitt bygd ferdig.

Roar Solheim (24.06.2009)


#Fuglekasser

perleugle kasse

så då kan bunn målet vere 18 fordi perleuglen er 26 cm??og kor mangen cm må eg fylle med den stubbeflisen eg har til perleuglekassen???

F. (18.06.2009)

Vanligvis fyller vi ca 10 cm tykt lag med flis i bunnen av ugle- og andekasser.

Roar Solheim (18.06.2009)


#Fuglekasser

Spørsmål:

hvilke fugler legger to kull pr. år?
jeg har hengt opp mange fuglekasser og det er kommet i to bare.
er det mulig at de kan legge egg i kassene flere ganger i løpet av sommeren ?

T. (15.06.2009)

Kjøttmeis er den arten som oftest har to kull i fuglekasser. Gråspurv og pilfink kan også ha flere kull, det samme gjelder stær dersom de har god tilgang på mat.

Roar Solheim (18.06.2009)


#Fuglekasser

perleugle

hei når eg skal bygge perleugle kasse med breie fjøler på 18 cm blir ikke det for lite i bunnen??siden perleugla er 24 til 26 cm lang!!!

F. (18.06.2009)

Godt spørsmål! Dette er det kanskje flere som lurer på. Men de fleste hullrugere hekker i reirhull som har mye mindre tverrmål enn deres egen kroppslengde. Selv hakkespettene lager ikke reirhullene slik at de kan ligge utstrakt på reirbunnen. Når disse fuglene ligger og ruger, peker gjerne stjerten rett opp, og halsen med hodet er tilbaketrukket slik at hodet ligger oppå ryggen til fuglen. Dermed ligger rugefuglen med kroppen omtrent som en U, med buken ned mot eggene. Derfor vil en perleuglekasse med kvadratiske sider 18 x 18 cm faktisk være mer romslig enn et svartspettreirhull, som er perleuglenes mest foretrukne, naturlige reirplasser. Perleuglene ser faktisk ut til ikke å være like interesserte i å hekke i større kasser med mer romslig plass i bunnen.

Roar Solheim (18.06.2009)


#Fuglekasser

Vinterly

Jeg har en hytte på fjellet hvor jeg pleier å henge ut meiseboller mm. Mest blåmeis og kjøttmeis. Har nå tenkt å lage noen fuglekasser også. Er det noe poeng å lage noen form for "kasse" hvor de kan søke ly og beskyttelse? Hvordan bør isåfall en slik lages? Et rom/kasse for hver fugl eller plasserer de seg sammen i sterk kulde?

E. (12.06.2009)

Lag vanlige fuglekasser for småfugler (28-32 mm diameter på innflyvingshull). Disse kassene benytter meisene ofte som sovesteder om vinteren. Om våren kan de så benyttes til hekkeplasser. Lag kassene slik at taket kan løftes opp. da kan du lett kontrollere innholdet, og rense ut kassene etter endt hekkesesong. Meisene legger seg vanligvis i kassene hver for seg, det ser ikke ut til at de søker sammen i en "bolle" for å holde varmen, slik enkelte andre fugler av og til skal kunne gjøre. Men dette vet vi faktisk ganske lite om.

Roar Solheim (16.06.2009)


#Fuglekasser

Seneste hekking meis

Hvor sent på året kan kjøttmeis og andre meiser starte reirbygging og egglegging?Så idag at det var kommt inn litt mose i 2 av fuglekassene mine,ikke mye men tydlig at der hadde vært fugler iløpet av siste uka.De tre andre kassene mine i samme område har fugleungene flydd ut,så overrasket over at det var aktivitet så sent på året i de andre kassene.Bor på sunnmøre

J. (15.06.2009)

Meiser kan ha to kull i løpet av sommeren. Jeg vet ikke hva som er siste-rekord i egglegging, men det kan nok tenkes at noen kan begynne så sent som i begynnelsen av juli.

Roar Solheim (16.06.2009)


#Fuglekasser

perleugle

kossen er det morken flis ser ut???til ein perleugle fugle kasse eller er det nokke annet eg kan bruke av nokken andre typer flis???

F. (12.06.2009)

Hvis du finner en død løvtrestubbe som du kan smuldre opp med hendene, og det er tørr, lys flis, så har du velegnet stubbeflis. Flis fra osp eller bjørk er ofte bra.

