Hopp til hovedinnhold

Spør en ornitolog

Her kan du stille spørsmål om ville fugler og få svar fra en ornitolog. Om du laster opp et bilde av en fugl som du vil ha hjelp til å artsbestemme, så er det viktig å skrive hvor og når bildet ble tatt. Husk også å søke etter gamle svar, da vi ikke nødvendigvis gir nye svar til allerede stilte spørsmål.

Still et nytt spørsmål

Besvarte spørsmål

Alle / fugleforing / trekkfugler / fuglekasser / sjeldne fugler og identifikasjon / økologi og atferd / sykdom og skader / ringmerker / spor og sportegn / diverse

Viser 338 til 362 av totalt 2 659 spørsmål


#Fugleforing

Maiskolber som skjære og kråkemat?

Jeg lurer på om skjærer og kråker kan spise kokte maiskolber? Og må jeg så fall skjære kornene av kolben først, eller kan de få hele kolben (eventuelt delt i 2?

På forhånd takk for svar!

M. (22.11.2022)

Dersom dette er kolber med kokt mais, så kan nok kråkefuglene klare å hakke løs maiskornene selv.

Roar Solheim (22.11.2022)


#Fugleforing

Kattemat til fugler

Hei
Vi mistet katten vår i sommer, men har igjen en sekk med kattefor beregnet til steriliserte katter. Kan dette brukes til å mate småfuglene? Kan det f.eks brukes i hjemmelagde meiseboller?
Takknemlig for svar!

I. (20.11.2022)

Tror dette heller bør doneres til andre katteeiere, eller brukes til sommeren som piggsvinfor.

Roar Solheim (20.11.2022)


#Fugleforing

Nakenbygg

Kan man fore fugler med nakenbygg?

I. (19.11.2022)

Kjenner dessverre ikke betegnelsen "nakenbygg". Men bare legg ut og se om de vil ha det. Kan i alle fall ikke være skadelig.

Roar Solheim (20.11.2022)


#Fugleforing

Bokhvete

Kan eg gje det til småfugl

W.W. (19.11.2022)

Det er i alle fall ikke farlig - legg ut og se om de vil ha det.

Roar Solheim (19.11.2022)


#Fugleforing

Mat til ender

Hei, det står så mye negativt om å gi brød til ender. Jeg bor i et område hvor mange mater ender med nettopp brød og hvis jeg gjør det samme kan det bli mye brød. Det er vanskelig få dem til å like noe annet som f.eks. salat, mais, erter osv. som jeg ser anbefales istedenfor brød. Hva kan jeg gjøre best for endene i vinter ?

H. (14.11.2022)

Du kan forsøke å gi dem hønsefor - det er også velegnet.

Roar Solheim (14.11.2022)


#Fugleforing

Småfugler får i seg deler av nettingen rundt meiseboller.

Hei! Ser det er noen på enkelte nettsider som hevder at fuglene kan få i seg deler av nettingen som er rundt meiseboller og fuglenøtter. De skriver også at fugler kan sette seg fast i nettingen. Det siste har jeg opplevd EN gang i løpet av alle årene jeg har lagt ut mat til fuglene. Jeg tenker at om fuglene får i seg små biter av plastnettingen, vil dette passere gjennom fuglekroppen uten å gjøre noen skade. Stemmer det eller kan biter av plastnettingen skade fuglene?

L.B.H. (13.11.2022)

Plastnetting anbefales IKKE brukt. Plastnett skal tas av meisebollene, og bollene bør da legges i en rund nettingautomat beregnet på meiseboller. Det stemmer at det ofte sies at meiser kan henge seg fast i plastnettingen. Har ikke sett dette fotodokumentert, men det er ingen grunn til å bruke disse plastnettene når bedre foringsmetoder finnes.

Roar Solheim (13.11.2022)


#Fugleforing

Kan mating av fugler øker muligheten til besøk av mus ?

