miljolare.on logo miljolare.no logo
  om nettverket | kontakt | A til Å | english
Du er her: Forsiden > Vis resultater > Biologisk mangfold > Smådyr i ferskvatn > Vis resultater > Smådyr i ferskvatn

Smådyr i ferskvatn

EphemeropteraDøgnfluerDeltakeren
PlecopteraSteinfluerDeltakeren
TrichopteraVårfluerDeltakeren
Vis informasjon om valgte arter
SpørsmålSvar
Reiskap brukt ved innsamlinghåv, bøtter,meterstokk, siler
Har menneska påverka førekomsten av smådyr i det vatnet eller den bekken de har undersøkt?Hus og jordbruksområder.

Bilder

Den fine steinbrua
UTEDAGSRAPPORT
Av Sindre
5.9 Mandag

Vi fant frem utstyr og snakket om vann og forurensing. J eg var på gruppe med Mette, Ade og Anders. Der vi var var det så sterk strøm at det ikke vokste noen planter der. Vi så ørret i en kulp men vi greide ikke å fange dem. Men vi greide å fange døgnfluelarver, steinfluelarver, skrukketroll og vårflularver. Noen andre målte opp områder nær elven og gjorde undersøkelser i dem. Sandalselva renner ut i Store Nesttunvann

Fra oversiden av steinbrua
Ute dag ved sandals- elven!!! Av Sara

I dag var det utedag nede ved sandals elven. Vi skal passe på at den ikke blir forsøplet.!!! Vi ble delt inn i noen grupper. Jeg var i gruppe med Øystein, Severin og meg, Sara. Så fikk vi oppgaver. Vår var at vi skulle fange insekter å ta opp sand, så ta det opp i en isboks.!!!! Etter vi hadde fordelt gruppene, fikk vi vite hva vi skulle gjøre, så gikk vi. Vi gjorde d vi skulle gjøre så gikk vi bort til broen for å spise. Noen gikk ned en vei å så en fisk!! Men vi klarte ikke å fange den. Så kom det noen barnehage barn som sa de hadde se en hoggorm som var pakket inn i noe ... alle så gikk vi til fotball banen å lekte slå ball å fotball!!! Men noen av guttene ville heller gå opp i skogen å se om de fant slangen. Men de klarte ikke å finne den!!! Så gikk vi opp til skolen igjen. Der tok vi insektene vi hadde funnet opp i små mikroskop det var litt gøy da. Vi hadde funnet to ekle edderkopper æsj, og to ekle veldig små snegler og en flue, men den stakk av. Vi fant veldig mange andre dyr også. Vi var veldig heldig med været det var sol nesten hele veien. Men det begynte å regne på veien hjem. Det var en gøy tur, det synes sikkert alle. Bortsett fra de som synes insektene var ekle……. sånn som meg for eksempel.!!!!
Her er noen i klassen vi er på broen!!
Jeg er den jenten med rosa jakke han vesiden av meg er øyestein han andre jeg var på gruppe med.!!! Å Severin er han med grå å rød jakke!! Det er de jeg bar på gruppe med!!!!

Den vakreste elv
Rapport 05.09.05
Fra utedagen Svanhild, 6c
Før vi gikk til bondegården snakket vi om hvordan vann ble til.
Det var litt overskyet når vi gikk ned til bondegården.
Vi fikk med oss håv en boks til å ha insekt i og kamera.
Vi var gruppen så skulle ta bilder. Jeg tok bilder og filmet og så fant Greta noen små mikroskopiske dyr på steinene i kulpen.
Vi fant og igle. Etterpå gikk vi på fotballbanen. De andre lekte slåball, sånn at man kastet i stedet for slå. Jeg og Marte satt og snakket. Når vi kom på skolen så vi på de mikroskopiske dyrene. Oppe med elven så noen i klassen fisk.
Vi skal gå flere ganger der.

Matøkt
Comments:
her er jentene i klassen+Mona!!
Date:
05.09.2005

Full størrelse

her er Greta, læreren som hadde oss!!