Roar Solheim (13.06.2009)


#Fuglekasser

perleugle

kan eg bruke 18cm breie fjøler til perleugle kasse??fordi det er berre det eg har:(

F. (12.06.2009)

Ja, det kan du bruke.

Roar Solheim (13.06.2009)


#Fuglekasser

perleugle

heisann..men du kor er det eg kan henge ein perleugle hvor som helst??og angriper perleugla like masse som ein kattugle??og eg har tenkt og ta disse målene på perleuglekassen innflygnings hull 8.5cm(diameter)høyde 42skal eg bruke de målene????og bygger perleuglen reir sjølv eller må vi fylle 10 cm med flis i bunnen???

F. (11.06.2009)

Alle uglekasser må ha flis i bunnen. Perleuglene går nesten sldri til anggrep på folk som sjekker uglekasser (har kun opplevd det en eneste gang i løpet av 40 år!). 8-10 cm diameter er bra åpning til perleugle. Perleuglekasser bør henge i barskogsområder, gjerne i en skogkant eller på en frøfuru på en hogstflate et stykke fra skogen (10-20 m unna skogkanten), gjerne 4-5 meter over bakken.

Roar Solheim (11.06.2009)


#Fuglekasser

blåmeis

kor stort skal hullet til ein blåmeiskasse vere??og kor lang tid bruker han på å bygge reir ,ruge,og kor lang tid tar det før ungene flyr ut?????

F. (09.06.2009)

Blåmeiskasser bør ha flyvehull på 2,8 cm diameter.

Roar Solheim (10.06.2009)


#Fuglekasser

Lang matetid for kjøttmeisunger

Bilde vedlagt spørsmålet

Jeg har i 11 år hatt besøk av kjøttmeis/blåmeis i en fuglekasse på terassen min. Jeg bor på Bærums Verk.
Hvert år har jeg fulgt med på klekking og mating, ca.14 dager på eggene og ca. 19 dager mating. Men i år er det annerledes, i dag er det den 30. dagen med mating av foreldrene.
Ungene er store og prøver vingene inne i kassa men vil ikke ut. Kassa er ombygd slik at jeg kan ta bilder, og for meg ser det ut til at de skulle ha flydd ut for lengst.
Er det for kaldt for dem?
Vennlig hilsen Sissel Nygren

S.N. (09.06.2009)

Disse kjøttmeisungene er ikke utflygingsklare ennå. Fjærene på kroppen skal være mer utviklet enn de er på dette bildet. Men i løpet av 4-7 dager tror jeg nok de forlater fuglekassa.

Roar Solheim (10.06.2009)


#Fuglekasser

Gråspett -Svart Hvit Fluesnapper

Vi hengte opp en fuglekasse i et høyt bjerketre ved siden av hytten. En helg i vår var det full aktivitet.En hakkespett sto og hakket hullet større, han jobbet seint og tidlig. Det kunne ligne på Gråspett men er ikke sikker Stemmer ikke helt med fargene. De var to stykker som holdt på.Så hullet ble ganske stort, Regner med de fikk egg for det ble stille en periode, så begynte matingen. Men i helgen var det en svars Hvit Fluesnapper der Og hullet var blitt mindre, Det var sementert ovenifra i en bue nedover med en liten åpning nede. Er det Fluesnapperen eller Hakkespetten som har gjort det? Hva bruker de Som materiale til jobben? Er det vanlig at hakkespetter bruker fuglekasser med lite hull og lager det større?

S. (08.06.2009)

Dette var en uvanlig hendelse. Hakkespetter pleier vanligvis bare å gjøre hullet på fuglekasser større for at de skal sove i kassene, og dette skjer helst om høsten og vinteren. dersom disse to grønne hakkespetene har hekket i fuglekassen, så er det en stor sjeldenhet! Det kan ha vært to grønnspetter du har sett - de kan også hakke på fuglekasser (det kommer litt an på hvor i landet du har observert dette). Den eneste fuglen som murer igjen store reirhull til passende størrelse, er spettmeisen. Den bruker jord og/eller leire. Så dersom det har kommet fluesnappere i kassen, så er det definitift ikke dem som har murt igjen hullet. Derfor virker hendelsen svært uvanlig, og jeg kan ikke gi noen god forklaring på hva som har foregått her.

Roar Solheim (08.06.2009)


#Fuglekasser

kjøttmeisunger

skal man hjelpe en kjøttmeis unge som har prøvd å fly ut av fuglekassen men som bare faller ned til bakken å ikke klarer å fly tilbake?