Vi begynte å mate små fugler i sept. Naboen nevnte at de mater ikke fugler pga frø faller på bakken fra stativer og lokker mus frem. Mus kommer på høsten og de liker frø. Da er det også stor mulighet at mus kommer videre i huset, på lofte ol steder, for å søke varmen. De er gnagere og kan gjør mye skade. Bør mating av fugler skje langt fra et hus eller terrasse, for å unngår mus invasjon ?

K.A. (10.11.2022)

Fuglemating skaper neppe større fare for invasjon av mus i huset. Hvis det finnes mus i området, vil de bli lettere synlige hvis de finner fuglemat på bakken. hvis dette er uønsket, anbefaler jeg å fore med halve kokosnøtter, fett i metallnett, meiseboller eller jordnøtter i metallnett - da blir det lite nedfall på bakken.

Roar Solheim (10.11.2022)


#Fugleforing

Matstasjon for småfugler i en krok,,

Vil mate småfuglene uten at skjæra tar maten, problemet er skjære som forsyner seg stort. Hva hvis jeg kjøper en narreskjære forsvinner vel småfuglene også, eller?

M.F. (06.11.2022)

Nytter ikke. Du må lage et fórbur som bare slipper inn småfuglene. se Fuglevennen (på nett - pdf) høstnummer 2007, eller sjekk Natur og Fritid.

Roar Solheim (06.11.2022)


#Fugleforing

Unngå forspill ved å fore med ENKELTfrøslag?

Hei. Jeg har foret småfuglene i hagen på Korsvoll (kloss ved Nordmarka) i mange år. Ca 20 kg frø pr år. Når jeg har brukt frøblandinger, f.eks. Villfuglbanding fra NelsonGarden (Felleskjøpet), opplever jeg at fuglene leter seg fram til det de liker aller best i blandingen (f.eks. Hirsefrøene?). Det ser helt merkelig når frøene hagler ut fra foringsautomaten og søler til området under. Nå har jeg gått over til å ha bare rene blandinger i forautomatene, for tiden solsikkefrø i ene og peanøtter i andre, og nå er utkastingsproblemet og forpillet tilsynelatende helt borte. Synes dette er et viktig fenomen å varsle om til alle som opplever forspill når de forer med frøblandinger. Mvh Rolf på Korsvoll

R.B.L. (05.11.2022)

Dette opplyser jeg om til stadighet!Villfugl - og frøblandinger bør ikke brukes!

Roar Solheim (05.11.2022)


#Fugleforing

Skjærer!

Hei.
Vi forer småfugler og ser at det stort sett er skjærer som kommer å jager småfuglene og spiser maten i løpet av en liten dag. Det er ca 10-12 skjærer som holder til her. Hvordan kan jeg få til at skjærene ikke tømmer matfatet på rekordtid?

B.S. (04.11.2022)

Bygg et foringsbur med netting. Se Fuglevennbladet høst 2007 (pdf på nett).

Roar Solheim (04.11.2022)


#Fugleforing

Meiseboller

Hei! Er det dårligere kvalitet på meisebollene i år? Ser ut til å være sparsomt med frø i, og fettet drysser og legger seg som et teppe på bakken, noe som er skjemmende og kan tiltrekke seg rotter. Pinnsvin har også vært og forsynt seg, og de skal vel ikke ha sånt? Har ikke før hengt opp meisebollene så er de borte. Andre som har merket endrin på kvaliteten? Med vennlig hilsen Frøidis Hinna

F.H. (03.11.2022)

Det kan det meget vel være, siden solsikkefrø blant mange andre matvarer har økt i pris som følge av Ukraina-krigen.

Roar Solheim (03.11.2022)


#Fugleforing

Fuglemating

Har ryddet i matboden og har chiafrø og sesamfrø som har gått litt ut på dato. Kan jeg gi det til fuglene?

I. (02.11.2022)

Ja, det er nok greit. Legg ut, så ser du om fuglene vil ha det.