K. (05.06.2009)

Dersom den klarer å sitte på en grein, så sett den opp i et tre eller en busk nær der du fant den. Dersom den ikke klarer det, så kan du legge den tilbake i fuglekassa hvis det ligger andre unger i kassa. Hvis kassa er tom, så har også de andre ungene hoppet ut, og da vil ikke foreldrene komme tilbake til kassa for å mate denne ene ungen.

Roar Solheim (06.06.2009)


#Fuglekasser

Fuglekassa har løsnet

Hei
Jeg har en fuglekasse med en blåmeisfammilie. Det er stor aktivitet med mating hele dagen. Men, Det øverste feste har løsnent og nå henger kassen vannrett ut fra treet og med hullet ned. Skal jeg prøve å feste den på nytt eller la den henge slik? Er redd ungene faller ut. Det ser ut som det nederste festet er godt nok men det ser ikke bra ut. Hvis jeg klatrer opp og fester den på nytt, når på døgnet er det best å gjøre det for ikke å forstyrre fuglene

J.E. (05.06.2009)

Du bør forsøke å ordne til denne fuglekassa snarest. Det viktigste er at det skjer raskt, og tiden på døgnet spiller ingen rolle.

Roar Solheim (05.06.2009)


#Fuglekasser

Har jeg fått stær i fuglekassa mi?

Bilde vedlagt spørsmålet

Oppdaget disse to eggene i fuglekassa mi i dag. De må ha blitt lagt der nylig, for det lå ingen egg der for tre dager siden. Hva slags fugl kan jeg ha fått besøk av? Tror det kan være stær, men jeg trodde egentlig at kassa mi var for liten til stæren, siden den ble laget med mål som passer til kjøttmeis ol.

J.D. (03.06.2009)

Nei, dette er nok heller svarthvitfluesnapper. De legger vanligvis 6-8 egg, og når kullet er fullagt legger hunnen seg til å ruge. Om en uke kan du nok titte ned i kassa og se om ikke hunnen da ligger og ruger. Fluesnapperne er ganske tolerante overfor en slik rask kikk.

Roar Solheim (04.06.2009)


#Fuglekasser

Spørsmål:

Jeg har en rekke fuglekasser rundt om i skogen , der kjøtt-og blåmeis hekker. Samt svarthvit fluesnapper. I tillegg har jeg en kasse i nærheten av vår bolig , beregnet på stær.Og da med åpning på 5 cm. For en uke siden i dag , var det 10 nyklekte kjøttmeisunger i den stærkassen. I dag, 28 mai, var det kun en unge igjen. Der måtte ha vært en inntrenger , og jeg tenkte meg muligheten for at en mår hadde vært på ferde . Men vil tro at en åpning på 5 cm er for lite til at en mår kan trenge inn. Så ringte jeg en ornitolog for en mulig forklaring på svinnet av meisunger , og han mente at jeg skulle ikke se bort fra at flaggspetten var synderen.Vi har flaggspett i området . Vet jo at større fugler som måker o.l.tar andre fugleunger , men flaggspett var ikke i tankene mine. Så der har jeg altså lært noe nytt ? Jeg vil gardere meg mot spetten ved å sette på en metallplate med mye mindre åpning , så får heller flaggspetten klare seg med det den finner av larver og insekter i morkne trestammer o.l.
Fikk bare lyst til å nevne dette til andre fuglevenner som kanskje ikke er kjent med at den flotte flaggspetten kan være liten røver .

P..B.T. (28.05.2009)

På NRK´s Ut i Naturen program ble det for en tid tilbake vist et privat opptak av en flaggspett som hakket seg inn i en småfuglkasse hvor det var fugleunger. Kasseeiernes kommentarer viste godt overraskelsen under hendelsen. Først kommenteres bare at flaggspetten vil inn i kassa. Når fuglen så kommer ut av hullet med en av de små fugleungene i nebbet, er det tydelig at kommentatoren er åpenbar forskrekket, og overhodet ikke hadde ventet at det var DETTE flaggspetten skulle inn i kassa etter. Selv om flaggspetten om vinteren spiser nesten bare frø fra bartrær, så er den også ganske ivrig etter å spise fett og kjøtt. Selv på kadavere etter døde dyr kan flaggspetten komme og forsyne seg med kjøttbiter. En metallplate med avgrenset hullstørrelse (høyst 3,2 cm D) rundt åpningen på småfuglkassene kan hjelpe på dette, men flaggspetten KAN også i ekstreme tilfeller hakke seg inn i en fuglekasse utenfor flyvehullet.