Roar Solheim (02.11.2022)


#Fugleforing

Hva bør man ha i ei Meisebolle?

Hei. Har pleid å lage hjemmelagde Meiseboller i storformat, Prøver å holde meg oppdatert på hva som er sundt for småfuglene, og hva som ikke er det. Det er jammen ikke lett å henge med i svingene, og noen ganger får jeg inntrykk av at småfuglene lever farlig når de forsyner seg av det som tilbys dem. Kan noen med god peiling validere kommentarer til hva som stemmer og ikke stemmer av utsagnene under? Kom gjerne med ytterligere advarsler og anbefalinger, jeg har sikkert ikke fått med meg alt...
Solsikkekjerner inneholder høyt nivå av Kadmium, og bør derfor begrenses/ ikke brukes til foring.
Smult er bedre enn Kokosfett.
Havregryn og ris må ikke brukes.

I. (30.10.2022)

Havregryn og ris er helt OK. Vet dessverre ikke om det er noe skille på fettypene du nevner, siden halve kokosnøtter er ypperlig fuglemat. Solsikkefrø/kjerner har vært benyttet i årevis, så selv om de skulle inneholde tungmetaller, tror jeg de kan brukes (like bra som at vi selv spiser solsikkefrø og bruker solsikkeolje i matlaging).

Roar Solheim (30.10.2022)


#Fugleforing

Villfugl fôring

Hei!
Kan man gi formel mysli (kalvefôr) til småfugler?

L.M.B. (25.10.2022)

Bare å prøve, og se om de vil ha det eller ikke.

Roar Solheim (25.10.2022)


#Fugleforing

Brød til pippipene

Hei, leste du sa noe om å gi brødbiter i terninger til småfuglene, menes det kun mykt brød , er det farlig gi dem terninger av tørket brød i tilfelle de får harde biter i halsen ?

O. (25.10.2022)

Helt ok med tørre brødbiter. De sluker dem ikke, men hakker dem i stykker. Hvis kråkefugler kan sluke brødbiter hele, så takler de dem uten problemer. Bedre å legge ut tørre brødbiter enn myke - de siste blir fortere dårlige.

Roar Solheim (25.10.2022)


#Fugleforing

Fuglemat

Hvorfor er prisen blitt doblet på fuglemat i butikken? 2,5 kg solsikkefrl koster nå 99 kr i nærbutikken, kan man kjøpe billig grovbrød og gi de? Tåler de brød? Hva kan jeg gi de som ikke tar hele trygda?

C. (24.10.2022)

Mye solsikkefrø dyrkes i Ukraina etter det jeg har forstått, derfor påvirker den ulykkelige situasjonen også prisen på fuglemat. Gammelt brød oppskåret i terninger er ypperlig fuglematerstatning (det var det min mor alltid ga småfuglene før solsikkefrø ble vanlig salgsvare som fuglemat). Du kan også bruke jordnøtter dersom ikke de også har blitt mye dyrere, halve kokosnøtter og meiseboller.

Roar Solheim (24.10.2022)


#Fugleforing

Når spurven dominerer (fullstendig) forplassen.

Forplassen min ranes på kort tid av en stor spurveflokk, dvs at de tømmer alt jeg har av frø (i rør for foring). De jager både kjøtt- og blåmeis og dominerer fullstendig forplassen. Noen tips?

H.H.K. (22.10.2022)

Nei, dessverre ikke. Du kan ikke skille småfugler fra småfugler...

Roar Solheim (22.10.2022)


#Fugleforing

mating med solsikkefrø

Jeg har fuglemater på fellesarealet i et borettslag .Jeg mater da med solsikkefrø og det er stort forbruk noe som bekymrer meg da solsikkefrø er blitt dyrere nå.Har også hengt ut meisboller .Hva kan jeg gi ved siden av solsikkefrø som er like næringrikt ?
Har mye stillits på besøk og det virker som de slipper ned frø innimellom.