Roar Solheim (01.06.2009)


#Fuglekasser

kjøttmeis

heiiiisannn!!!!...skal eg vaske fugle kassen med ein gang etter ungene er flydd ut
???????....og når ungene flyr ut er de sammenmed moren eller flyr de bare sin vei
????????og veit moren kortid ungene flyr ut ??????

F. (27.05.2009)

Fuglekasser trengs ikke vaskes, men det er greit å kaste ut gamle reir etter at fugleungene har forlatt kassa. Vent gjerne 1-2 uker etter at ungene er ute. Det er som regel fugleforeldrene som lokker ungene ut av kassa når tiden for utflyving nærmer seg. Ofte sitter de voksne utenfor med mat i nebbet og lokker på ungene for at de skal hoppe ut. Fugleunger fores av de voksne i flere uker før de kan klare seg på egen hånd.

Roar Solheim (30.05.2009)


#Fuglekasser

blåmeis

Hei det skjedde nokke forferdelig:(:(:(:(blåmeiskassen datt ned og alle plankene var fra verandre:(:(:(:men vi bygde den sammen igjen og tok reiret oppi fuglekassen :)....men vil blåmeisen fortsatt bygge der og ruge det var 2-3egg der ingen knuste:)

F. (29.05.2009)

Kanskje. Dere må bare vente og se.

Roar Solheim (30.05.2009)


#Fuglekasser

Vepsebol i fuglekasse

Hei igjen. Jeg fjernet vepsebolet, men ved et uhell tiltet reiret litt, og eggene trillet ut. (det ene knuste) Jeg hadde på meg gummihansker, og la tilbake det andre egget i reiret. Vil hunnen kunne fortsette å legge egg, eller har jeg gjort det helt store?

J.O. (27.05.2009)

Det er vanskelig å si, men ofte fortsetter småfugler å legge egg selv om ett egg blir plukket vekk fra reiret. Det var dette eggsamlerne drev med i tidligere tider, da denslags var tillatt. Du får bare krysse fingrene og håpe på det beste. Sjekk kassa igjen om 2-3 dager. Er det da mer enn ett egg, så har det gått bra.

Roar Solheim (27.05.2009)


#Fuglekasser

Insektbol i fuglekasse

Bilde vedlagt spørsmålet

For ca en uke siden så jeg at s-v-fluesnapper hannen som hadde sunget ved kassa mi i to uker hadde fått seg make og det ble drevet hektisk reirbygging. I helgen så jeg ingen aktivitet ved kassa, og heller ikke i dag. Jeg tok derfor en tur opp i stigen for å kontrollere kassa. Der hang det et bol i taket, og i reiret lå det to små egg. Hva bør jeg gjøre?

J.O. (27.05.2009)

Dette er et påbegynt vepsebol. Riv det ned umiddelbart, så kanskje fluesnapperne klarer å fortsette med eggleggingen. Foreløpig er det bare dronningen som arbeider med bolet. Inne i bolet har hun laget en cellekake med 12-15 egg. Hvis hun får fortsette, klekkes disse til de første arbeiderne, og da er det ikke noen spøk å fjerne bolet uten risiko for å bli stukket. Nå kan du enkelt fjerne det. Dronninga flyr nok et annet sted og begynner å bygge på ny. Mange vepsedronninger dør før de får fram det første settet med arbeidere.

Roar Solheim (27.05.2009)


#Fuglekasser

kattugle

Bilde vedlagt spørsmålet

hei går dette ann til og bruke den slags spon i bunnen av kassen kan eg bruke det??er det heilt perfekt???

F. (27.05.2009)

Dette ser flott ut! Bare bruk dette.

Roar Solheim (27.05.2009)


#Fuglekasser

kattugle

hei er det kjempe stor sjangse for å få ein kattugle i kassen?i den furua eg har tenkt og henge den opp????

F. (22.05.2009)

Helt umulig å si når en ikke kjenner terrenget og landskapet rundt omkring der du bor. Men det burde absolutt være en mulighet.

Roar Solheim (24.05.2009)


#Fuglekasser

kattugle

ka er alle målene til ein kattuglefugle kasse??