S.A. (21.10.2022)

Jordnøtter dersom ikke de også har blitt mye dyrere. Halve kokosnøtter egner seg også bra, og varer lenge.

Roar Solheim (22.10.2022)


#Fugleforing

Fuglemater for frø

Bilde vedlagt spørsmålet

Hei. Jeg har en slik frømater som på bildet. Problemet er at det blir veldig mye søl av den. Lurer derfor på om det finnes frømatere som ikke søler. Forer med mye annet også som hjemmelagde meiseboller, nøtter, halve kokosnøtter osv. Har mye pilfink her og den foretrekker uten tvil frø så jeg har ikke hjerte til å slutte med det. Noe forslag til hva jeg kan bruke? Har besøk av kjøttmeis, blåmeis, spettmeis, pilfink og flaggspett. Hva kan jeg eventuelt fore med for å få besøk av dompap, gulspurv, nøtteskrike og andre vinterfugler?

M.N. (18.10.2022)

Det spørs hva du putter i materen. villfuglblanding er det verste, fordi fuglene plukker ut de mest energirike frøene og kaster de andre på bakken. Også når det er rene solsikkefrø gjør fuglene dette. hvis du IKKE vil ha søl, bør du kun bruke jordnøtter, meiseboller og halve kokosnøtter.

Roar Solheim (18.10.2022)


#Fugleforing

Mating

Hei!
Jeg bor flotte Holmlia i Oslo med en del skog rundt meg, men også en del blokker. Når på høsten bør jeg begynne å mate de koselige fuglene omkring meg? Tar gjerne i mot forslag til meny, eller dere kanskje allerede har menyen klar på hjemmesiden?

T.G. (17.10.2022)

Du kan starte akkurat når du selv vil. Fugleforing er noe du bør gjøre for egne opplevelsers skyld (nærkontakt med fuglene). Meiseboller, jordnøtter og solsikkefrø er alltid populært, halve kokosnøtter også. Anbefaler å unngå villfuglblandinger fordi det gir mye nedfall av frø på bakken. Fuglene er selektive og kaster ut de de ikke vil ha.

Roar Solheim (17.10.2022)


#Fugleforing

Skjære

Hei, kan jeg gi brød til skjære?

S.L.F. (10.10.2022)

Ja. Skjærer er altetere.

Roar Solheim (10.10.2022)


#Fugleforing

Småfugler

Må de ha mat hver eneste dag. Det går med 3 kilo solsikkefrø og 5 meiseboller hver dag. Jeg blir ruinert

K.O.H. (09.10.2022)

Nei. De klarer å finne alternative matkilder.

Roar Solheim (10.10.2022)


#Fugleforing

Skjor

Finns det eit eller anna som kan halde skjor borte frå foringsplass?

I.V.K. (06.10.2022)

Da må du lage fóringsbur med netting som bare slipper inn små fugler. Beskrivelser finnes i eldre utgaver av Fuglevennen, som er tilgjengelige på nett (bl.a. høstnummeret fra 2007).

Roar Solheim (06.10.2022)


#Fugleforing

MÅ vi mate småfuglene?

Min mor hevder at fuglene ikke har nok insekter eller at de ikke finner nok mat i denne tiden hvor naturen har endret seg.
Medfører dette riktighet?

R. (05.10.2022)

Fuglene MÅ ikke mates for å klare seg. Fuglefóring er noe du kan gjøre for å få mange næropplevelser med fuglene som er i Norge (om vinteren). Men det er riktig at mange insekter har gått tilbake i antall, noe som kanskje er årsaken til at mange fuglearter også minsker.

Roar Solheim (05.10.2022)


#Fugleforing

Mating

Spiser fugler bokhvete gryn ?

S. (03.10.2022)

Aner ikke, men bare prøv og se om de vil ha det. Tror nok noen kan spise dette.

Roar Solheim (04.10.2022)

««første 338 - 362 av 2 659 siste»»