F. (22.05.2009)

Innvendig bunnmål ca 25-30 cm på hver av sidene, høyde ca 50-60 cm, diameter på flyvehull ca 10-12 cm, høyde til nedkant av flyvehullet fra bunnen: 35-40 cm. Taket kan stikke 10-15 cm utenfor selve kassa. Legg på takpapp. Lag kassa slik at det er taket som kan åpnes når den skal kontrolleres. Hvis du bruker de platene du har tatt bilde av, så bør kanskje taket festes med hengsler på siden. Bor en del hull på¨4-5 mm diameter i bunnen av kassa - dette drenerer ut fuktighet. Husk minst 10 cm stubbeflis i bunnen.

Roar Solheim (24.05.2009)


#Fuglekasser

Kjøttmeiser..

Hvor ofte tørr du titte ned i en kasse med kjøttmeisunger,før det er fare for at foreldrene forlater ungene?Titta ned i en av kassene mine idag,der eg visste der var klekkt unger fordi foreldra fløy inn å ut i ett sett å mata.I det eg kika ned i kassa,kom en av foreldra å satte seg bare en meter unna å "gneldra",tydlig missfornøyd med inspeksjonen.Er det fare for at den nå bare stikker å slutter å mate?La raskt på lokket,å gikk derifra.Tror der var 7 unger,men de var veldig små å uten fjær enda så vanskelig å se.
Forøvrig har hveps for andre gang starta bygge bol inne i en av kassene,etter at eg heiv ut et som de hadde begynnt på for par uker siden.Tørr fugl begynne bygge rede i ei kasse der hveps holder på?

J.G. (22.05.2009)

Når kjøttmeisene først har klekket unger, så tåler de nok at du kikker ned i kassa en gang hver dag, i noen minutter. Men hvis du vil være forsiktig, kan du drøye observasjonene til en kikk annenhver dag. At den voksne fuglen kommer og varsler hissig, er et godt tegn. Da er den nemlig beredt til å forsvare ungene sine, og lite disponert til å forlate dem. Der hvor vepsen begynner å bygge bol, har jeg ikke erfaring for at småfugl begynner med reirbygging. Men det kan tenkes at kjøttmeis kan fly inn i kasser med vepsebol og plyndre bolet for larver når bolet er så lite at det bare er dronningvepsen som tar hånd om larvene (altså før hun har klart å få fram sitt første kull med arbeidere).

Roar Solheim (22.05.2009)


#Fuglekasser

Svarthvit fluesnapper

Så noen fine fuglekasser i bladet Vi i villa. Fuglekassene var satt sammen til "rekkehus". Det stod at spurv og finker gjerne kunne bo slik som dette. Vi skulle gjerne ønsket oss svarthvit fuglesnapper til å flytte inn. Er de såpass sosiale fugler at de kan bo på denne måten?

N.N (22.05.2009)

Dette ser kanskje festlig ut for oss mennesker, som liker å bo i blokk eller rekkehus, men slike boligkomplekser er ikke så veldig gunstige for fuglene. De aller fleste hullrugerne liker ikke å bo nær hverandre. de er territorielle, og jager vekk artsfrender og mulige konkurranter. Kun taksvaler hekker koloniaktig ved siden av hverandre oppunder hustak. Fuglekasser bør lages og henges opp enkeltvis, helst med minst 10-20 m avstand mellom kassene.

Roar Solheim (22.05.2009)


#Fuglekasser

kattugle!

hei!kass dato ville du ha hengt opp ein kattuglekasse?

F. (22.05.2009)

Når som helst på året, men det er for sent å få kattugler i kassa i år. Henger du kassa opp på høsten, har uglene god tid for å oppdage hekkeplassen og å velge å bruke den før egglegging i februar-april. Husk å fylle minst 10 cm med oppsmuldret stubbeflis i bunnen av kassa. Kutterflis fra motorsag kan også brukes.

Roar Solheim (22.05.2009)


#Fuglekasser

plater til kattuglefuglekasse

Bilde vedlagt spørsmålet

hei....ja disse er av plast belagt kryssfiner kan eg bruke de då?:)til kattugle fuglekasse? roar?:)..og gjør det nokke om de er brune?

F. (21.05.2009)

Fargen spiller ingen rolle. Vi bruker ofte å beise uglekasser med mørk beis. Men plastbelagt høres ikke så helt bra ut - aner ikke om det kan bli for varmt eller ugunstig klima for ugleungene inne i kassa. Jeg ville ikke ha brukt dem selv, men ha valgt rent treverk.

Roar Solheim (21.05.2009)

««første 2 681 - 2 730 av 3 024 siste»»